• piggelin91

    Frågor om fk

    Hej! Tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig ifall jag förstått det rätt.

    Jag har foglossning och jobbar i vården. Kommer snart behöva bli sjukskriven iallafall 50%. Har ett barn som går på förskolan och enligt deras regler kring sjukskrivning ändras inte barnets timmar på förskolan utan är där lika många timmar o dagar som innan sjukskrivningen.

    Nu till det jag undrar. Om vi säger att jag är sjukskriven 50% och hämtar mitt barn på förskolan vid 14 och pappan kommer hem från sitt jobb vid 16, då får jag alltså inte ta hand om mitt barn ensam dom två timmarna? Gör jag det så får jag ingen sjukersättning? Och om jag har någon närstående som kan hjälpa mig vid övriga timmar som jag är själv med barnet innan pappan kommer hem, hur ska man meddela det till fk vem som hjälper mig?

    Ska ringa fk imorgon och fråga men hoppas någon här också kan ge mig svar :)

  • Svar på tråden Frågor om fk
  • Anonym (Hämta)

    Vi har en mamma i samma situation på vår förskola.

    Hon slutar kl 12 från sitt jobb och hennes man ska hämta barnet kl 16.30 men mamman hämtar alltid barnet. Hon kommer vid 13.30 och hämtar.

    Dom har som sagt tid till 16.30 men barnet går inte dom tiderna och vi på förskolan ringer inte till FK och berättar det. Om det sedan kan bli en konsekvens för föräldrarna vet inte jag men som sagt - det är inget som kommer fram till som ändå.

    Pappan mår bra - mamman mår bra och barnet får komma hem tidigare till sin mamma efter att ha lekt och ätit så vi ser ju bara att det är bra och positivt.

    Om fallet sedan blir att hon blir sämre och inte kan hämta barnet tidigare så har dom ändå sin tid till kl 16.30

Svar på tråden Frågor om fk