• Anonym (Sant?)

    Låg utbildningsnivå - dålig argumentation

    Enligt mig så finns det ett samband mellan låg utbildning och din förmåga att kunna argumentera men hållbara argument.

    Håller ni med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-19 21:25
    Och enligt alla personangrepp och teorier till höger och till vänster här på FL så stärker det bara min teori.

    Tex i trådar där det diskuteras ett specifikt ämne som juridik så kommer det inte många hobbyjurister och ger råd där de inte har en susning.

  • Svar på tråden Låg utbildningsnivå - dålig argumentation
  • Anonym (Nocsn)

    Som lågutbildad svarar jag nej.

    Tänker inte argumentera för mitt svar.

  • Anonym (Lilly)

    Enligt min erfarenhet är högutbildadade bara människor,som kan göra misstag och bete sig illa.Min åsikt.

  • Anonym (Sant?)
    Anonym (Lilly) skrev 2019-02-19 20:45:31 följande:

    Enligt min erfarenhet är högutbildadade bara människor,som kan göra misstag och bete sig illa.Min åsikt.


    Antar att du är lågutbildad?
  • Fiona M

    Visst ger utbildning ofta att du lär dig argumentera och uttrycka dig bättre, men alltför ofta blandar folk ihop utbildning med intelligens. Högre utbildning innebär inte på förhand att du har rätt, däremot är du förmodligen bättre på att formulera dig.

  • Anonym (SL)

    Det finns nog en viss koppling men det är ingen generell sanning.

  • Anonym (Knappast)

    Njaaeee...

    Jag är högutbildad, min man har endast gymnasium. Men den största skillnaden mellan oss är att jag använder fler ord i mina argument. Han brukar gå mer rakt på sak. 

    Han är inte lika verbal som jag, och kan inte alltid formulera sina argument lika snyggt. Men han har ju lika bra koll på själva sakinnehållet som jag har. 

  • Bibbidi

    Förstår lite hur du tänker men håller inte med.

    Allt beror på hur påläst/intresserad man är i ett ämne (och om man är duktig på att argumentera, kan hålla sig borta från känslor och härskartekniker och endast hålla sig till sakliga argument osv), och det behöver inte ha någonting med ens utbildning att göra överhuvudtaget.

  • Anonym (Sant?)
    Bibbidi skrev 2019-02-19 20:54:36 följande:

    Förstår lite hur du tänker men håller inte med.

    Allt beror på hur påläst/intresserad man är i ett ämne (och om man är duktig på att argumentera, kan hålla sig borta från känslor och härskartekniker och endast hålla sig till sakliga argument osv), och det behöver inte ha någonting med ens utbildning att göra överhuvudtaget.


    Nej, behöver inte men det beror väl också på vad man har utbildat sig inom. Retorik eller jurist borde ju generellt vara bättre på att argumentera.
  • Nimzay

    Självklart kan det säkert finnas ett visst samband, låter väl ganska logiskt att det skulle kunna göra det. Fast tror dock inte att det behöver stämma överens exakt alltid. Och tänker mig för övrigt att det är själva förmågan att typ UTTRYCKA OCH FÖRMEDLA hållbara argument, som man i så fall främst skulle kunna märka av ett samband kring. Medan såna samband nog är mindre regelbundna (samband mellan personers utbildningsninvå menar jag) vad gäller inre tankeförmåga och resonemang angående vad man tycker. Tror jag iaf.

  • Anonym (X)
    Anonym (Sant?) skrev 2019-02-19 20:57:29 följande:

    Nej, behöver inte men det beror väl också på vad man har utbildat sig inom. Retorik eller jurist borde ju generellt vara bättre på att argumentera.


    "Retorik eller jurist"?
Svar på tråden Låg utbildningsnivå - dålig argumentation