• Anonym (Vilsen)

    Ny i Sverige med tonåring som är trans (född pojke)

    Vi skall snart flytta tillbaka till Sverige (Stockholmstrakten) efter många år utomlands. De senaste åren här har varit tuffa och vi har haft fullt upp med att få ihop vardagen och -till slut- förbereda flytten så vi har väl inte lagt märke till att vår tonåring (född pojke) mått väldigt dåligt. Eller, rättare sagt, vi trodde att det hade med hela situationen att göra.

    För ca ett år sedan tog jag honom till en psykolog och efter flera besök kom det fram att han lider av könsdysfori och alltså är trans. Han har nu gått på utredning och är redo att starta pubertetsblockerare och ev även östrogen.

    Men hur fungerar detta i Sverige? Vart vänder man sig med en tonåring (15)? Är det inte evighetslånga väntetider och utredningar? Finns det snabb tillgång till psykologhjälp (privat)? Vilka pubertetsblockerare används för transtjejer? Är de orala eller injektioner? Är det möjligt att fortsätta en behandling utan avbrott om vi påbörjar den innan flytten? Hur är vardagen för transungdomar i Sverige? Är de accepterade, respekterade eller är de väldigt utsatta?

    Jag är tacksam för alla råd och insikter. Jag inser att det kan vara svårt att generalisera men alla erfarenheter är välkomna.

  • Svar på tråden Ny i Sverige med tonåring som är trans (född pojke)
  • Anonym (Astrid)

    Nu är ju mitt syskon inte 15, utan myndig men under 30 och hon kom rätt så nyligen ut som trans (också M2F). Tror att hon fick träffa psykolog inom några månader efter egenremiss och fick börja med hormoner inom ett år tror jag. Vet inte exakt vilken typ av hormoner hon fått men vet att det varit minst en injektion och sen en gel som stryks på huden. Så vitt jag vet har inget av det här varit på någon privat klinik.

    Allt har gått förvånansvärt snabbt och smidigt (tycker jag), men det har ju såklart också varit lite väntan. Sen kommer det ju kanske vara annorlunda just för att din dotter är omyndig, men förhoppningsvis går det bra för er med.

    Vardagen för min syster verkar faktiskt vara helt normal, men då jobbar hon också på en arbetsplats med vettiga personer och går inte på högstadiet/gymnasiet.

  • Anonym (s)

    Det finns en svensk youtuber som heter Viktoria Harrysson, hon är trans och också i tonåren. Vet att hon gör en del videor om hur det är att vara trans, så kanske kan det ge dig och din tonåring svar på vissa av frågorna att kolla på hennes videor? Bara ett tips! 

  • neverpreggo

    Jag upplever ändå att ungdomar nuförtiden faktiskt är öppnare och ser mer till insidan än att döma för liknande. Finns alltid rötägg men vid den åldern är det iaf mer som har chans att förstå och ha koll än om hon vore 11.

  • Anonym (l,kmj)
    Anonym (..) skrev 2019-02-17 20:19:18 följande:

    Tyvärr är det inte lätt.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w4ywE/baloo-24-koar-for-hormonbehandling-jag-ar-forbannad

    Många köer, men Sahlgrenska verkar ju till och med stängt kön? Märkligt att sjukvården gör så.

    Så räkna med många års väntan för att få hjälp.

    Vad jag vet så är många transungdomar ganska utstötta och mobbade. Psykiska ohälsan bland denna grupp är extremt hög.


    De stänger för att de måste kunna garantera att allting genomförs på rätt sätt och det kan de inte med den ökningen som har skett.
  • Anonym (l,kmj)

    TS, ta kontakt med sjukvården och hör med dem, jag har för mig att har man börjat behandling ska man inte avbryta. Berätta att ni redan påbörjat behandlingen men att ni nu ska flytta hem till Sverige igen. De har, som någon skrev ovan, stängt för nya personer, för tillfället, men ni har som sagt redan påbörjat behandlingen och då kanske de kan lösa det hela. 

  • Anonym (Hej)
    Anonym (l,kmj) skrev 2019-02-18 18:11:22 följande:

    De stänger för att de måste kunna garantera att allting genomförs på rätt sätt och det kan de inte med den ökningen som har skett.


    Och vården måste prioritera!
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (l,kmj) skrev 2019-02-18 18:15:13 följande:

    TS, ta kontakt med sjukvården och hör med dem, jag har för mig att har man börjat behandling ska man inte avbryta. Berätta att ni redan påbörjat behandlingen men att ni nu ska flytta hem till Sverige igen. De har, som någon skrev ovan, stängt för nya personer, för tillfället, men ni har som sagt redan påbörjat behandlingen och då kanske de kan lösa det hela. 


    Tack! Vi har inte börjat ön men givet alla svar så har vi bestämt att vi kommer att påbörja behandlingen (ffa pubertetsblockerare) innan vi flyttar. Det innebär förstås en risk att man får avbryta men jag tror, som du, att man har ett annat läge då man redan påbörjat.
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (..) skrev 2019-02-17 20:19:18 följande:

    Tyvärr är det inte lätt.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w4ywE/baloo-24-koar-for-hormonbehandling-jag-ar-forbannad

    Många köer, men Sahlgrenska verkar ju till och med stängt kön? Märkligt att sjukvården gör så.

