• solglädje

    tandkräm, spotta ut, flour

    Mitt barn är just över året, borstar tänderna varje dag, och sväljer allt. Har inte börjat spotta ut ännu.

    Läser på tandkränmö att den innehåller flour .

    Vad gör ni andra, använder tandkräm med eller utan flourr??

  • Svar på tråden tandkräm, spotta ut, flour
  • Mascaraklumpar

    Med, men det är viktigt att följa rekommendationen om mängd tills de spottar ordentligt, annars finns det risk att barnet får fläckar på tänderna. Man ska bara ta jättelite, och bara ett par gånger per dag. Gör man det så blir mängden de får i sig obetydlig.

  • EnTonårsflicka

    .... tills jag var 8-9 år så hörde jag för första gången att man inte skulle svälja tandkrämen. Detta har säkert orsakat något men inte något som jag själv har märkt. Nu så vet jag att det inte är bra att svälja men om barnet sväljer tandkrämen så kan jag inte riktigt tänka mig att det ska vara värsta nödsituationen :|

  • Pentra

    Flour är ett nervgift, som finns som betydande beståndsdel i både nervgasen sarin och i råttgift. Den mängd fluor som finns i tandkräm, per borstning, är tillräckligt för att med tiden förgifta och ge nervskador. ... Mvh, Pentra

  • solglädje
    Pentra skrev 2019-03-01 07:59:25 följande:

    Flour är ett nervgift, som finns som betydande beståndsdel i både nervgasen sarin och i råttgift. Den mängd fluor som finns i tandkräm, per borstning, är tillräckligt för att med tiden förgifta och ge nervskador. ... Mvh, Pentra


    Precis, det var med anledning av detta jag frågar.
  • FtS70

    Det Pentra skriver är ren galenskap. Galenskap som uppstår när man utan rudimentära baskunskaper försöker ta sig genom vetenskapliga artiklar. Fluor och fluorid är skilda saker, prata gärna med din tandläkare om du känner dig orolig! Och alltid värt att komma ihåg: vilka är det som ropar högst på nätet, faktaförespråkarna eller konspirationsteoretikerna, yrkesmännen eller trollen?

  • Kellie13
    solglädje skrev 2019-02-28 17:20:26 följande:

    Mitt barn är just över året, borstar tänderna varje dag, och sväljer allt. Har inte börjat spotta ut ännu.

    Läser på tandkränmö att den innehåller flour .

    Vad gör ni andra, använder tandkräm med eller utan flourr??


    Min dotter har aldrig velat spotta ut när hon borstar tänderna så hon har alltid svalt tandkrämen, tror inte att det e så farligt/skadligt men viktigt är att man inte tar för mkt på borsten, man ska ta som barnets lillfingernagel ungefär. Vad det gäller flour eller inte så skulle jag aldrig använda en tandkräm UTAN flour då jag läste i tidningen för några år sen att det var flera barn som hade tappat sina tänder just för att tandkrämen inte innehöll nån flour, dessutom rekommenderar ju tandläkare det.
  • solglädje
    Kellie13 skrev 2019-03-02 16:42:12 följande:

    Min dotter har aldrig velat spotta ut när hon borstar tänderna så hon har alltid svalt tandkrämen, tror inte att det e så farligt/skadligt men viktigt är att man inte tar för mkt på borsten, man ska ta som barnets lillfingernagel ungefär. Vad det gäller flour eller inte så skulle jag aldrig använda en tandkräm UTAN flour då jag läste i tidningen för några år sen att det var flera barn som hade tappat sina tänder just för att tandkrämen inte innehöll nån flour, dessutom rekommenderar ju tandläkare det.


    Såg också en sådan artikel. Lutar åt att använda flour trots allt, men vill gärna diskutera med andra och hlra vad de säger. Hur gammal är din dotter?
Svar på tråden tandkräm, spotta ut, flour