Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

    arbetsmarknaden är ett skämt

    arbetsmarknaden nu för tiden är ett stort skämt, en tävling. Det ska tävlas och daltas med CVn och tidigare erfarenheter hit och dit. Det ska tävlas mellan olika arbetssökanden om vem som är "bäst" och den som talar bäst för sig i arbetsintervjuer och med "bästa" högskole utbildningen och högsta betygen "vinner" ett jobb. Borde man inte gå efter hur duktig en person är på arbetet istället? varför inte ge alla människor en chans och ge arbetssökande en provanställning och låta dom visa vad dom går för oavsett betyg istället för att stirra sig blind på personens utbildningar och skolbetyg? att ha ett jobb borde vara en mänsklig rättighet.

  • Svar på tråden arbetsmarknaden är ett skämt
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2019-02-17 22:08:48 följande:

    Ja, framförallt för piloter och kiruger. Strunta i utbildning och provanställ i stället.


    syftar på jobb som i princip vem som helst kan ta. T.ex lagerjobb, städjobb m.m men även de kräver CV och utbildning
  • Anonym (ts)
    Solis14 skrev 2019-02-17 21:57:39 följande:

    Håller fullständigt med! Jag har sökt nytt jobb i över ett år och varit på ett tiotal intervjuer. Än så länge har jag inte nått hela vägen fram. De vill att man ska vara driven och framåt MEN i kombination med en personlighet som är tvärt om.. Totalt omöjligt!

    Det värsta är de rekryterare som inte ens hör av sig efter en intervju. De fega jävlarna låter tystnaden tala istället för att ge besked och feedback på intervjun. Har varit med om det ett par gånger. Sist (förra veckan) fick jag höra ryktesvägen att tjänsten var tillsatt. What!? Jag och de fyra andra kandidaterna som inte ?vann? men som lagt ner både tid och energi på att komma dit, meddelar de inte ens.

    Jag är totalt knäckt! På riktigt, ska jag kontakta något proffs som kan hjälpa mig att klura fram de korrekta svaren i kombination med det perfekta beteendet. Men ska man behöva spela med i det här fula spelet??


    bättre var det förr när man inte behövde utbildning eller ett långt och "fint" cv för att få jobb. Alla fick provanställning förr, gjorde dom bra ifrån sig då så fick dom fast anställning utan utbildning eller cv
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sol) skrev 2019-02-18 06:45:00 följande:

    Har ingen utbildning utöver gymnasienivå, ändå har jag Aldrig stått utan jobb. Jo en gång, i 2 månader, men det var för att jag själv delvis valde att ha lång sommarledighet. Jag har dock dissat platsbanken nästan helt, fått ett jobb via dem. Annars har jag ringt runt och gått runt med cv och lämnat i handen, det har varit mest effektivt.


    men du har utbildning på gymnasienivå. Enorm skillnad mot att inte ha godkända betyg i gymnasiet eller grundskolan som var det jag syftade på.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Whut) skrev 2019-02-18 06:52:51 följande:

    Det är väl bara att skaffa någon praktik så man får in i sitt CV att man är på fötterna igen. Och i samma veva se till att man får lite goda referenser.


    praktik är inte enkelt att skaffa heller. Där vill dom också se CV
  • Anonym (ts)
    Anonym (Whut) skrev 2019-02-18 07:35:55 följande:

    Tror inte dessa bryr sig lika mycket om någon har en lucka i CVt pga sjukskrivning. Det är ändå gratis arbetskraft.


    jodå det gör dom. Du verkar inte ha någon erfarenhet av ingen utbildning och arbetssökande.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-02-18 07:51:39 följande:

    det är jätte lätt att få jobb ju! bara att knacka på hos olika företag. presentera sig. och lämna sitt cv

    på så sätt visar man fram fötterna och de anställer en direkt..

    det finns jobb till alla. men vissa är bara för lata för att verkligen försöa


    så oerhört naiv kommentar. Så lätt är det inte. Antar att du har godkända grundskole och gymnasiebetyg samt utbildning, DÅ är det lätt att få jobb ja men inte för dom som inte har betyg eller något att skriva i sitt CV. Hela tråden syftar på dom som inte har utbildning eller godkända betyg inte dom som redan har utbildning.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Whut) skrev 2019-02-18 07:56:48 följande:

    Jodå, jag har stått där utan utbildning. Även stått där med utbildning och sökt helt orelevanta jobb mot denna utbildning. Att söka enkla jobb när ens CV skriker att man egentligen vill göra något annat är heller inte optimalt. Känns som arbetsgivarna hellre tar någon outbildad som de har större chans att få behålla.

    Det har gått att knega sig fram, aldrig behövt vara arbetslös mer än några veckor. Förvisso hade jag praktik ett helt år efter gymnasiet.


    du har fortfarande gått gymnasiet så att du har fått jobb lätt är orelevant för tråden eftersom jag syftar på att de som inte har gått gymnasiet inte får några jobb.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Whut) skrev 2019-02-18 08:31:44 följande:

    Gymnasie klassas knappast som utbildning. Speciellt inte när man bara läst något studieförberedande.

    Men detta inlägg bygger på att du inte gått gymnasiet och inte har någon form av arbetslivserfarenhet att skriva i CVt? Och blir sedan sur för att jobben går till de med mer erfarenhet?

