• Mhappy

    ”Mensvärk” och blödning

    Är vecka 7+4 och känner rejäl ?mensvärk? och har lätt blödning.

    Om jag söker står det ? vanligt att blöda lite tidigt i graviditeten?

    Räknas det som tidigt nu för min del? Aldrig känns så här med tidigare graviditet. Lätt att oroa sig. Känns också konstigt att det är exakt på dagen förväntad mens (om jag inte varit gravid) kan det ha med saken att göra? Tar det tid för kroppen att ställa om till att inte ha mensvärk osv??

    Vad ska jag göra? Hur länge är det ok att det är så här?

  • Svar på tråden ”Mensvärk” och blödning
  • Anonym (Blödning)
    Mhappy skrev 2019-02-26 12:37:13 följande:

    Är vecka 7+4 och känner rejäl ?mensvärk? och har lätt blödning.

    Om jag söker står det ? vanligt att blöda lite tidigt i graviditeten?

    Räknas det som tidigt nu för min del? Aldrig känns så här med tidigare graviditet. Lätt att oroa sig. Känns också konstigt att det är exakt på dagen förväntad mens (om jag inte varit gravid) kan det ha med saken att göra? Tar det tid för kroppen att ställa om till att inte ha mensvärk osv??

    Vad ska jag göra? Hur länge är det ok att det är så här?


    Jag har två erfarenheter av blödning.

    2a graviditeten blödde jag till och från varvat med rosa flytningar. Varade mellan v.6-v.12. Allt gick bra.

    Min senaste graviditet slutade i missfall i v.8.

    Fick en blödning när jag skulle haft mens egentligen (15/2) och den ökade för varje dag. Var som en riklig mens. I tisdags (förra veckan) kom missfallet. Fick ont i rygg och mage samma dag, innan hade jag inte haft så märkvärdigt ont. Jag var inte orolig för missfall de första dagarna men på söndag kväll/måndag när der blev värre med blödningarna så förstod jag.

    Du är ju tidigt i graviditeten och det kan bero på sköra slemhinnor, lättblödlig livmodertapp eller det faktum att du ska ha mens.

    Men är du orolig så boka tid för vaginalt ultraljud så du kan få veta om allt står rätt till

    Hopas allt går bra!!
  • Mhappy

    Tack för svar.

    Inte ett dugg bättre så får kolla upp det och hoppas på en god anledning till värken.

  • Anonym (Guacalamole)

    Hej! Jag förstår verkligen din oror då jag upplever ungefär damn sak just nu men är i vecka 6.

    Har blödit i tre dagar och hade molande mensvärk första dagen, inte lika ont igår och inte ont alls idag.

    Har ringt 1177 som sa att det är svårt att säga om det är missfall eller en normal blödning som man kan ha i början av graviditeten. Har även ring barnmorskan för ett första samtal näst vecka.

    Har du fortfarande gravissymtom kvar?

  • Mhappy

    Varit på koll nu och trodde jag skulle få ett klart besked om allt var rätt eller det var missfall. Fick ett mittemellan svar. Allt såg bra ut MEN fostret var ca tre veckor mindre. Värken är onormal att ha om allt är bra så det kan vara att kroppen håller på att avsluta något den vet inte blev helt rätt eller så är det befruktat senare än vi räknat med och värken har ingen bra förklaring.
    Så vänta två veckor på att göra ny koll och se om allt utvecklas som det ska eller för att konstatera det inte gör det. Vill verkligen detta men det är svårt att hålla hoppet uppe när jag blöder mer och mer..... Känns som en riktigt plågsam mens.
    Kan man ha det så här och allt blir bra iaf?

    Vänta och se är riktigt plågsamt............

  • Mhappy

    Glömde svara på din fråga... lite mycket som snurrar i huvudet nu.

    Nej, jag har inga gravidsymptom kvar. Har egentligen bara haft väldigt svullna och ömma bröst. Inget illamående eller annat.
    Och nu känns allt som vanligt bortsett från jävligt ont i magen.

    Detta känns lite som sista chansen för oss pga åldern så det känns väldigt hårt att förbereda sig på att tecken pekar på fel håll.

  • Mhappy

    Hoppas verkligen allt går bra för dig (guacamole)!! Och beklagar anonym ovan att det inte gick vägen.....  Lätt att bli lite oempatisk och insöad på bara sin egen sitts just nu.

  • Anonym (Blödning)
    Mhappy skrev 2019-02-28 13:18:21 följande:

    Varit på koll nu och trodde jag skulle få ett klart besked om allt var rätt eller det var missfall. Fick ett mittemellan svar. Allt såg bra ut MEN fostret var ca tre veckor mindre. Värken är onormal att ha om allt är bra så det kan vara att kroppen håller på att avsluta något den vet inte blev helt rätt eller så är det befruktat senare än vi räknat med och värken har ingen bra förklaring.

    Så vänta två veckor på att göra ny koll och se om allt utvecklas som det ska eller för att konstatera det inte gör det. Vill verkligen detta men det är svårt att hålla hoppet uppe när jag blöder mer och mer..... Känns som en riktigt plågsam mens.

    Kan man ha det så här och allt blir bra iaf?

    Vänta och se är riktigt plågsamt............


    Dagen innan jag fick missfallet så var jag in på vul. Jag skulle ha vart i v.8+2 men gulesäck, hinnsäck och foster mätte upp till v.6+0. Skulle också få en ny tid 2 v efter.

    Men när jag fick det beskedet googlade jag jättemycket !!!!

    Flera kvinnor hade gått igenom samma besked och på återkontrollen så hade fostren utvecklats och dom fick friska och krya barn!! Om du googlar så kommer du hitta en del solskenshistorier.

    Men i mitt fall så visste jag att jag skulle (var på väg) att få ett missfall. Typ en instinkt.

    Men under min 2a grav så gick allt bra som sagt!! Och då blödde jag en hel del. Och det kändes helt annorlunda.
  • Mhappy

    Efter gårdagen känns det som jag redan vet.
    Känner det i kroppen.
    Min sambo vill dock tro på hoppet och det tar skär i mig när jag får förklara att det mest troliga är att det är över.

    Hoppas dessa veckor går fort........................

  • Anonym (Guacalamole)

    Hoppas att det gått bra för er som varit oroliga.

    Jag var till barnmorskan förra veckan och trodde jag skulle få nåt slags svar på om jag fått missfall eller inte. Men hon sa att de inte kunde göra något och att jag skulle vänta och se om jag får mensen. Är idag i 7+3 och ska ha mens om 7 dagar. Har nu väntat sen jag började blöda för snart 2 veckor sen. Är ren tortyr att vänta!

    Har inte så många symtom kvar endast spänd buk och förstoppad typ.

Svar på tråden ”Mensvärk” och blödning