• Anonym (Trött)

    Erfarenhet av att bli misshandlad och låtsas som ingenting?

    En av mina bästa vänner fanns där för mig när jag blev misshandlad av mitt ex. Men jag berättade själv för henne och pratade med jättemånga om det. Ungefär i mitten av vårt förhållande blev hon ihop med en superkarismatisk och manipulativ man som jag märkte misshandlade henne psykiskt.

    Problemet är att när jag försöker prata med henne låtsas hon att allt är bra!

    Han säger elaka saker till henne, får henne börja gråta (oftast när bara jag hör, inte när det är fler vänner i närheten eller hennes familj). Han har varit jättekonstig mot mig, ibland flirtig och inställsam och annars otrevlig. Han ska alltid bryta det vi gör, han ringer och sms-ar när vi ses, börjar bråka med henne om vi har en trevlig stund och hon är avslappnad och sen börjar han alltid skylla bråket på henne och kalla henne ?tjurig?, ?elak?, ?dramatisk? osv.

    Hon har sagt att han fått spel och skrikit som besatt på henne av svartsjuka och anklagat henne för att flirta med andra män på fester men det ?roliga? är att på fester eller ute på krogen är det han som hela tiden sitter med en tjej, antingen nån helt okänd eller hennes systrar, andra vänner osv och beter sig väldigt flirtigt.

    Hon har sen dom blivit tillsammans tappat kontakten mer och mer med vänner och även sin familj, jag är kvar men hatar att träffa dom tillsammans då han är så dryg mot henne och mig.

    Är det någon som har erfarenhet av att vara som min väninna och inte vilja ta emot hjälp/stöd? Jag var tvärtom :/

  • Svar på tråden Erfarenhet av att bli misshandlad och låtsas som ingenting?
  • Anonym

    Det är väl rätt vanligt när man är nedbryten att inte tycka att man har något värde, att man stannar för att man tror att det är allt man är värd.

  • Anonym (Trött)

    Eftersom jag sökte hjälp har jag gått kurser om våld i nära relationer, deltagit i grupp för utsatta kvinnor mm Hon är själv väldigt påläst om ämnet sjukt nog.

    Så jag menar, jag känner till normaliseringsprocessen men i hennes fall så kan hon ju inte ens erkänna att det existerar inför en av sina två närmaste vänner, fast hon hjälpte mig när jag var i en liknande situation..!

    Antar att du inte har egen erfarenhet och känner igen dig i min kompis för det är sådana jag vill diskutera med...


    Anonym skrev 2019-02-20 14:43:36 följande:

    Det är väl rätt vanligt när man är nedbryten att inte tycka att man har något värde, att man stannar för att man tror att det är allt man är värd.


  • Anonym

    Mycket trist men hon kanske inte inser att det är samma sak...Förnekelse kan sitta hårt.


     


    Det enda som du kan göra är att finnas kvar för henne.

  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2019-02-20 18:36:37 följande:

    Mycket trist men hon kanske inte inser att det är samma sak...Förnekelse kan sitta hårt.


     


    Det enda som du kan göra är att finnas kvar för henne.


    Det tror jag med.
  • Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2019-02-20 18:36:37 följande:

    Mycket trist men hon kanske inte inser att det är samma sak...Förnekelse kan sitta hårt.

     

    Det enda som du kan göra är att finnas kvar för henne.


    Ja det är galet. Jag har sett henne börja gråta flera gånger av hans hackande och hur han ALLTID lyckas få henne sluta le och skratta med mig och andra och tillslut sitter och ser förbannad/sårad ut, då ler han och slutar. Han säger att hennes jobb är värdelöst, speciellt jämfört med hans, när hon kör bil skriker han åt henne i panik som om hon skulle köra livsfarligt fast hon är den bästa bilföraren jag känner. Vad hon än gör kommer han farande och utbrister ?vad gör du? Stanna! Inte så! Är du inte klok?!? osv trots att hon aldrig gör något konstigt i dom situationerna alls.

    Hon är också mycket tuffare än jag! Hon har mer självförtroende och hälsar på nya människor med pondus, jag är mer socialt ängslig och känslig.

    Så hon skulle kunna ha bättre självkänsla än mig men jag bet ifrån och ville göra slut och hon bara börjar gråta och sen när man tar upp det ler hon och svarar ?jag började inte gråta, du missförstod, XX är en helt underbar man, min själsfrände, bla bla?.

    Det är många situationer där jag tycker att hon ljugit om vad som hänt när vi pratat så jag undrar om hon även döljer värre saker som fysisk misshandel/andra saker.

    Jag misstänker att han är våldsam mot djur då hans hund hukar och skakar när han säger till den (han behandlar hunden för övrigt som en slav, inte familjemedlem).
  • fornminne

    Är det ingen annan i hennes omgivning som reagerar? Bara du? Men du kan tyvärr inte tvinga henne därifrån, fråga henne dock rent ut hur hon kan tycka att allt är bra när han får henne att gråta och behandlar henne som skit. Ibland måste man vara ärlig och inte linda in orden. Dock ska du inte träffa mannen om du inte vill, bara för hennes skull. Försök hålla kontakten, men ta inte på dig mer än du mäktar med.

