• Anonym (Nedbruten)

    Hur ska man tackla misshandel från ex?

    Jag har avslutat en relation med min sons pappa. Efter flera års helvete. Nu när det är slut känner jag mig ändå kontrollerad. Han har sagt att jag är en person som skulle kunna få honom att mörda, att han vill veta om jag skulle sms med någon ny man, att ingen man får komma nära hans son, att han skulle kunna knivhugga en ny man. Att allt har med sonens säkerhet att göra. Sen igår kväll var exet trevlig och skrev ett trevligt sms på kvällen. Idag när jag skulle lämna sonen till honom var han som förbytt. Var skit sur och bad mig åka och smällde igen porten. Jag fattade ingenting. Han sa bara att jag beter mig illa utan mer förklaringar. Det ända jag kan tänka mig är att han var sur för jag skulle vara barnfri och då kunna exempelvis träffa en man. Detta förstörde hela min dag för jag tar så illa upp att bli behandlad såhär. Att bli så kränkt när jag bara varit så snäll med allt. Och dessa svängningar från att behandla mig bra till dåligt. Hur ska jag tackla detta? Varför förtjänar jag detta? Varför gör han såhär mot en så snäll person?

  • Svar på tråden Hur ska man tackla misshandel från ex?
  • Anonym (Linda)

    Du förtjänar inte alls detta. Börja spela in alla era samtal i smyg (det är fullt lagligt) och för dagbok över alla hans kränkningar, så att det finns dokumenterat. Jag vet inte exakt var gränsen går för vad som räknas som olaga hot och hur långt han måste gå för att du ska kunna få till ett kontaktförbud, men spontant känner jag att han har gått för långt.

  • Anonym (anon)

    Avbryt all kontakt förutom via sms. Du ska inte hålla på och prata med honom. Om möjligt, hitta en annan människa som sköter bytet av barnet mellan veckorna så att du inte behöver se honom. Eller åtminstone ha bytet på en allmän plats t.ex. en folkfylld parkering. Fråga en kvinnojour eller advokat om vilka lagliga möjligheter du kan använda dig av för att undvikta kontakt. All kontakt ni faktiskt har  spelar du in/fotar/sparar med datum+tid+all övrig info. Detta underlättas om kontakten enbart sker genom sms då skriven info är enklare att bevara. När du har tillräckligt med bevis anmäler du honom för hot eller trakasserier och ber om kontaktförbud.

    Misshandlare som just blivit lämnade är då som allra mest farligt och du bör ta hoten på allvar. Även om misshandeln var psykisk är det när dessa blir lämnade som dom kan feltända och begå riktigt allvarliga handlingar.  

    Sluta låta honom påverka dig och släppa in honom i din hjärna. Du har inte gjort något fel, det är inte pågrund av dig han beter sig dåligt och det är inte upp till dig. Sluta vara "snäll". Menar då inte att du ska börja bete dig som en idiot, utan stå upp för dig själv och fjäska inte för en vidrig människa för det är bara bortslösad energi. Du kan inte anpassa dig själv för att sluta få honom att bete sig vidrigt. Det finns inget "snällt nog" för honom. Om något så uppmuntrar din snällhet honom då han ser det som svaghet och enkelt byte. 

  • molly50

    Som flera redan skrivit så spela in samtal,om möjligt. Spara sms där han skriver elakheter osv.
    Sen anmäler du honom och ansöker om kontaktförbud.
    Jag skulle vara orolig för vad han för med sonen. Även om han så "bara" försöker smutskasta dig och vända sonen emot dig så är det ju illa nog.
    Jag skulle inte våga lämna mina barn till en sådan person.
    Och du,stå upp för dig själv. Ta inte mer skit från honom.
    Du behöver inte sjunka till hans nivå,men var inte heller för snäll.
    Du måste stå upp för dig själv och för din son.

    Kram och lycka till! 


    Carpe Diem
  • Anonym (A)
    Anonym (Linda) skrev 2019-03-03 04:35:24 följande:
    Du förtjänar inte alls detta. Börja spela in alla era samtal i smyg (det är fullt lagligt) och för dagbok över alla hans kränkningar, så att det finns dokumenterat. Jag vet inte exakt var gränsen går för vad som räknas som olaga hot och hur långt han måste gå för att du ska kunna få till ett kontaktförbud, men spontant känner jag att han har gått för långt.
    Håller med
  • Anonym (Sol i sinne)

    Var glad att du kom ur det dåliga förhållandet! Det gjorde du bra!

    Vill han inte ta hand om sin son är det han som går miste om väldigt mycket! Om du inte måste så träffa honom inte. Spela in alla samtal, spara alla SMS.

    Du fixar det här!

    *KRAM*

Svar på tråden Hur ska man tackla misshandel från ex?