• Anonym (Ångerfull)

    Rimligt att det enda jag velat sen aborten är att bli gravid igen eller göra slut?

    Jag gjorde en abort för ex antal månader sedan och ångrade mig omgående. Nu bär jag den djupaste sorg jag haft och det enda som känns som en lösning för smärtan är att bli gravid igen eller att avsluta relationen. 

    Vid en ny graviditet får jag göra om -göra rätt. Jag ville verkligen inte göra abort men i situationen vi var så var det tufft. Inget som hade påverkat det kommande barnet ifråga utan den dåvarande familjen och boendesituationen. (Detta skulle inte vara något problem idag).

    Att avsluta relationen, ja.. det känns som om, att om jag lämnar honom så var kanske aborten rätt beslut. Det är det enda som för mig kan på något litet sätt rättfärdiga det avskyvärda jag gjorde.  

    Ni andra som gjort abort, hur har ni kommit vidare? Släpper den tunga sorgen vid en ny graviditet?

  • Svar på tråden Rimligt att det enda jag velat sen aborten är att bli gravid igen eller göra slut?
  • Anonym (Anna)

    Nej, sorgen släpper inte, inte på det sättet som du förmodligen tänker dig, för du kommer fortfarande hela tiden tänka och undra över hur det andra barnet hade varit/sett ut och när det nya barnet i så fall kommer skulle tankarna kunna bli ännu mer intensiva för då skulle du hela tiden undra och jämföra i tankarna hur det nya barnet är i jämförelse med hur det andra barnet skulle varit.

    Att bli gravid igen är inte lösningen, dessutom så som gravid är man ju superkänslig i sig av själva graviditeten (hormonomställningar etc) så att dessutom gå in i en graviditet och må psykiskt halvdåligt redan från början är inte ett jättebra utgångsläge. Har du inte sett alla trådar här inne med gravida som hatar att vara gravida, som gråter hela tiden och är osäkra på allt och alla?

    Bearbeta sorgen och "förlåt" dig själv (om du nu känner skuldkänslor) innan du ger dig in i en ny graviditet.

    Relationen, ja det är ju förstås en annan femma. Känner du på något sätt att han fick dig att ta beslutet om abort utan att du var riktigt med på noterna själv känslomässigt? Ja, i så fall kanske inte er relation har så mycket framtid.

  • Anonym (Ångerfull)

    Smärtan jag känner är för det barn som jag önskar att jag hade. Som nu inte finns..

    Gällande relationen så var vi överrens. Men det är också vårt barn jag saknar, vilket jag påminns om i relationen. Om vi inte var tillsammans längre så vore aborten mer "rätt"....

Svar på tråden Rimligt att det enda jag velat sen aborten är att bli gravid igen eller göra slut?