• Anonym (Orolig)

    Uppgiven! Han gör henne illa igen!

    Dottern ringde nyss och sa att pappan tagit hårt i hennes arm efter att hon inte velat äta upp maten.

    Hon är 11 år gammal.

    Hon hade sedan sprungit till sitt rum för att ringa mig men det gick inte under dagen då pappan var i närheten hela tiden.

    Hon bor där endast en varannan helg pga att hon anmält honom för misshandel. Då slag i ansiktet, tagit hårt i arm. Blev då nedlagt pga bevisningen. Socialen motiverade det med att ?hon nog upplevet det värre? än vad det var. Han nekade förstås.

    Så nu blir man ju otroligt orolig!

    Min fråga är nu vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Uppgiven! Han gör henne illa igen!
  • Anonym (J)

    Ni bor i Sverige och ni är kvinnor medan han har kuk .

    Så ni är tyvärr rätt chanslösa.

  • Anonym (Samma)

    Hej, det är som att jag själv kunnat skriva detta nästan.

    Jag kan bara råda dig att prata med din dotter och försöka övertala henne om att prata med någon lärare el skolkurator eller nästan vilken vuxen som helst. Det tar mer om en skola el myndighet orosanmäler än om det bara är föräldern, tyvärr. Annars kan du ju säga till dottern att hon får vägra att åka dit om hon vill, så kommer det att bli samtal där hon får säga hur det är, om hon vågar. Jag hoppas verkligen att det går bra för er.

  • Aurora Borrealis

    Anmäl om det händer igen, säg till dottern att tala med skolkuratorn eller någon annan vuxen på skolan. Anmäl varje gång. Gå till läkaren direkt efter för att dokumentera. Socialen kommer då göra en utredning som pågår under en längre tid, de kommer intervjua er och andra i omgivningen utvärdera och sedan fatta beslut. Polisanmäl varje incident för att dottern ska förstå i framtiden att detta är fel, det är inte hon som bär skulden. Hon har all rätt att ringa 112 om hon får ett slags i ansiktet. Hon kan också ringa BRIS för rådgivning. Det viktigaste nu är att detta inte "normaliseras". Hon kan också springa över till någon vuxen granne om pappan är våldsam och berätta det där hos grannen. Någon vettig vuxen kommer då göra en orosanmälan till socialtjänsten.

  • Jodyanna

    Hämta henne?? Hon ringer ju av en anledning och är säkert rädd.

    Min pappa va likadan och fortfarande arg över att min mamma aldrig förstod hur de påverkade.

    Låt henne snälla slippa vara där.

  • Anonym (Orolig)

    Detta hade hänt på dagen, hon ringde för en timme sedan. Då var hon med kompisar. Jag sa att hon kan ringa så hämtar jag. Der vet hon. Problemet i detta fall är att pappan har sagt till socialen att jag har hittat på allt och gör detta för att ta henne därifrån. Han är manipulativ.

  • Anonym (-.-)

    Din dotter ska inte behöva gå till sin lärare eller kurator för att de ska kontakta soc. Självklart ska hon göra det om hon vill prata med någon annan vuxen...

    Ta ditt ansvar som hennes trygga punkt i tillvaron och kontakta polisen och soc själv.

  • Anonym (XYZ)

    Du är inte maktlös. Du ska:

    1. Hämta dottern

    2. Polisanmäla

    3. Anmäla till socialen

    Och gör detta VARJE gång det händer. Att allt inte gick som du ville förra gången är ingen anledning att ge upp.

  • Anonym (Orolig)

    Jag ska ringa socialen igen!!

    Är det polisanmälan på att ta tag i armen?

    Vill bara göra rätt, känner mig misstrodd.

    Min dotter med. Hon sa: jag kommer aldrig mer berätta för en vuxen igen.

    Har IVO anmält soc, öppnades ingen utredning pga att dom nylingen blev anmälda i ett annat fall och var under utredning.

  • Anonym (Samma)

    Jag har själv varit inne i den där karusellen. Det som ni som skriver inte förstår är att det blir värre om hon åker och hämtar. Pappan kan då gå till domstol där dom kommer anse att mamman hindrar umgänge. Alltså det viktigaste i hela världen för sveriges domstolar verkar vara att alla barn ska träffa båda sina föräldrar vare sig dom blir slagna, hotade och/eller kränkta.

