• Samirasa

    Ensamstående förälder

    Nu testar jag det sista vad Internet kan erbjuda för att kanske få bukt med den här problemet, nämligen min ensamhet av att vara ensamstående mamma på hel tid. Jag känner verkligen inga andra ensamstående, vart jag än vänder mig så är det par. Jag är den enda ensamstående mamman på jobbet, bland mina vänner är jag fortfarande singel, alla har för länge sedan hittat sin partner och lever i psrförhållande.

    Min vardag känns väldigt trist, jag gör mitt bästa för att inte låta det märkas, men jag orkar inte hålla masken upp längre. Jag saknar sällskap av vuxna jämnåriga, vän eller partner...Tinder känns helt fel, det verkar som om alla är ute bara efter att hitta en sexpartner. Inte min grej alls.

    Vart ligger problemet tror ni? Kan man inte skaffa en grupp på fb för alla ensamstående föräldrar? Finns det redan en sån grupp?

  • Svar på tråden Ensamstående förälder
  • Schack73

    Det finns många såna grupper på FB vet jag. Du kan söka på ?ensamstående föräldrar? eller liknande och se vad du får upp.

  • Samirasa

    Tack för tipset, jag var lite nyfiken på hur du gör? Eller trivs du helt med ensamheten? Jag har väldigt mycket folk omkring mig, men jag känner mig fortfarande väldigt ensam. Du trivs alltså?

  • Anonym (L)

    Känner du till föreningen Makalösa?

    Föreningens hemsida: makalosa.org

    Jag tror att de ordnar träffar på olika platser i landet. På vissa nätdejtingsajter kan man ju söka vänner också och där finns säkert andra i din situation. Där jag bor ordnar kyrkan träffar för ensamstående som lagar mat tillsammans etc. så sök runt lite på nätet och se vad som finns i ditt område.

    Jag hade tur och träffade andra ensamstående mammor på heltid via öppna förskolan och senare genom sonens skola. Vi hittade på en massa aktiviteter tillsammans med barnen och reste på semester ihop.

    Vi fikade och åt middag hos varandra också. Det var perfekt för då kunde barnen leka på sitt rum (under uppsikt förstås) och mammorna fick det där efterlängtade vuxensälkskapet

    Nu när jag tänker tillbaka känner jag stor tacksamhet övet det för jag förstår precis vad du menar med ensamheten. Vi förstod ju vetkligen varandras situation. Så leta på, jag är säker på att du kan hitta egna sammanhang där du inte behöver känna dig udda, (det gjorde jag också på alla fester och middagar med par).

    Nu är min son stor och livet ser annorlunda ut men jag hade mycket kul med de andra ensamma mammorna. Man får vara aktiv och tänka kreativt och du verkar vara på god väg så lycka till!

  • Samirasa
    Anonym (L) skrev 2019-02-18 21:05:07 följande:

    Känner du till föreningen Makalösa?

    Föreningens hemsida: makalosa.org

    Jag tror att de ordnar träffar på olika platser i landet. På vissa nätdejtingsajter kan man ju söka vänner också och där finns säkert andra i din situation. Där jag bor ordnar kyrkan träffar för ensamstående som lagar mat tillsammans etc. så sök runt lite på nätet och se vad som finns i ditt område.

    Jag hade tur och träffade andra ensamstående mammor på heltid via öppna förskolan och senare genom sonens skola. Vi hittade på en massa aktiviteter tillsammans med barnen och reste på semester ihop.

    Vi fikade och åt middag hos varandra också. Det var perfekt för då kunde barnen leka på sitt rum (under uppsikt förstås) och mammorna fick det där efterlängtade vuxensälkskapet

    Nu när jag tänker tillbaka känner jag stor tacksamhet övet det för jag förstår precis vad du menar med ensamheten. Vi förstod ju vetkligen varandras situation. Så leta på, jag är säker på att du kan hitta egna sammanhang där du inte behöver känna dig udda, (det gjorde jag också på alla fester och middagar med par).

    Nu är min son stor och livet ser annorlunda ut men jag hade mycket kul med de andra ensamma mammorna. Man får vara aktiv och tänka kreativt och du verkar vara på god väg så lycka till!


    Ja, för ett bra tag sedan så hade jag också sådana kvällar, med andra ensamstående mammor precis som du beskriver här, men dessa mammor fick träffa nya patner (vilket är fantastiskt) men då var det slut på våran arrangerade aktiviteter... tack för tip. Jag ska säker kolla upp det! :)
  • Anonym (Jag också)

    Jag kommer att bli ensamstående om jag väljer att fullfölja graviditeten. Problemet för mig som gör att jag funderar över abort är just detta med ensamhet. Ingen som kommer kunna ta hand om barnet när jag måste arbeta på annan ort. Svårt att träffa någon partner. Aldrig få egentid.

    Jag vill verkligen inte göra abort men när det inte finns hjälp att få som ensamstående så blir det enormt tufft.

  • Samirasa

    Jag vill verkligen inte göra abort men när det inte finns hjälp att få som ensamstående så blir det enormt tufft.

    [/quote]

    Det är tufft att vara ensamstående, sanningen är att du måste göra allt ensamt, ibland behöver man vara två för att lasta av varandra, för att rådgiva eller få stöd (emotionellt). Jag är ledsen att du måste gå igenom det här tuffa valet. Men du ska veta oavsett vad du väljer, så kommer det att bli bra val trots allt. Det finns många ensamstående föräldrar som inte känner den sorg och ensamhet som jag känner, det är många som klarar sig gallant. Men det är viktigt att se sanningen under ögat. Lycka till och tack för att du har delat med dig... Kram

  • Anonym (L)
    Anonym (Jag också) skrev 2019-02-18 21:57:39 följande:

    Jag kommer att bli ensamstående om jag väljer att fullfölja graviditeten. Problemet för mig som gör att jag funderar över abort är just detta med ensamhet. Ingen som kommer kunna ta hand om barnet när jag måste arbeta på annan ort. Svårt att träffa någon partner. Aldrig få egentid.

    Jag vill verkligen inte göra abort men när det inte finns hjälp att få som ensamstående så blir det enormt tufft.


    Fast det blir konstigt att diskutera sådant med ensamma mammor för jag tror att få av dem ångrar sig. Jag gör det definitivt inte. Sonen är det bästa som har hänt mig och värd alla svårigheter. Jag skulle göra om allt igen om jag visste vilket fint barn jag skulle få.

    Han har gjort mig till en bättre människa och givit mitt liv en stabilitet och mening som jag saknade när jag var ensam och hade hur mycket tid som helst.

    Det mesta går att ordna och det är bara under de fösta åren som det är tufft rent praktiskt. De åren går fortare än man tror och nu kan jag sakna den tiden.
Svar på tråden Ensamstående förälder