• Anonym (F)

    Akut - grupparbete som inte fungerar, vad göra?

    Vi har en deadline om några dagar och jag har lagt ned mycket tid på uppgiften. Jag har skickat förslag och utkast men inte fått något svar från gruppen (distanskurs). Jag ville gärna ha deras synpunkter och jag har inga problem med att ändra eller ta kritik men det blev alltså inga svar alls. Vi har liknande livssituationer med heltidsjobb, familj etc. så det beror inte på det.

    När de andra väl svarar (alldeles för sent) så märker jag att de har missförstått uppgiften och får intrycket av att de inte har läst litteraturen. Det finns inte en chans att vi med tanke på det gemensamt får till uppgiften på den här korta tiden.

    Jag skulle kunna göra färdigt uppgiften och lämna in den i samtligas namn men jag vet inte om jag vill ha det ansvaret och så känns det rätt surt att göra jobbet åt andra. Jag vet inte ens om de skulle vilja det, de är ju inne på ett annat spår. Det står uttryckligen vad vi ska göra i uppgiften så jag vet att mitt spår stämmer. Jag tror bara att de har läst slarvigt eller inte tänkt efter. Det här är alltså på universitetsnivå.

    Jag funderar på att lämna in en egen uppgift i mitt namn men jag vet inte om jag blir godkänd då. Jag vill bara att läraren ska se att jag inte struntade i uppgiften och vill gärna få feedback på allt jobb jag har lagt ned. Jag gör ju det här för att lära mig. Sedan kanske de andra skulle bli förbannade men jag vill inte lämna inte ett slarvigt arbete efter deadline.

    Det var länge sedan jag studerade (det här är vidareutbildning för mig) så jag är inte säker på vad som är bäst i det här laget.

    Vad skulle ni som studerar nu eller nyligen har studerat på universitetsnivå ha gjort?

  • Svar på tråden Akut - grupparbete som inte fungerar, vad göra?
  • Kjell2

    Två försthandsalternativ:
    1) Kontakta lärare och berätta om läget och ditt förslag
    2) Skriv till gruppen att du tänker göra ett enskilt arbete om de inte presenterar resultat inom 24 timmar. Skicka in det du gjort till läraren först så att de inte tar ditt arbete som sitt.

  • Anonym (Sara)

    Kontakta läraren och berätta allt som du skrivit här. Gör det på en gång. Så får hon/han avgöra vad du ska göra.

  • Tiina87

    Jag säger som de andra. Kontakta läraren och berätta exakt vad som hänt, vad du gjort respektive vad du gjort för att gå gehör från de andra i gruppen.

  • Anonym (F)

    Tack för svar!

    Det känns bara som om man är en svikare då och hänger ut de andra vilket kan påverka deras betyg.

    NU fick jag svar om att mina utkast etc. ser jättebra ut så jag tror att de säkert skulle uppskatta att jag gjorde allt jobb. Det är bara det att jag har reviderat de utkasten flera gånger sedan dess. Det är ju just det vi skulle ha diskuterat i gruppen men som jag har fått komma fram till själv.

    Jag tänkte mer att jag kunde skriva till läraren att vi hade så olika uppfattningar att jag valde att göra en egen uppgift. Läraren lär ju förstå varför när hon ser de två olika uppgifterna. Kan man verkligen underkänna någon enbart av den orsaken fast uppgiften är väl utförd?

    Ni har rätt i att jag måste kontakta läraren men jag tänker att jag vill skicka med min uppgift då så att hon ser att det inte handlar om att jag har svårt att samarbeta.

