Är gifta kollegan intresserad?
Jag är och har varit i din situation nu totalt tre gånger under mitt arbetsliv. Har under perioder varit extremt attraherad av någon kollega på alla tre arbetsplatser jag varit på. Så jag vet precis hur du har det. Som du säkert märkt är det extremt jobbigt många gånger. Även om man är glad över attraktionen man känner och hoppas på att den är ömsesidig så är det samtidigt extremt jobbigt i längden att ha det så här. Är ständigt den här frågan om vad den andra känner, tycker och tänker som dyker upp. Lika glad och uppåt som man känner sig när man tror att det är besvarat lika knäckande och jobbigt är det när man tvivlar på vad den andra tycker om en. Det går upp och ner hela tiden och tar aldrig slut. Den längsta förälskelsen jag haft på jobbet varade i över 10 år...
Min slutsats när jag nu är inne på min tredje förälskelse är att ta allt i rätt ordning. Jag har precis som du familj och jag inser att det enda rätta är att separera innan jag gör några närmanden och avslöjanden mot den jag tycker om. Just nu har jag en lägenhet på gång som jag hoppas få och kunna flytta in i innan jul. Sedan vad som händer efter det får vi se. Men jag har kommit så långt att jag inte flyttar för att vinna kärleken på jobbet utan enbart för att jag inte står ut i förhållandet jag lever i nu, trots barn och så.
Hur det än är så har dessa känslor i grunden alltid varit som starkast när jag är som mest missnöjd med livet jag lever. De perioder i livet jag har trivts bra med mig själv har jag inte haft så nära till att bli lika översvallande förälskad i någon annan, och tvärt om när livet kännts skit så har det varit väldigt lätt att trilla dit.
Inser att denna typ av förälskelse nog ofta är mer som ett rop på hjälp och hopp om att bli "räddad" från livet man lever just nu. Så är det i alla fall för mig. Jag behöver en förändring i livet för att komma vidare med mig själv just nu känner jag.
Hoppas det ordnar sig för dig. Men tro inte att det går över eller ordnar sig om du inte gör något åt det. Risken är annars stor att det bara fortsätter likadant år ut och år in...
I mitt fall är det ju första gången det händer. Och det är just i samband med att jag är olycklig i mitt äktenskap och känner mig misslyckad på flera områden i livet som jag fått de här känslorna. Det har aldrig hänt mig förut, även om det inte är första gången jag vill skilja mig. Kollegan är verkligen så fin människa och vi klickar så bra. Jag vet att jag måste göra något men väntar på rätt tillfälle, även om det säkert inte finns ngt sådant.