• Ellaflella

    Väntar en flicka och har köpt allt i blått

    Hej!


    Jag är gravid i vecka 37 och väntar en flicka. Har köpt alla kläder och bebis-saker nu och känner mig redo att bli förälder! Tänkte höra hur vanligt det är att man köper blått till flickor. Vi har en blå inredning här hemma och både jag och min man har blått som vår favoritfärg. Därför var det helt naturligt för oss att även köpa blåa kläder och saker till vårt barn.
    Det som har fått mig att undra är att det är så många som tror att bebisen är en pojke trots att vi faktiskt gått ut med att det är en flicka. Anledningen att de tror att det är en pojke, är att de ser allt blått vi har köpt till barnet. 
    Tycker inte det spelar någon roll om det är en pojke/flicka. Men jag tycker att det är konstigt att en färg kan skapa så mycket förvirring kring vilket kön. 

    Hur tänker ni om att köpa blått till era flickor eller kanske rosa till era pojkar?

  • Svar på tråden Väntar en flicka och har köpt allt i blått
  • Nonym

    Har en dotter som nu senast fick ljusblått regnställ..

    När hon var liten hade hon blåa overaller (fått resp. köpt billigt) men köpa allt blått skulle jag inte fått för mig..

    Och nu är hon så stor så hon vill helst bara ha kläder som är rosa/lila och/eller glittrar samt allra helst ha klänning på sig (jämt!)

    Kan dock säga att hennes vagn (grön+rosa) som är köpt begagnad har varit till en pojke innan..

  • Plupp73

    Vem bryr sig. Ha på bebisen det ni tycker är fint, och blått är jättefint!

    Säkert kommer ni att få frågan och lite missförstånd, men vad gör väl det?

  • Alexi

    Vi köpte inget i vare sig rosa eller blått innan. Som bebisar hade våra barn glada färger som inte stämplade kön. Med åren har det blivit svårare och svårare att hålla sig till glada färger som inte är rosa och lila med spetsar för tjejer eller grått och svart och grönt och blått för killar.

    Har reflekterat över att jag haft mycket lättare att sälja flickkläder begagnat än pojkkläder. Antagligen för att sonen haft glada färger, rött, gult, grönt, blått, gärna typ Villervalla, Polarn och Pyret och liknande. Men det vill folk tydligen inte ha för de vill bara ha grått och svart till killar...

  • SevenSeas

    Väntar första barnet, har ingen aning om vad det blir för kön och tänker inte heller ta reda på det i förväg.

    Har köpt några plagg i blått, några i grått, några i vitt, grönt etc, men jag gillar verkligen inte rosa, så oavsett om barnet är en flicka eller en pojke hade jag aldrig satt på ungen ett rosa plagg, inte förrän hen är stor nog att bestämma själv vad hen vill ha. Hade jag dock inte ogillat rosa så mycket som jag gör, ja då hade jag säkerligen köpt nåt i rosa också.

  • cosinus

    Jag är själv inte direkt förtjust i rosa så jag har aldrig köpt det till mina barn innan de själva efterfrågat det.

    Dock inte så förtjust i typ bebis-blått heller. Jag gillar lila, rött, grönt och det har alla mina barn haft.

    Sen tycker jag det där går i vågor med hur gamla barnen är. Båda döttrarna har velat ha mycket rosa under dagis men sen blivit väldigt svart, vitt, grått, marint under lågstadiet. 

    Sönerna har mer hållit uppe det färgglada även i skolan.

  • Otit

    Fattar inte heller det där. Min mamma är dock väldigt mån om att ingen ska tro att mina flickor är pojkar (varför det nu skulle vara jordens undergång...???). Så hon tipsar alltid om att sätta på tjejerna rosa mössor till blåa overaller så att man ska se att det är tjejer. Det gör mig riktigt arg. Bryr mig verkligen inte om folk tror att jag har flickor eller pojkar baserat på klädfärg.

  • telly

    Mina tjejer får ha alla färger.

    Upplever tyvärr att det är mer ok för en tjej att ha blått, svart och grönt... Än för en pojke att ha rosa och lila.

    Jämför med vuxna:

    Det är helt ok för en kvinna att ha blå t shirt och byxor, än för en man att ha rosa tröja och byxor. Än värre kjol och klänning. Kvinnor får röra sig i männens domäner, och ha kostym och fluga. Men män har större kliv att ta till klänning och kjol.

    Alltså. Klär gärna tjejer i "killiga" kläder med coola tryck, monster och bilar. Och tar inte illa upp när andra kallar henne pojke.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • jennie08

    Älskar blått så alla 3 barnen har flest marinblå kläder. Tycker inte att blått är en särskild pojkfärg.

  • Panduro

    Tycker personligen det är lite tråkigt att bara köpa en färg till barnet, men är det var ni föredrar så visst :)

  • Hararochkaniner

    Jag var så fullständigt övertygad om att vår sista var en pojke så jag gjorde samma  

    Men i dagens samhälle så spelar det ju ingen roll, könsneutralitet är ju modernt så för en gångs skull så har jag varit modern. Har alltid aktivt valt att undvika det som är modernt för stunden då jag föredrar att tänka själv och vara unik, men men... 

    Klart ni ska klä er lilla tjej i er favoritfärg, så länge ni inte blir arga när folk antar att det är en pojke tills ni berättar att hon är en tjej

Svar på tråden Väntar en flicka och har köpt allt i blått