• Anonym (Orolig)

    För mycket kostillskott

    Jag är super orolig, jag är gravid i vecka 17.
    jag har ätit 2 st mittval kvinna, sedan har jag kompletterat med en halv tablett folsyra. har alltså delat den själv. Så det är 200 mikrogram extra. (har någon konstig tanke att det är bättre att äta "ren folsyra", jag vet jätte konstig tanke, men är så himla orolig) Sedan har jag ätit en omega 3 tabeltt (på förpackningen står det att man kan äta den som gravid, 1 tablett). Är såå himla orolig att jag överdoserat mina kosttillskott nu :( och läst lite angående omega3, att vissa avstår. är så himla orolig nu :(

  • Svar på tråden För mycket kostillskott
  • Anonym (ingen fara)

    det är ingen fara. Överflödiga vitaminer sköter din kropp om att rensa ur kroppen (dom flesta vitaminer är vattenlösliga)

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ingen fara) skrev 2019-02-18 10:49:26 följande:

    det är ingen fara. Överflödiga vitaminer sköter din kropp om att rensa ur kroppen (dom flesta vitaminer är vattenlösliga)


    Tack för svaret, lugnare mig lite.. men är dock orolig för Omega3, har du någon koll på det? om det är farligt att ta 1 tablett om dagen? har kollat att det inte innehåller fiskleverolja. Och det står på burken Gravida/ammande 1 tablett om dagen.
  • Anonym (ingen fara)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-02-18 11:01:33 följande:

    Tack för svaret, lugnare mig lite.. men är dock orolig för Omega3, har du någon koll på det? om det är farligt att ta 1 tablett om dagen? har kollat att det inte innehåller fiskleverolja. Och det står på burken Gravida/ammande 1 tablett om dagen.


    nej varför skulle det vara farligt ? omega 3 är bra både för dig och fostrets utveckling. Fostret behöver omega 3 antingen från vitaminer eller ifrån fisk. Omega 3 finns naturligt i fisk
Svar på tråden För mycket kostillskott