• Grace

    Ensam pojke i 3:an

    Hej! 
    Min son, som går i 3:an, har under en period på ca ett år blivit ensammare och ensammare. Det gäng han lekte med och var bästa vänner med i F-2 kan numera nästan aldrig leka. Oftast svarar de inte ens på frågan, vet inte om det kanske beror på att de numera sköter sin kontakt själv på egna mobiler. 

    När jag föreslår och peppar och ingen någonsin säger ja, så blir han så plågsamt medveten om hur sällan han faktiskt leker med någon. 

    De verkar ses på nätet, dvs i diverse spel, men det är aldrig någon som ringer längre. Han är går i kampsport, inte så förtjust i fotboll medan resten av skolan (typ) går i fotboll och vill bara spela fotboll på rasterna, detta verkar också vara något som gör honom ensam på rasterna. 

    Hur tycker ni vi ska göra? 
    Kan man fråga föräldrarna till barnen i det tidigare gänget hur det ligger till? Om deras barn hittat andra som de hellre leker med eller hur det är? 
    Jag vill veta om det ens är någon idé att föreslå det gamla gänget eller om man ska hjälpa honom satsa på nya kompisar. 

    Tacksam för råd och nya ingångar i detta  

  • Svar på tråden Ensam pojke i 3:an
  • Anonym (Mamma till två)

    Barn leker ju mindre och mindre med varandra så det kan ju vara att de andra pojkarna inte leker IRL med andra pojkar. Men det kan ju också vara så att din pojke är lite utanför. Om jag vore du försöka prata lite med någon av föräldrarna som jag förhoppningsvis känner lite grann och försöka kolla av läget. Det har jag gjort när det strulat med kompisar för min son och det har hjälpt. Det är bra att försöka  odla kontakterna med föräldrarna till kompisarna.

Svar på tråden Ensam pojke i 3:an