• Anonym (V.34)

    Hjälp gått upp 5,3 kg på 6 dagar. Vad händer ?

    Är gravid i v 34. Var inne på förlossningen för 6 dagar sen då jag lyckades göra cirkus övningar ner för trappen. Allt såg jätte bra ut även alla värden. Straxt innan jag ramlade började jag få mer och mer ont i benen och jag märkte att jag samlade på mig rätt mycket vätska. Dom senaste dagarna har det blivit BETYDLIGT värre och mina ben gör så ont. Ikväll ställde jag mig på vågen och insåg att jag gått upp hela 5,3kg på 6 dagar. Vad är det som händer??? Jag äter knappt något heller då jag har halsbränna från helvetet 24/7 så det är inte så att jag går och skåps äter eller så. Hur ska det sluta om det fortsätter sista veckorna i samma takt ?

    Jag hade redan gått upp 15kg innan dessa

  • Svar på tråden Hjälp gått upp 5,3 kg på 6 dagar. Vad händer ?
  • Jemp

    Ring och rådfråga! Kan vara tecken på havandeskapsförgiftning, just att samla på sig stora mängder vätska.

  • Anonym (Ring)

    Kontakta förlossningen nu ikväll. Det kam vara allvarlig havandeskapsförgiftning om du samlar på dig vätska så snabbt. Buksmärta/halsbränna kan också vara en del i havandeskapsförgiftning. Får du flimmer framför ögonen och/eller huvudvärk är det extra bråttom.

  • Anonym (V.34)

    Ja men kan det verkligen gå så fort då? Mitt blodtryck låg lika lågt som vanligt 100/52 när jag var inne. Och halsbränna har jag haft i flera veckor så den är inte direkt något nytt :)

    Har inte haft några andra symptom som verkar vara klassiska för havandeskapsförgiftning heller.

  • Anonym (Ring)

    Ja det kan gå fort. Har du haft halsbränna i flera veckor beror just det symptomet nog inte på havandeskapsförgiftning. Om du inte vill ringa förlossningen nu ikväll måste du iallafall ringa din MVC imorgon bitti...

  • möjligt
    Anonym (V.34) skrev 2019-02-18 23:37:12 följande:

    Ja men kan det verkligen gå så fort då? Mitt blodtryck låg lika lågt som vanligt 100/52 när jag var inne. Och halsbränna har jag haft i flera veckor så den är inte direkt något nytt :)

    Har inte haft några andra symptom som verkar vara klassiska för havandeskapsförgiftning heller.


    Ring förlossningen ikväll. Det är sånt här de är där för. Det kan gå snabbt med havandedkapsförgiftning, vissa har massa symptom andra väldigt få

    Kanske vill de att du kommer in och kollas upp
  • Anonym (V.34)

    Okej tack för alla svar :) Jag har 2 små barn hemma och en sambo som jobbar borta sista veckan så jag avvaktar till imorgon bitti och ringer ifall jag blivit sämre. Annars har jag en tid hos bm imorgon eftermiddag för vanligt besök så då kollas ju blodtrycket iallafall :)men kan man ha havandeskapsförgiftning utan att högt blodtryck ?

  • Anonym (Ring)

    Det bästa vore om du ringde in och rådfrågade. Varför vill du inte det? Det kan gå fort att utveckla havandeskapsförgiftning och vissa har inte så mycket symptom som man skulle kunna föreställa sig.

  • Anonym (Ring)

    Såvitt jag vet är blodtrycket alltid högt (högre än 140/90) vid havandeskapsförgiftning. Att ditt blodtryck var normalt för 6 dagar sedan betyder inte att det är normalt nu. Särskilt inte om du samlat så mkt vätska. Skummar urinen när du kissar? Det är ett tecken på protein i urinen, som också är en del av havandeskapsförgiftning.

  • Anonym (V.34)

    Jag satt och skrev med en vän(granne) och tog upp detta och hon hade en blodtrycksmätare som hon kom över med

  • Anonym (V.34)
    Anonym (V.34) skrev 2019-02-19 00:15:14 följande:

    Jag satt och skrev med en vän(granne) och tog upp detta och hon hade en blodtrycksmätare som hon kom över med


    Rpkade skicja innan det var klart . Blodtrycket låg på 110/55 så jag är inte direkt orolig. Anledningen till att jag inte ville ringa först är för att jag har lite svårt att fixa barnvakt just nu.
  • Pope Joan II
    Anonym (V.34) skrev 2019-02-19 00:16:56 följande:

    Rpkade skicja innan det var klart . Blodtrycket låg på 110/55 så jag är inte direkt orolig. Anledningen till att jag inte ville ringa först är för att jag har lite svårt att fixa barnvakt just nu.


    Du borde verkligen ta detta på allvar. Hellp-syndrom kan du drabbad av utan att få högt blodtryck.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (V.34) skrev 2019-02-19 00:16:56 följande:

    Rpkade skicja innan det var klart . Blodtrycket låg på 110/55 så jag är inte direkt orolig. Anledningen till att jag inte ville ringa först är för att jag har lite svårt att fixa barnvakt just nu.


    Vill bara att du ska veta att man KAN utveckla svår havandeskapsförgiftning otroligt snabbt. Säger inte att din viktuppgång beror på det men OM den skulle göra det så kan det betyda livsfara. De svåraste fallen blir sjuka väldigt väldigt snabbt och där behöver man vård snabbt för att inte utveckla hellp, vilket är otroligt farligt.
  • möjligt

    Har man väldigt lågt tryck från början så tittar man på den relativa höjningen ibland. Hoppas du tar kontakt med vården även om jag håller tummarna att det inte är något

  • Elinmariajosefin

    Jag gick upp 10kg från v32 till förlossningen v42. Kissade som en galning första 4-5 dagarna efter fl och när vi kom hem från bb hade jag gått ner 11kg. Jag hade dock havandeskapsförgiftning när vi kom in på förlossningen! Hade varit hos bm 4 dagar innan och då var blodtrycket normalt. Även om du kollat blodtrycket tycker jag att du ska ta upp detta med din bm för att få lämna ett urinprov, det brukar man ju inte göra vid en vanlig kontroll.

  • Anonym (V.34)

    Jag har pratat med förlossningen nu på morgonen och dom såg ingen anledning att jag skulle behöva åka in, utan jag kunde vänta tills jag skulle på besök hos bm i em :)

  • möjligt
    Anonym (V.34) skrev 2019-02-19 09:06:27 följande:

    Jag har pratat med förlossningen nu på morgonen och dom såg ingen anledning att jag skulle behöva åka in, utan jag kunde vänta tills jag skulle på besök hos bm i em :)


    ????????
Svar på tråden Hjälp gått upp 5,3 kg på 6 dagar. Vad händer ?