• Anonym (orolig)

    Prover inför KUB, svar!!! hCG och PAPP-A! Någon?

    Jag har precis tagit prover inför KUB som ska göras inom några veckor. Jag är 39 år nu men kommer hinna fylla 40 ca 2 månader innan bebisen kommer. 


    Jag undrar hur mina värden ser ut, någon som kan nåt om detta?? Försökt googla mig till det men hittar inget bra!


    Vet att såklart det har att göra med nackspalten också men om man kan se nåt på bara proverna så att säga...


    hCG fri beta 67,1 IU/L
    PAPP-A 1,259 IU/L


     


    Sedan undrar jag även om man kan se något på beta hCG angående hur graviditeten går... alltså om man kan säga något i fall det skulle vara så att det är en MA?? Eller är det annat hCG man mäter?

  • Svar på tråden Prover inför KUB, svar!!! hCG och PAPP-A! Någon?
  • Otit

    Googlade också jättemycket vid mitt andra kubtest då värdena var väldigt annorlunda mot värdena vid min första graviditet. Fick aldrig klarhet i någonting.... Fick dock låg sannolikhet vid båda graviditeterna :)

  • Anonym (bm)

    Enskilda värden säger ingenting eftersom just dina värden och uppgifter vägs samman i en algoritm. Ett beta-hcg (eller Hcg över huvud taget) säger inget om fostrets utveckling. Hcg kommer ju från moderkakan, den kan ju fortsätta växa fastän ett foster är dött. Var trygg med att allt var bra på senaste undersökningen, du kan dessvärre aldrig få garantier. 

  • Anonym (A)
    Anonym (orolig) skrev 2019-02-19 19:01:47 följande:

    Jag har precis tagit prover inför KUB som ska göras inom några veckor. Jag är 39 år nu men kommer hinna fylla 40 ca 2 månader innan bebisen kommer. 


    Jag undrar hur mina värden ser ut, någon som kan nåt om detta?? Försökt googla mig till det men hittar inget bra!


    Vet att såklart det har att göra med nackspalten också men om man kan se nåt på bara proverna så att säga...


    hCG fri beta 67,1 IU/L
    PAPP-A 1,259 IU/L


     


    Sedan undrar jag även om man kan se något på beta hCG angående hur graviditeten går... alltså om man kan säga något i fall det skulle vara så att det är en MA?? Eller är det annat hCG man mäter?


    Man kan ju få en indikation på hur det går med ett enskilt prov (det finns en tabell på vad det bör ligga inom för de olika veckorna), men generellt så brukar dom vilja ta två för att se hur ökningen är. Men är "fri beta" något annat än ett "vanligt" hCG för det låter ju väldigt lågt om det inte är väldigt tidigt i graviditeten?
Svar på tråden Prover inför KUB, svar!!! hCG och PAPP-A! Någon?