    Antar att du är rätt ung i så fall. Kan inte arbetsförmedlingen hjälpa dig med praktik?


    gymnasiekompetens är attraktivt för arbetsgivare men helst ser dom också att man gått på universitetet/högskolan. Man behöver inte vara ung för att inte ha gått gymnasiet. Sen räcker det inte med att ha erfarenhet heller utan man ska tala bra för sig också och bete sig "bättre" på arbetsintervjuerna än dom andra arbetssökanden. Arbetsförmedlingen hjälper inte till med praktik nej, det får man söka själv. Om du inte visste det så ska arbetsförmedlingen lägga ner pga att den inte uppfyller någon funktion för arbetssökande längre.
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2019-02-18 08:57:19 följande:

    Jag kan hålla med om att många arbetsgivare är för försiktiga att ge folk men anorlunda bakgrund eller utbildning en chans via t ex provanställning.

    Men om man har många sökande till en okvalificerad tjänst är det lätt att titta på utbildning och erfarenhet för att sortera. Helt vansinnigt är det inte heller. Även om gymnasikurserna i sig inte är releventa så är gymnasieexamen ett tecken på att man kan ta tag i saker och gå i mål med något även om det inte är superkul.

    De jag känner som fått jobb utan gymnasie eller liknade har fått det via praktik, tillfälliga inhopp, sommarjobb odyl. Men gör lite timmar, visar att man klarar jobbet, sköter sig, jobbar bra  mm.


    ja så funkade det förr men inte nu längre.
  • Anonym (ts)
    Anonym (läkare) skrev 2019-02-18 14:36:18 följande:

    Så du tänker dig att du borde få samma chans på läkarjobbet som den som faktiskt gått läkarutbildningen?

    Eller att alla som söker en tjänst ska få gå på prov och sen väljer man den som gör jobbet bäst? men de andra då? Ska de stackarna bli utan jobb? Eller ska en butik tvingas ha 40 anställda trots att de bara behöver två, så att ingen stackare blir utan?

    Sen håller jag med dig om att det borde finnas fler okvalificerade jobb som man kan utföra utan längre utbildning. De behövs på arbetsplatserna också för att avlasta de andra från tidskrävande kringuppgifter. 


    om du läser alla kommentarer så har jag aldrig påstått att alla som inte gått läkarutbildning ska få chans att bli läkare.. Har skrivit att jag tycker att alla borde få en chans att få ett sk "skitjobb" som det egentligen inte bör krävas betyg eller utbildning för att få.
  • Anonym (ts)
    Anonym (läkare) skrev 2019-02-18 14:36:18 följande:

    Så du tänker dig att du borde få samma chans på läkarjobbet som den som faktiskt gått läkarutbildningen?

    Eller att alla som söker en tjänst ska få gå på prov och sen väljer man den som gör jobbet bäst? men de andra då? Ska de stackarna bli utan jobb? Eller ska en butik tvingas ha 40 anställda trots att de bara behöver två, så att ingen stackare blir utan?

    Sen håller jag med dig om att det borde finnas fler okvalificerade jobb som man kan utföra utan längre utbildning. De behövs på arbetsplatserna också för att avlasta de andra från tidskrävande kringuppgifter. 


    om du läser alla kommentarer så har jag aldrig påstått att alla som inte gått läkarutbildning ska få chans att bli läkare.. Har skrivit att jag tycker att alla borde få en chans att få ett sk "skitjobb" som det egentligen inte bör krävas betyg eller utbildning för att få.
  • Anonym (ts)
    AnnaSthlm skrev 2019-02-18 16:40:21 följande:

    Du verkar tro att människor är skyldiga dig något, men livet fungerar inte så. Du har misslyckats med att ta dig in så länge, inget farligt eller skamligt med det. Använd den energin som går till bitterhet till att bli kreativ och hitta andra vägar in. Berget flyttar inte på sig för att du är arg.


    vem är arg?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2019-02-18 16:59:34 följande:

    Jag rekryterar inom säkerhet och vi tar in folk som varit sjukskrivna, oavsett ålder. Även de utan gymnasiekompetens, beroende på vad de har för arbetslivserfarenhet.


    nu blev jag nyfiken, är det typ väktarjobb?
    Anonym (Rekryterare) skrev 2019-02-18 16:59:34 följande:

    Jag rekryterar inom säkerhet och vi tar in folk som varit sjukskrivna, oavsett ålder. Även de utan gymnasiekompetens, beroende på vad de har för arbetslivserfarenhet.


  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-19 14:33:00 följande:

    Nyligen var jag med och rekryterade till en ganska okvalificerad tjänst i min organisation, som huvudsakligen krävde att man har gymnasieutbildning och god datorvana. Vi fick över 80 sökande som uppfyllde våra krav. Det funkar inte att anställa 80 personer ett halvår, för att man behöver EN person. Då får man titta på CVn och personliga brev för att ta ut några som känns mer intressant. När vi söker mer kvalificerade tjänster med högskoleutbildningskrav får vi betydligt färre sökande som uppfyller de krav vi ställer vid rekryteringen. Utan att veta, så gissar jag att det gäller många arbetsgivare. Så, vill du verkligen ha chans till jobb, utbilda dig till något specifikt.


    tråden syftar fortfarande på att dom som INTE har gymnasieutbildning inte får jobb.
Svar på tråden arbetsmarknaden är ett skämt