• Anonym (ts)

    stressad över sömnen

    Har de senaste två nätterna vaknat av stress och hade svårt att somna om men det gick till slut. I natt när jag vakande kände jag att det var på väg mot panikkänslor. Har känt mig på spänn hela förmiddagen, försökt djupandats men det går inte, ute och gått m.m. Till slut har jag lyckats slappna av och då blir jag jättetrött och känner av sömnbristen. Fast hellre trött än panik och stress. Känner mig inte jättestressad just nu men när jag börja tänka på nästa natt känner jag att stressen kommer smygande. Har provat sömntablett men blev helt väck efter den och var påverkad i 16-17 timmar. Funderar på att ta en halv ikväll men vill inte att morgondagen ska bli förstörd då jag har barn och ska göra saker imorgon. Har även receptfria lugnade tabletter men har inte tyckt att de hjälpt så mycket. Kanske ska jag prova 2 ikväll. Tog en idag men sedan tog det lång tid innan jag slappnade av så vet inte om det var tabletten. 

    Vad ska man göra när man vaknar av stress, på gränsen till en panikkänsla på natten. Försöker som sagt andas djupa andetag men det är som att det fysiskt inte går. Försökte säga till mig i natt att jag inte kan göra något åt det jag oroade mig för just då men hjälpte inte så mycket. Att vara rädd för att uppleva stress och panik gör såklart det hela värre.

    Igenkänning eller tips?

  • Svar på tråden stressad över sömnen
  • Anonym (Som mig)

    Känner igen mig helt!

    Jag brukar sjukanmäla mig från jobbet några dagar och släppa allt för att lyckas släppa stressen. Sömnpaniken är en mardröm. Ju mindre jag sovit desto svårare blir det nästa natt.

Svar på tråden stressad över sömnen