• Wifey.

    Vilket namn är finast?

    Rösta och kommentera gärna era åsikter om varje namn.
    Är speciellt nyfiken över hur ni tycker namnen passar på ett barn och på en vuxen kvinna. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Anonym (Sara)

    Lina: tänker på en lina. I samma kategori som Sten, Stig, Björn, Knut. Inte fint.

    Dahlia: Inte fint.

    Leia: Låter hårt och ?märkligt?. Inte fint.

    Ines: inte fint.

    Sammanfattning: inga fina namn

  • uhsumkat

    Lina - Pigan i böckerna om Emil. En lätt förståndshandikappad, excentrisk och fjolligt fruntimmer.
    Dahlia - En trädgårdsväxt mördarsniglar älskar. Är lika passande som namn som "Smörblomma"
    Leia - Låter som att någon sett alldeles för mycket på Star Wars
    Ines - Hund- och kattnamn.

  • Anonym (F)

    Ines är jättefint.

    Jag bryr mig inte om hur det passar på ett barn. Man är bara barn i 15 år.

  • Anonym (Inget)
    uhsumkat skrev 2019-03-02 00:34:59 följande:

    Lina - Pigan i böckerna om Emil. En lätt förståndshandikappad, excentrisk och fjolligt fruntimmer.

    Dahlia - En trädgårdsväxt mördarsniglar älskar. Är lika passande som namn som "Smörblomma"

    Leia - Låter som att någon sett alldeles för mycket på Star Wars

    Ines - Hund- och kattnamn.


    Håller med om alla utom Ines, det är väl inget husdjursnamn? Däremot ser jag en sur och otäck gråhårig ensam kvinna i 90-årsåldern framför sig i en hemsk lägenhet.
  • Nimzay

    Röstade på Lina, enkelt och okomplicerat men samtidigt fint, sött och gångbart samt välkänt som namn (dvs helt utan konstigheter typ). Och på samma gång som sött även stabilt - låter nämligen typ bestämt och lite starkt på samma gång på nåt sätt i mina öron. Fast samtidigt som jag tycker det låter väldigt, fint, gulligt, enkelt kan jag dock å andra sidan känna att det känns lite väl kort och enkelt på nåt sätt, i och med det skulle jag nog personligen föredra det allra bäst som ett kortformssmeknamn på ett lite längre namn, som exempelvis: Karolina, Alina, Evelina, Paulina...etc

    Annars tycker jag även att Dahlia är ett rätt fint namn. 

    Och för övrigt tycker jag även att Leia och Ines är helt okej och hyfsat fina namn. 

    Namnet Lina tycker jag att passar rätt bra på både en flicka, en tonårstjej och en vuxen kvinna. På vuxen kvinna hade jag nog dock tyckt att ett lite längre namn, så som dem jag nämnde tidigare hade passat allra bäst.

    Namnet Dahlia tänker jag nog att skulle passa som aaallra bäst på en vuxen kvinna, men kan ändå tänka mig att det skulle låta hyfsat bra på ett barn också.

    Namnen Leia och Ines tänker jag mig i första hand på små flickor, och därmed även att dessa namn passar allra bäst på små barn. Men antar att det nog till stor del kan bero på att jag endast träffat små flickor som hetat så, och tänker lite att om ett antal år när de flickor som är barn i dag och som heter dessa namn vuxit upp och blivit vuxna kvinnor kanske dessa namn kommer att associeras till mer till även vuxna helt naturligt typ. Samt att flickorna som heter dessa namn kommer att ?växa in i? sina namn i takt med att de växer upp och blir äldre.

  • Wifey.

    Tack så mycket för era kommentarer.. uppskattar dem verkligen. Tycker det är så svårt att välja ett enda namn, då vi dessutom har ytterligare 4 namn till på listan. 
    Men era röster & åsikter hjälper så får se om vi lyckas välja ett.

  • Wifey.
    Nimzay skrev 2019-03-03 19:31:11 följande:

    Får man fråga vilka andra namn det är ni har på listan...?


    Ja visst, Ayat, Tiba, Fatima och Mariam.

    Du får jättegärna berätta vad du tycker om dem också om du orkar. Alla fyra är rätt vanliga namn i Mellanöstern som vi har vårt ursprung ifrån. Dahlia (eller Dalia) och Lina är också ganska vanliga. Leia och Ines (Inas) finns också men inte lika vanliga. Så det är svårt.
  • Nimzay
    Wifey. skrev 2019-03-03 20:11:18 följande:
    Ja visst, Ayat, Tiba, Fatima och Mariam.

    Du får jättegärna berätta vad du tycker om dem också om du orkar. Alla fyra är rätt vanliga namn i Mellanöstern som vi har vårt ursprung ifrån. Dahlia (eller Dalia) och Lina är också ganska vanliga. Leia och Ines (Inas) finns också men inte lika vanliga. Så det är svårt.
    Lite om vad jag tycker om namnen:

    Ayat - nja...tycker absolut inte det är fult eller så. Eller att det är nåt direkt fel på det. Men tycker väl inte heller det känns speciellt fint om jag ska va ärlig. Tänker även lite att det nog till en början (alltså direkt första gången man typ hör/läser det) kan kännas lite svårt att avgöra om det är en tjej eller kille. Tycker liksom inte det känns speciellt tjejigt alls (antar att det är ett tjejnamn/är tänkt till en tjej), fast det kanske det däremot gör helt typ naturligt för en exempelvis arabiskspråkig person. Men tänker liksom att det nog kan kännas lite otjejigt i en svensk persons öron, fast dock lär nog dessa som känner så i så fall antagligen vänja sig rätt snabbt när de väl träffat personen som heter det skulle jag nog tippa på.