    Så räkna med många års väntan för att få hjälp.

    Vad jag vet så är många transungdomar ganska utstötta och mobbade. Psykiska ohälsan bland denna grupp är extremt hög.


    Ja jag såg den artikeln! Otroligt. Jag förstår att de vill kunna garantera bra vård men att t o m behöva stänga kön känns ju som en verklig återvändsgränd. Nu så är vi (förhoppningsvis) ganska långt ifrån könskorrigering och skall först börja med blockerare så vi har några år på oss. Tror jag.
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Astrid) skrev 2019-02-18 00:54:34 följande:

    Nu är ju mitt syskon inte 15, utan myndig men under 30 och hon kom rätt så nyligen ut som trans (också M2F). Tror att hon fick träffa psykolog inom några månader efter egenremiss och fick börja med hormoner inom ett år tror jag. Vet inte exakt vilken typ av hormoner hon fått men vet att det varit minst en injektion och sen en gel som stryks på huden. Så vitt jag vet har inget av det här varit på någon privat klinik.

    Allt har gått förvånansvärt snabbt och smidigt (tycker jag), men det har ju såklart också varit lite väntan. Sen kommer det ju kanske vara annorlunda just för att din dotter är omyndig, men förhoppningsvis går det bra för er med.

    Vardagen för min syster verkar faktiskt vara helt normal, men då jobbar hon också på en arbetsplats med vettiga personer och går inte på högstadiet/gymnasiet.


    Tack! Det är inspirerande och inger hopp att höra ifrån någon som har (nästan) direkt erfarenhet. De tidsramar du nämner låter helt ok. Egenremiss känner jag inte till men får ta en titt. Jag hade hela tiden tänkt att man kanske kunde gå privat till psykolog men egen remiss kanske också är en väg.

    Min tonåring har tydligen kommit ut till ett par killkompisar. De har känt varandra i 3-4 år och de har vetat om hens (jag är förvirrad om pronomina fortfarande. Hen godkänner både ?han? och ?hon? från mig) könsdysfori i ett par år, långt innan jag fick veta, och de har respekterat och stöttat. De är 14 och 17 år gamla och jag är faktiskt imponerad av hur insiktsfulla de är och hur ?normalt? allt varit. Förhoppningsvis finns det så snälla tonåringar i vår nya närhet också,
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (s) skrev 2019-02-18 10:04:13 följande:

    Det finns en svensk youtuber som heter Viktoria Harrysson, hon är trans och också i tonåren. Vet att hon gör en del videor om hur det är att vara trans, så kanske kan det ge dig och din tonåring svar på vissa av frågorna att kolla på hennes videor? Bara ett tips! 


    Jättebra tips! Det vore ju otroligt bra att höra direkt ifrån en annan svensk tonåring. Perfekt! Tack!
  • Anonym (Vilsen)
    neverpreggo skrev 2019-02-18 17:59:10 följande:

    Jag upplever ändå att ungdomar nuförtiden faktiskt är öppnare och ser mer till insidan än att döma för liknande. Finns alltid rötägg men vid den åldern är det iaf mer som har chans att förstå och ha koll än om hon vore 11.


    Ja, det är min förhoppning också. Min tonåring kom alltså tydligen ut till två killkompisar för nåt år sedan. De har fortsatt att vara kompisar och gör vanliga grejer såsom gaming eller gå och handla eller t o m resa tillsammans. En av dem var här i helgen och då lade jag märke till att han hela tiden refererade till min tonåring som ?hen? (fast på annat språk då) och det var helt normalt. Jag tror att skolorna på nåt sätt ändå lär ut mer om tolerans än vad vi vet. I vår skola finns det några som är trans och det är inget speciellt med det. Jag hoppas att det skall vara ungefär lika i Sverige (annars får det bli internatskola i utlandet).
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Vilsen) skrev 2019-02-22 17:26:54 följande:

    Ja, det är min förhoppning också. Min tonåring kom alltså tydligen ut till två killkompisar för nåt år sedan. De har fortsatt att vara kompisar och gör vanliga grejer såsom gaming eller gå och handla eller t o m resa tillsammans. En av dem var här i helgen och då lade jag märke till att han hela tiden refererade till min tonåring som ?hen? (fast på annat språk då) och det var helt normalt. Jag tror att skolorna på nåt sätt ändå lär ut mer om tolerans än vad vi vet. I vår skola finns det några som är trans och det är inget speciellt med det. Jag hoppas att det skall vara ungefär lika i Sverige (annars får det bli internatskola i utlandet).


    Men, det skall ju tilläggas, att det är sant som någon skrev ovan, att den psykiska ohälsan är hög. Det är t ex 40% självmordstendens bland transpersoner och diskriminering Är utbredd. Jag hoppas att den värsta mobbningen och misshandeln etc inte är så vanligt längre då samhället vänjer sig, men viskningar och stirrande är ju också obehagligt. Sen, om några år, så kommer utmaningen att hitta ett jobb där man är accepterad. Det är ju definitivt inte en situation man önskar åt sitt barn. Men, de är ju den person de är och det gäller att stötta så mycket man kan.
Svar på tråden Ny i Sverige med tonåring som är trans (född pojke)