• leonorah

    Mögel på sängkläder efter tvätt

    Varje gång vi tvättar sängkläder så är det massa mögel på det (framförallt underlakanet) efteråt - fastän vi tömmer tvättmaskinen direkt efter avslutat program. Är det någon som vet varför?? Man tycker ju att det ska bli rent när man tvättar, eller i alla fall inte bli smutsigare.. Har prövat addera ättika men hjälper ej.

    Har sett att det framförallt bildas på den sida av lakanen som min man sover på - och han svettas väldigt mycket om natten så att underlakanet snabbt blir gulaktigt på hans sida, så min teori är att det finns ett samband där.. Vad tror ni? Eller tror ni att det är maskinen i sig som orsakar detta och att ALL min tvätt får mögel på sig, bara det att det att det går att se på sängkläder? :/

  • Svar på tråden Mögel på sängkläder efter tvätt
  • sextiotalist

    Gör rent maskinen (filter, gummilisten runt luckan och facket för tvättmedel).

    Kör sedan en tom maskin med klorin (ja, jag vet att man inte bör använda klorin, men vid vissa tillfällen kan det behövas) i 90 grader.

    Låt luckan stå öppen och även facket till tvättmedlet.

  • Anonym (Q)

    Bädda inte på morgonen utan häng täcket tex över en stol så ev svett i madrassen torkar

  • myskmalva

    Är du säker på att det är mögel och inte något slags missfärgningar? Det verkar väldigt märkligt att mögel skulle kunna växa till sig på tvätten medan maskinen är igång.

  • Anonym (Hur?)

    Hur ser möglet ut menar du? Mögel tar tid på sig att växa till så att det syns. Det kan inte komma på del tid det tar att tvätta en tvätt. Hur torkar du lakanet - blir det likadant om du torktumlar det?

  • Anonym (Pulver)

    En tanke: har du pulvertvättmedel? Pulvret kan ge fläckar på kläderna.

Svar på tråden Mögel på sängkläder efter tvätt