• Anonym (Sisley)

    Menar han att han kommer ta sitt liv...? (Avslutad relation)

    Gjorde slut efter 8 mån, helt befogat från min sida men det tycker inte han, vilket egentligen bara bekräftade mitt beslut ännu mer, våra olika synsätt.

    Jag är hans tvillingsjäl och det fick bli hårda ord till slut för att få honom att inse att jag ville göra slut och att jag helt enkelt inte kände som honom.

    Han grät och jag tröstade, han sade att han aldrig skulle försöka hoppas, det lade sig ett tag men nu efter några veckor försöker han igen. Säger att hans liv är totalt mörker, hur mycket han älskar mig, kan inte och vill inte vara med någon annan. Utan mig i sitt liv går han bara och väntar på döden, han ber om en chans till, en möjlighet att leva för annars är hans liv inget värt.

    Hur fasen handskas man med detta, och menar han indirekt att han kommer ge upp livet annars?

  • Svar på tråden Menar han att han kommer ta sitt liv...? (Avslutad relation)
  • Anonym (Försiktig)

    Låter som att han försöker att manipulera dig om han hotar med självmord. Jag är i ett förhållande med någon som självmedicinerar/missbrukar och om jag inte gör som han vill så kommer genast avståndstagandet som ett brev på posten, han behandlar mig lika kallt som en fiende och talar i nästa stund om självmord för att skrämma mig till lydnad och inte så mycket för att han faktiskt skulle göra det. Om ni hade problem redan innan du gjorde slut så är detta nog mer en fortsättning på problemen i ert förhållande och hans sätt att styra dig än något annat, annars hade han uttryckt sig annorlunda om han verkligen ville lösa problemen och vinna tillbaka dig. Om ni inte kan ha ett vänskapligt förhållande där han respekterar dina gränser och inte försöker att manipulera dig emotionellt så borde du ta ett steg tillbaka för att inte själv börja må sämre av hans hot. Stressen som han lägger på dig genom att skapa en oro om hans välmående är inte ok.

  • toughshit

    Svara inte. Han försöker bara manipulera dig och ge dig dåligt samvete.

    Låter som att du tog rätt beslut i att lämna.

  • toughshit

    Svara inte. Han försöker bara manipulera dig och ge dig dåligt samvete.

    Låter som att du tog rätt beslut i att lämna.

  • Anonym (Tyvärr)

    Jag känner någon som varit i din situation. Hen stannade kvar i många år, rädd för vad sambon skulle göra. Tillslut gick det inte längre, hen ville inte leva resten av sitt liv så, och avslutade relationen.

    Hen hittade en ny kärlek. Tyvärr gjorde exet verklighet av hoten, och avslutade sitt liv. Nu sitter personen med skuldkänslor över detta. MEN, personens liv har blivit mkt bättre nu.

    Det jag kan säga är; stanna inte kvar hos en psykopat. Du lever bara en gång. Det är trots allt den här personens val om den väljer att göra verklighet av sina hot. Du måste få leva ditt liv som du vill. Du kan inte ha personens liv på ditt samvete. Det är en psykiskt sjuk person som behöver hjälp. Men det finns en gräns för hur mycket man kan hjälpa. Kasta inte bort ditt liv, du har bara ett.

Svar på tråden Menar han att han kommer ta sitt liv...? (Avslutad relation)