• Anonym (Ledsen)

    Om man köpt stöldgods

    Om man ovetandes köpt stöldgods och den första ägaren sen kräver tillbaka detta, vad händer då? Får man tillbaka pengarna, måste man lämna ifrån sig det man köpt?

  • Svar på tråden Om man köpt stöldgods
  • Anonym (lämna tillbaka)

    Som jag läser lagen är du skyldig att lämna tillbaka godset till den första ägaren, men du kan inte kräva pengarna från den första ägaren. Du får se det som lärpengar.

    Om du nu vet med dig att det verkligen ÄR stöldgods så kan du bli åtalad för häleri rent teoretiskt och juridiskt.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (lämna tillbaka) skrev 2019-02-28 11:35:08 följande:

    Som jag läser lagen är du skyldig att lämna tillbaka godset till den första ägaren, men du kan inte kräva pengarna från den första ägaren. Du får se det som lärpengar.

    Om du nu vet med dig att det verkligen ÄR stöldgods så kan du bli åtalad för häleri rent teoretiskt och juridiskt.


    Lärpengar när man omöjligt kunnat veta det?
  • Anonym (lämna tillbaka)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:37:58 följande:
    Lärpengar när man omöjligt kunnat veta det?
    Lärpengar betyder att du inte SKA köpa något i god tro nästa gång utan ta reda på ursprunget. Och du har förlorat pengar på den lärdomen.
    Lämna stöldgodset till en rättmätige ägaren. Vet ägaren att du har godset och vägrar lämna tillbaka så kan du faktiskt bli polisanmäld för häleri.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (lämna tillbaka) skrev 2019-02-28 11:40:26 följande:

    Lärpengar betyder att du inte SKA köpa något i god tro nästa gång utan ta reda på ursprunget. Och du har förlorat pengar på den lärdomen.

    Lämna stöldgodset till en rättmätige ägaren. Vet ägaren att du har godset och vägrar lämna tillbaka så kan du faktiskt bli polisanmäld för häleri.


    Fanns ingen anledning att misstro dem.
  • fornminne

    Så om någon säljer en soffa till mig på Blocket som visar sig vara stöldgods, är det alltså jag som blir ansvarig? Samt får inte pengarna tillbaka? Det låter ju helt sjukt. Vadå "läropengar"? Hur ska jag kunna ta reda på soffans ursprung? Det är ju inte som att jag köper Mona Lisa, eller deltar i skumma affärer på någon bakgård.

  • Ignoramus

    Och vad menar du är lösningen? Att den ursprungliga ägaren dels ska bli bestulen och sen BETALA för att få tillbaka sina saker? God jul!

    Nä, lämna tillbaka föremålet till dess rättmätige ägare och kräv sedan säljaren på pengar/polisanmäl hen.

  • Anonym (lämna tillbaka)
    fornminne skrev 2019-02-28 11:43:16 följande:
    Så om någon säljer en soffa till mig på Blocket som visar sig vara stöldgods, är det alltså jag som blir ansvarig? Samt får inte pengarna tillbaka? Det låter ju helt sjukt. Vadå "läropengar"? Hur ska jag kunna ta reda på soffans ursprung? Det är ju inte som att jag köper Mona Lisa, eller deltar i skumma affärer på någon bakgård.
    Man tar alltid en liten risk när man köper något i andra hand. Och ja, lagen säger att om det visar sig vara stöldgods, och den ursprunglige ägaren vill ha sin sak tillbaka så bör du lämna tillbaka den.

    Jag hade faktiskt tagit råd av polisen. Man kan ringa dit anonymt och fråga vad som är bäst att göra. 
  • fornminne
    Ignoramus skrev 2019-02-28 11:45:59 följande:
    Och vad menar du är lösningen? Att den ursprungliga ägaren dels ska bli bestulen och sen BETALA för att få tillbaka sina saker? God jul! Nä, lämna tillbaka föremålet till dess rättmätige ägare och kräv sedan säljaren på pengar/polisanmäl hen.

    Lösningen är naturligtvis att den bestulna gör en polisanmälan, samt att försäkringen täcker köparens förlorade pengar. Självklart måste man lämna tillbaka stulna varor, men man måste ju bli kompenserad, så vida det inte är uppenbart att det handlade om stöldgods.
  • Anonym (ds)

    God tro är borttaget i den mening att man får behålla varan, dock har man inte begått en brottslig handling genom att handla i god tro.

    Självklart kan man kräva pengar via den person man köpte varan av, om det finns pengar dvs..

    Den rättmätiga ägaren ska få tillbaka varan utan några ekonomiska krav.

  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:41:59 följande:

    Fanns ingen anledning att misstro dem.


    Då har du lärt dig att du inte nödvändigtvis kan lita på en person bara för att du inte har anledning att misstro hen.

    Begär kvitto nästa gång till att börja med. Och lämna tillbaka saken till sin rättmätiga ägare. Vill du ha tillbaka pengarna får du ta det med den trovärdiga tjuven.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods