• SweetJune

    Ni som ska få syskon snart, hur ska ert barn vara ledigt/gå på förskolan i sommar?

    Hej!

    Ni som snart ska få syskon, hur ska ert/era barn gå i sommar (förskola)?

  • Svar på tråden Ni som ska få syskon snart, hur ska ert barn vara ledigt/gå på förskolan i sommar?
  • Anonym (Självklart!)

    Är det inte rätt självklart att syskonet får vara hemma på heltid, njuta av sommaren och framförallt få lära känna den nya bebisen, istället för att spendera dagarna i en rörig verksamhet med massa sommarvikarier?

    Allt annat är sjukt enligt mig!

  • Anonym (J)
    Anonym (Självklart!) skrev 2019-02-24 11:24:04 följande:

    Är det inte rätt självklart att syskonet får vara hemma på heltid, njuta av sommaren och framförallt få lära känna den nya bebisen, istället för att spendera dagarna i en rörig verksamhet med massa sommarvikarier?

    Allt annat är sjukt enligt mig!


    Håller verkligen med. Hur kan man ens tänka tanken att sätta barn på förskola på sommaren om man verkligen inte måste? Helt sjukt. Stackars barn.
  • syntharen

    I dom flesta kommuner får väl inte ens syskon gå på förskolan under sommaren när föräldrarna är föräldraledig? Mina barn kommer vara lediga det mesta av sommaren (typ mitten av juni till mitten av augusti) eftersom jag är föräldraledig med tredje barnet som till sommaren kommer vara 5-7 mån. Tror att äldsta barnet som fyller 9 år i sommar kommer sakna fritids men mellanbarnet som är 2,5 år nu kommer nog bara tycka det är roligt att vara hemma och så klart även göra en del utflykter.

  • Anonym (Fullt)

    Storasyskoner kommer vara hemma till minst efter sommaren pga att det helt enkelt inte finns någon plats på förskolan. Under sommaren hade vi nog haft barnet hemma oavsett dock. Framförallt den tiden då båda föräldrarna är hemma samtidigt. De kommer troligen båda vara helt lediga från förskola och fritids framöver eftersom en av oss alltid är/kommer att vara ledig hela somrarna.

  • tjockobbe
    SweetJune skrev 2019-02-24 10:37:08 följande:

    Hej!

    Ni som snart ska få syskon, hur ska ert/era barn gå i sommar (förskola)?


    Ska få syskon i augusti. Kommer vara föräldraledig innan och ha båda barnen hemma. 


    I vår kommun får barnen vara på förskola 15 timmar per vecka när man är föräldraledig, som avlastning, men har klarat det bra förut höggravid och kommer göra det igen. Sen börjar stora i förskoleklass till hösten och då är hon där... mellansyskonet kommer nog få vara de 15 timmarna på förskola hon med sen.

  • tjockobbe
    SweetJune skrev 2019-02-24 10:37:08 följande:

    Hej!

    Ni som snart ska få syskon, hur ska ert/era barn gå i sommar (förskola)?


    Ska få syskon i augusti. Kommer vara föräldraledig innan och ha båda barnen hemma. 


    I vår kommun får barnen vara på förskola 15 timmar per vecka när man är föräldraledig, som avlastning, men har klarat det bra förut höggravid och kommer göra det igen. Sen börjar stora i förskoleklass till hösten och då är hon där... mellansyskonet kommer nog få vara de 15 timmarna på förskola hon med sen.

  • Alexi
    syntharen skrev 2019-02-24 11:39:32 följande:
    I dom flesta kommuner får väl inte ens syskon gå på förskolan under sommaren när föräldrarna är föräldraledig? Mina barn kommer vara lediga det mesta av sommaren (typ mitten av juni till mitten av augusti) eftersom jag är föräldraledig med tredje barnet som till sommaren kommer vara 5-7 mån. Tror att äldsta barnet som fyller 9 år i sommar kommer sakna fritids men mellanbarnet som är 2,5 år nu kommer nog bara tycka det är roligt att vara hemma och så klart även göra en del utflykter.
    Jag tror inte så många av nioåringens kompisar är på fritids ändå på sommaren när de är så stora. Det har varit väldigt tydligt för oss att ju äldre barn är, desto mindre på fritids går de på loven framför allt.
  • Jemp

    Här föddes lillasyster i april. Förra sommaren var storebror ledig 6 veckor, annars drygt 20h/v hos dagmamman.

    Blir väl nåt liknande i år, beroende på när dagmamman och jag har semester. Pappan kommer vara föräldraledig till augusti.

  • SweetJune

    Vi får tredje barnet i början av juni och våra barn går på en mindre privat förskola där det inte är en rörig verksamhet. Alla barn/pedagoger känner varandra. Våra barn älskar förskolan och att ha dem, speciellt 5-åringen hemma i 10-12 veckor blir inte bra varken för mig eller honom då han saknar kompisa och vill gå dit. Så en ledighet på ca 7-8 veckor är mer än tillräckligt.

    Har ni ingen orientering hur verksamheten är och inte håller er till frågan behöver ni inte skriva i tråden tack!

  • Anonym (MammaH)

    Kommer vara ledig två veckor in i juni och sedan hela sommaren, så skönt att kunna ge henne det nu när man har chansen

  • Anonym (J)
    SweetJune skrev 2019-02-24 19:12:27 följande:

    Vi får tredje barnet i början av juni och våra barn går på en mindre privat förskola där det inte är en rörig verksamhet. Alla barn/pedagoger känner varandra. Våra barn älskar förskolan och att ha dem, speciellt 5-åringen hemma i 10-12 veckor blir inte bra varken för mig eller honom då han saknar kompisa och vill gå dit. Så en ledighet på ca 7-8 veckor är mer än tillräckligt.

    Har ni ingen orientering hur verksamheten är och inte håller er till frågan behöver ni inte skriva i tråden tack!


    Orientering hur verksamheten är? Skiter väl i hur verksamheten set ut. Sjukt att inte vilja vara med sitt barn hela sommaren om man kan.
  • Jemp
    Anonym (J) skrev 2019-02-24 20:12:32 följande:

    Orientering hur verksamheten är? Skiter väl i hur verksamheten set ut. Sjukt att inte vilja vara med sitt barn hela sommaren om man kan.


    Specifikt för sommaren då eller? Eller tycker du inte föräldralediga ska ha barnomsorg till syskon alls?
  • Anonym (J)
    Jemp skrev 2019-02-24 21:44:35 följande:

    Specifikt för sommaren då eller? Eller tycker du inte föräldralediga ska ha barnomsorg till syskon alls?


    15 timmar övriga året är ok. Men på sommaren? De allra flesta pusslar och vrider ut och in på sig själva så att barnen ska få vara lediga sp länge som möjligt.. och så finns det några stycken som tycker att det är en bra idé att slänga in dom på förskolan trots att föräldrarna/föräldern är hemma. Märkligt beteende.
Svar på tråden Ni som ska få syskon snart, hur ska ert barn vara ledigt/gå på förskolan i sommar?