    Kan även nämna att jag av någon anledning lättare kan tänka mig namnet som passande på en vuxen kvinna än på en flicka, alltså på en typ arabisk vuxen kvinna kan jag liksom känna att jag nog skulle kunna tycka det passade rätt bra och rent av lät aning fint på. Tycker liksom helt enkelt att det låter mer kvinnligt än flickigt typ, men vet inte riktigt varför jag känner så ens hehe. 

    Tänker även att risken nog finns att Ayat kan vara ett lite krångligt namn att heta i Sverige, alltså då med tanke på att vissa kanske lätt upplever det som lite märkligt och så, inte fattar vad det är för namn/att det är ett namn...etc, och att det därmed kanske kan bli lite jobbigt i längden för personen som heter det. Men eftersom att jag förstår det som att det i detta fallet är tänkt till ett barn med Mellanöstern-ursprung antar jag att att det ju nog trots allt kan bli skillnad dock, liksom förmodligen kommer folk som ej hört namnet förut förhoppningsvis inte agera lika mycket fågelholkar då.

    Tiba - Rätt okej, hyfsat fint och lite gulligt namn. Alltså hyfsat fint på en tjej med Mellanöstern-ursprung tänker jag då i första hand, känns dock aningen lite mer åt det konstiga/märkliga/utstickande hållet på en helsvensk person däremot.Har för mig jag skrivit om det namnet redan i en annan tråd nyligen, kanske var du som gjort den också?

    Tänker mig i första hand mig en människa som heter Tiba som en rätt liten flicka eller kanske möjligen tonårstjej. Fast kan nog tänka mig att det passar hyfast bra på en vuxen kvinna också, dock tycker jag nog det känns mest passande på ett barn eller tonåring. Känns liksom helt enkelt lite mer tjejigt än kvinnligt tycker jag typ. 

    Fatima - Vackert namn, som typ känns starkt, stolt och ståtligt på nåt sätt. Låter huvudsakligen arabiskt (eller liknande) upplever jag det som, men känns samtidigt hyfsat gångbart i Sverige. 

    En nackdel med det är väl i så fall dock att första delen av det typ ju stavas likadant som engelska ordet för fet, vilket kanske inte alltid lär kännas sådär jättekul för den som heter det. Dock så finns det ju säkert samtidigt en eller flera nackdelar med i princip alla världens namn om man skulle tänka efter, går nog förmodligen att hitta något litet "fel" på i princip varenda namn egentligen. Men var som hur som helst mest bara en liten tanke som dök upp:/ .

    Fatima tycker att främst passar på en vuxen kvinna och även ganska bra på en ung tjej, men känns samtidigt helt okej på en liten flicka också.

    Mariam - Låter vackert tycker jag, samt rejält och ståtligt. Ett av mina favoritnamn bland lite typ si så där "utländska"/Mellanöstern-klingande namn. Tycker med andra ord att det känns rätt utländskt, men samtidigt känns det ändå hyfsat gångbart i Sverige. Tycker det kan passa bra på allt från små flickor till vuxna kvinnor.
    Maryam kan jag för övrigt även tycka att är en typ fin variant/stavning. Fast det kanske dock ser/låter lite mer typ kurdiskt eller persiskt ut då typ medan Mariam kanske typ känns mer arabiskt (???), så tänker lite att det är alltså kanske inte inte riktigt rätt klang rätt klang som ni är ute efter...?

    Ojj...blev visst mer än "lite" jag skrev om namnen haha O-:

    Kan väl även passa på att sammanfatta i vilken ordning jag för min del tycker namnen är fina:

    1. Mariam
    2. Fatima 
    3. Tiba 
    4. Ayat

    ( Fast har lite svårt för att riktigt bestämma plats på Fatima och Tiba, för tycker faktiskt att Tiba kan kännas mer och mer fint ju mer jag vänjer mig vid det.......)
     
    Och alla trådens namn:

    1. Lina
    2. Dahlia
    3. Mariam
    4. Fatima
    5. Tiba
    6. Leia
    7. Ines
    8. Ayat

    Samt sammanfatta/förtydliga hur pass i vilken ordning jag skulle tippa på att de 4 sist föreslagna  skulle vara mest gångbara i Sverige:

    1. Fatima
    2. Mariam
    3. Tiba
    4. Ayat

    För övrigt kan jag även nämna ett namn jag tycker är rätt fint och gulligt, som jag tycker känns lite som en blandning av namnen namnen Lina och Ines samt även av båda varianterna av Ines du nämner (alltså Ines och Inas), nämligen: Ina :)

    Blev visst ett långt inlägg, men tycker det är rätt mysigt att skriva om namn helt enkelt :)
  • Xenia

    Jag tycker bäst om Ines men de andra namnen är också fina. Förstår inte hur någon kan tycka att Leia låter hårt, det låter tvärtom väldigt mjukt. En nackdel är att folk kan tro att ni är fanatiska Star Wars-tittare.

    Alla namnen passar bra för både barn och vuxna utom Dahlia som låter mer vuxet. Men vad gör det, hon kan ju kallas Lia som smeknamn så länge hon är liten.

Svar på tråden Vilket namn är finast?