  • Anonym (Trött)

    Hon umgås inte med vänner längre förutom mig, endast en kompis som också är gammal vän med mannen.

    Och mannen försöker verkligen få bort mig också, han är jätteotrevlig och ställer alltid till med bråk när vi ska ses...

    Annars är hennes umgänge hans familj och vänner. Han bråkar väldigt mycket med ett av sina syskon men annars är det ingen av dom som reagerar, dom är ju hans polare...


    fornminne skrev 2019-02-22 08:42:55 följande:

    Är det ingen annan i hennes omgivning som reagerar? Bara du? Men du kan tyvärr inte tvinga henne därifrån, fråga henne dock rent ut hur hon kan tycka att allt är bra när han får henne att gråta och behandlar henne som skit. Ibland måste man vara ärlig och inte linda in orden. Dock ska du inte träffa mannen om du inte vill, bara för hennes skull. Försök hålla kontakten, men ta inte på dig mer än du mäktar med.


  • Anonym (Trött)

    Glömde svara på allt, det är exakt det jag har frågat och då har hon svarat att hon inte alls grät (!), att alla par bråkar och har sina problem, att han är världens snällaste och mest stöttande, att jag missförstår allt..


    fornminne skrev 2019-02-22 08:42:55 följande:

    Är det ingen annan i hennes omgivning som reagerar? Bara du? Men du kan tyvärr inte tvinga henne därifrån, fråga henne dock rent ut hur hon kan tycka att allt är bra när han får henne att gråta och behandlar henne som skit. Ibland måste man vara ärlig och inte linda in orden. Dock ska du inte träffa mannen om du inte vill, bara för hennes skull. Försök hålla kontakten, men ta inte på dig mer än du mäktar med.


  • fornminne

    Då kan du inte göra mer. Antagligen lever hon i förnekelse, men du ska inte behöva stå ut med hans skit för hennes skull. Försök att träffa henne utan honom. Om det inte går, försök att åtminstone hålla kontakten. En dag kanske hon vaknar upp, men du kan inte göra mer än så så länge hon fortsätter ta honom i försvar.

  • Anonym (Trött)
    fornminne skrev 2019-02-23 10:59:23 följande:

    Då kan du inte göra mer. Antagligen lever hon i förnekelse, men du ska inte behöva stå ut med hans skit för hennes skull. Försök att träffa henne utan honom. Om det inte går, försök att åtminstone hålla kontakten. En dag kanske hon vaknar upp, men du kan inte göra mer än så så länge hon fortsätter ta honom i försvar.


    Nej :(

    Och jag ser henne slitas så :(

    En så glad och sprudlande vacker person, hon har börjat tappa håret och har kollapsat av stress flera gånger, vet att hon gör allt hushållsarbete tex. Det är så hemskt att se, har känt henne sen vi var barn och hon är en så god och stark person. Undrar om hon är så stark och envis att det är därför hon står ut? :(
  • fornminne
    Anonym (Trött) skrev 2019-02-23 11:01:36 följande:
    Nej :( Och jag ser henne slitas så :( En så glad och sprudlande vacker person, hon har börjat tappa håret och har kollapsat av stress flera gånger, vet att hon gör allt hushållsarbete tex. Det är så hemskt att se, har känt henne sen vi var barn och hon är en så god och stark person. Undrar om hon är så stark och envis att det är därför hon står ut? :(

    Ett destruktivt förhållande kan knäcka vem som helst. Det tar bara olika lång tid Det är därför man aldrig ska stanna i ett sådant förhållande, men det kan vara svårt att bryta sig loss. Jämför med missbruk. Det är hemskt att se någon gå ner sig, men det är jättesvårt att hjälpa om personen inte hjälper till själv. Det enda man kan göra är att försöka finnas där. Om det går.
  • fornminne

    Om mannen är karismatisk och omtyckt av många andra, blir det ännu svårare att lämna. Hon kan tro att det är henne det är fel på. Desto viktigare att hon får höra sanningen från dig och andra. Om hon sen tar till sig det är en annan femma.

  • Anonym (Trött)
    fornminne skrev 2019-02-23 12:21:32 följande:

    Om mannen är karismatisk och omtyckt av många andra, blir det ännu svårare att lämna. Hon kan tro att det är henne det är fel på. Desto viktigare att hon får höra sanningen från dig och andra. Om hon sen tar till sig det är en annan femma.


    Det har funnits kritiker som hävdat att han dödshotat dom. Han har å sin sida svartmålat dom som galningar och fått mängder med folk med sig, det är liksom det som händer med dom som kritiserar honom. Dom har blivit ökända där dom bott sen. Han har familjemedlemmar han inte har kontakt med som han bråkat jättemycket med och dom snackar han alltid jättemycket skit om. Jag är ju liksom bara hans flickväns kompis men han har inga problem att snacka skit om sin egen familj i timmar med mig och mina syskon eller kompisar även om det varit fösta gången dom träffats.
Svar på tråden Erfarenhet av att bli misshandlad och låtsas som ingenting?