• Leksand90

    Gravid v.31 röksugen hur farligt!?

    Vet att detta kommer bli världens dummaste och mest korkade tråd någonsin. Men jag kan inte hantera mig själv. Jag har inte tagit ett bloss sen jag i v.6-7 fick veta att jag var gravid. Nu i vecka 31 är jag så sjukligt röksugen att jag inte kan hindra mig själv i princip. Jag vet inte vart jag ska ta vägen.. vad händer om man börjar röka såhär sent inpå graviditeten och förlossningen? Är de lika farligt som om jag skulle rökt hela graviditeten?

    Har inte tagit någon cigarett ännu och jag gör mitt allra bästa för att avstå.

  • Svar på tråden Gravid v.31 röksugen hur farligt!?
  • Anonym (Gör det ej)

    Nej du ska inte röka, tänk på barnet. Men kanske du kan tugga nikotin tuggummi eller något liknande o kanske få bort suget? Eventuellt även suga på en cigg som inte är tänd? Bara för att ge efter för vanan men inte själva rökningen

  • Anonym (Minna)

    Ge inte efter för då kan du inte motstå mer och mer och då röker du som tidigare eller mer. Barnet i magen mår inte bra av någon rökning alls. Tänk dig en cigg i munnen på ditt barn.

  • Akira Öken

    På din fråga i rubriken "...röksuget hur farligt" är svaret: "inte farligt alls". Inget kommer att hända. Det är först när du röker som det blir farligt, både för dig och för barnet. Du klarar att avstå och valet borde vara enkelt.


  • Anonym (ds)

    Det är sjukt överdrivet med skador från rökning......
    MEN, det är gift i små doser, det går inte att komma ifrån.

  • Anonym (Nej)

    nej, nej rök inte.

    Varför börja röka igen när du har klarat att hålla upp så länge. Köp något fint till dig själv som belöning istället.

    Röksuget borde du inte ha kvar när du inte har rökt på så länge.

    Det är inte så att du börjar bli lite nervös inför förlossningen?

    Och då kopplar du ihop en nervös känsla med röksug?

  • Anonym (Mormor)

    Rök inte.Det är inte värd det.Tänk på ditt barn och att du önskar dig ett barn som mår BRA!

  • Anonym (Mormor)

    Jag vågade inte ens ta ett litet glas vin när jag varit gravid,för jag visste att det inte var bra för mitt ofödda man.Den oron..nej ville inte känna det.

  • Anonym (Bm)

    Nu kanske detta låter oerhört elakt men i och med du har kunnat sluta sedan v6-7 så tror jag du klarar det.

    Om du röker nu, kommer du som någon sagt ovan att fortsätta röka graviditeten ut. Du gör barnet beroende till nikotinet. När barnet föds får barnet göra ngt som du inte klarat dvs sluta med nikotin abrubt. det lilla barnet kommer ha abstinens. Du har varit fantastiskt duktig som avstått cigaretterna under graviditeten. Gör nu ditt lilla barn en tjänst och avstå resten av graviditeten om inte resten av livet <3

  • Solarn
    Leksand90 skrev 2019-03-01 21:54:19 följande:

    Vet att detta kommer bli världens dummaste och mest korkade tråd någonsin. Men jag kan inte hantera mig själv. Jag har inte tagit ett bloss sen jag i v.6-7 fick veta att jag var gravid. Nu i vecka 31 är jag så sjukligt röksugen att jag inte kan hindra mig själv i princip. Jag vet inte vart jag ska ta vägen.. vad händer om man börjar röka såhär sent inpå graviditeten och förlossningen? Är de lika farligt som om jag skulle rökt hela graviditeten?

    Har inte tagit någon cigarett ännu och jag gör mitt allra bästa för att avstå.


    Vill du göra såhär mot ditt barn? 


    slutarokalinjen.se/

  • Anonym (nej inte nikotin)
    Anonym (Gör det ej) skrev 2019-03-01 22:01:28 följande:

    Nej du ska inte röka, tänk på barnet. Men kanske du kan tugga nikotin tuggummi eller något liknande o kanske få bort suget? Eventuellt även suga på en cigg som inte är tänd? Bara för att ge efter för vanan men inte själva rökningen


    Man ska inte tugga nikotin tuggummin heller eftersom nikotinet drar ihop blodkärlen. Dvs även blodkärlen i moderkakan, så även om man inte röker en cigarett så får det samma effekt för barnet, hopdragna kärl=mindre syre till barnet. Så man ska inte göra något utav det!


    Om man vill ha motivation till att hålla sig borta från det kan man ju gå runt i någon timme och bara andas genom ett sugrör och se hur kul det är. För det är vad man tvingar bebis till om man får i sig niktoin!

  • Dalia94

    Varje gång du tar ett bloss av ciggaretten så är det som att ditt barn håller andan i magen. Vill du göra ditt ofödda sköra barn beroende av nikotin?

  • Kristoferlina

    Man har sett ett stort samband med att många, många av de barn som dör i plötsligt spädbarnsdöd har nikotin i hjärtsäcken. Har du klarat dig så länge försök att härda ut! Kan du förlåta dig själv om något skulle hända?

    Lycka till! :)

Svar på tråden Gravid v.31 röksugen hur farligt!?