• Markellusfru

    Stoppar fingrarna i halsen

    Som rubriken lyder så stoppar vår 1.5 åring fingrarna i halsen lite titt som tätt. Oftast verkar det ha att göra med att hon blir uttråkad, och när det är sovdags. Oftast räcker det med att säga till och ge henne nappen istället, men hon har varit såhär i omgångar sen hon var runt 1 år. Oftast blir det bara kväljningar, men ibland spyr hon av det. Någon idé om varför hon gör detta? Är det bara ett trots beteende? Någon som upplevt samma, och isf vad hjälpte?

  • Svar på tråden Stoppar fingrarna i halsen
  • Kellie13
    Markellusfru skrev 2019-02-19 22:50:23 följande:

    Som rubriken lyder så stoppar vår 1.5 åring fingrarna i halsen lite titt som tätt. Oftast verkar det ha att göra med att hon blir uttråkad, och när det är sovdags. Oftast räcker det med att säga till och ge henne nappen istället, men hon har varit såhär i omgångar sen hon var runt 1 år. Oftast blir det bara kväljningar, men ibland spyr hon av det. Någon idé om varför hon gör detta? Är det bara ett trots beteende? Någon som upplevt samma, och isf vad hjälpte?


    Det bästa du kan göra är att prata med BVC. 
  • MiaMaria86

    Mitt barn gjorde också så ett tag, oftast när vi satt vid matbordet. Som att hon utforskade vad som hände när hon stoppade fingrar i halsen, ibland kväljningar och nån gång kräktes hon. Nu händer det nästan aldrig längre, är 18 månader.

    Hört andra barn ochså göra så, som för att få uppmärksamhet. Är nog bara en grej ??

  • Anonym (Normalt)

    Håller med Miamaria ovanför. Du behöver verkligen inte prata med BVC om det som någon skrev ovan. Glöm det! Jag har tre normala, friska barn och de har alla haft en period där de har stoppat fingrarna långt ner i munnen tills kräkreflexen har satt igång. Det har hållit på mellan sådär 1-1,5 år. Ena tjejen höll på med det mer än de andra, hon kräktes några gånger för att hon var så effektiv! :P

    Det handlar ju om att upptäcka kroppsfunktioner, om jag gör såhär med mig själv så händer detta. Inget konstigt. Sen är det ju också så att just detta beteende ofta äcklar oss vuxna, och ger barnet mer uppmärksamhet, och då fortsätter de av den anledningen. Vill man att barnet ska sluta snabbare så ska man nog bara strunta i dem och låtsas att man inte ser, men jag tyckte att det var så vidrigt så kunde inte hjälpa att säga till. Det växte bort ändå efter några månader.

Svar på tråden Stoppar fingrarna i halsen