    Det enda man kan göra är att försöka stärka dottern att våga prata med andra vuxna främst i skolan men även hemma såklart.

    Om ts bara bestämmer sig för att åka dit och hämta eller vägra lämna ut dottern så kommer pappan få ännu mer rätt på sin sida.

    Mina barn fick fortsätta åka till sin våldsamma pappa i 7 månader extra då socialtjänsten inte tyckte att det var så farligt eftersom att dom inte blev slagna dagligen... detta trots att det fanns ögonvittnen till misshandeln. Nu har han börjat med sitt maktspel igen efter bara några få umgängestillfällen, men nu vet jag o barnen bättre så vi bara väntar lite till tills dom är starka nog att våga vägra åka dit.

  • Anonym (Samma)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-02 21:50:44 följande:

    Jag ska ringa socialen igen!!

    Är det polisanmälan på att ta tag i armen?

    Vill bara göra rätt, känner mig misstrodd.

    Min dotter med. Hon sa: jag kommer aldrig mer berätta för en vuxen igen.

    Har IVO anmält soc, öppnades ingen utredning pga att dom nylingen blev anmälda i ett annat fall och var under utredning.


    Det är detta jag pratar om, du MÅSTE se till att hon pratar med andra vuxna. Har din dotter gått på en grupp för barn som heter ?skilda världar?? Där kanske hon kan prata med dom vuxna om hon känner förtroende?

    Berätta för henne hur otroligt viktigt det är att hon berättar för andra vuxna hur hon har det. Någon annan än du måste göra en orosanmälan. Annars kommer pappan kunna säga precis detta, att han är oskyldig och att du bara är ett hämndlystet ex.

    Då kommer ditt ord bli mindre och mindre trovärdigt.
  • FuckGoggleAskMe

    Vad jag skulle ha gjort: 1) ringt pappan och pratat allvar 2) åkt och hämtat barnet 3) kontaktat polisen, frågat om råd och anmält. Eller allra först, lovat mitt barn att så här får ingen behandla det, detta slutar nu och mamma fixar detta

  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Samma) skrev 2019-03-02 21:57:51 följande:

    Nu har han börjat med sitt maktspel igen efter bara några få umgängestillfällen, men nu vet jag o barnen bättre så vi bara väntar lite till tills dom är starka nog att våga vägra åka dit.


    Prata med handläggarnas chefer? Gå ut i lokaltidningen om att socialtjänsten inte sköter sig? Låt några manliga släktingar ta ett allvarligt snack med honom? Polisanmäl igen och igen.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (XYZ) skrev 2019-03-03 11:27:10 följande:

    Prata med handläggarnas chefer? Gå ut i lokaltidningen om att socialtjänsten inte sköter sig? Låt några manliga släktingar ta ett allvarligt snack med honom? Polisanmäl igen och igen.


    Man tror att det är så enkelt att polisanmäla så löser sig allt. Men så ser inte verkligheten ut. Har man med väldigt manipulativa personer att göra så måste det finnas starkare bevis än att bara mamman säger att barnet sagt hur det är.

    Obs detta är min erfarenhet och en del andra som jag pratat med. Jag och mina barn kanske bara haft exceptionell otur i ca 6 år med alla olika socionomer och polisutredare vi träffat.
  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Samma) skrev 2019-03-03 12:08:42 följande:

    Man tror att det är så enkelt att polisanmäla så löser sig allt. Men så ser inte verkligheten ut. Har man med väldigt manipulativa personer att göra så måste det finnas starkare bevis än att bara mamman säger att barnet sagt hur det är.

    Obs detta är min erfarenhet och en del andra som jag pratat med. Jag och mina barn kanske bara haft exceptionell otur i ca 6 år med alla olika socionomer och polisutredare vi träffat.


    Att inte anmäla kommer i alls fall inte lösa problemet (om du inte kan klå honom i maktspel).
Svar på tråden Uppgiven! Han gör henne illa igen!