  • CitronTulo

    Jag har läst en del på distans och håller med dig om att det kan vara knepigt med grupparbeten! Tyvärr så verkar det som att en hel del som läser på distans inte tar studierna på riktigt allvar! Kan även vara så att de tagit sig lite vatten över huvudet med att kombinera studier, familj och heltidsarbete och inte förstått att det kräver en hel del disciplin m.m. när man läser på distans.
    Fick själv lösa en gruppuppgift på så vis (dvs ensam) som föreslås ovan då en av kursarna tyckte att det var en bra idé att vi skulle fuska genom att lämna in ett färdigt arbete som hen kommit över och vägrade skriva något själv. Den tredje parten i gruppen sa inte emot lika tydligt som jag gjorde, vet inte hur de löste uppgiften sen för jag fick lämna in mitt eget efter godkännande från läraren.

    Vid ett annat grupparbete där vi skulle varit fyra st så försvann två på vägen och jag och en tjej slet in i sista sekunden för att få in arbetet i tid (lämnade bara in med våra namn på).

    Jag tror att lärarna är medvetna om problemet så tänk inte på att de skulle tro att det är du som har samarbetsproblem om du påtalar detta!

  • Anonym (F)

    Helt sanslöst! Vad är det för fel på vissa människor?!

    Det låter ju inte klokt.

    Det är bara några dagar kvar och de övriga i gruppen har inte ens samsyn om hur de ska lösa uppgiften. Jag poängterade tidigt att det är avgörande men inget svar som sagt.

    Jag har bestämt mig för att göra min egen uppgift nu. Gruppen kan iaf inte påstå att jag inte försökte.

    Jag är alltså i medelåldern men det var samma sak när jag var yngre och pluggade på universitetet. Vissa var ambitiösa och andra hakade på våra arbeten. Jag är för gammal för det nu, man får ta konsekvenserna av sina handlingar.


    CitronTulo skrev 2019-03-05 13:20:24 följande:

    Jag har läst en del på distans och håller med dig om att det kan vara knepigt med grupparbeten! Tyvärr så verkar det som att en hel del som läser på distans inte tar studierna på riktigt allvar! Kan även vara så att de tagit sig lite vatten över huvudet med att kombinera studier, familj och heltidsarbete och inte förstått att det kräver en hel del disciplin m.m. när man läser på distans.

    Fick själv lösa en gruppuppgift på så vis (dvs ensam) som föreslås ovan då en av kursarna tyckte att det var en bra idé att vi skulle fuska genom att lämna in ett färdigt arbete som hen kommit över och vägrade skriva något själv. Den tredje parten i gruppen sa inte emot lika tydligt som jag gjorde, vet inte hur de löste uppgiften sen för jag fick lämna in mitt eget efter godkännande från läraren.

    Vid ett annat grupparbete där vi skulle varit fyra st så försvann två på vägen och jag och en tjej slet in i sista sekunden för att få in arbetet i tid (lämnade bara in med våra namn på).

    Jag tror att lärarna är medvetna om problemet så tänk inte på att de skulle tro att det är du som har samarbetsproblem om du påtalar detta!


  • Tiina87
    Anonym (F) skrev 2019-03-05 12:29:09 följande:

    Tack för svar!

    Det känns bara som om man är en svikare då och hänger ut de andra vilket kan påverka deras betyg.

    NU fick jag svar om att mina utkast etc. ser jättebra ut så jag tror att de säkert skulle uppskatta att jag gjorde allt jobb. Det är bara det att jag har reviderat de utkasten flera gånger sedan dess. Det är ju just det vi skulle ha diskuterat i gruppen men som jag har fått komma fram till själv.

    Jag tänkte mer att jag kunde skriva till läraren att vi hade så olika uppfattningar att jag valde att göra en egen uppgift. Läraren lär ju förstå varför när hon ser de två olika uppgifterna. Kan man verkligen underkänna någon enbart av den orsaken fast uppgiften är väl utförd?

    Ni har rätt i att jag måste kontakta läraren men jag tänker att jag vill skicka med min uppgift då så att hon ser att det inte handlar om att jag har svårt att samarbeta.


    Du ska absolut inte göra hela grupparbetet för att rädda deras betyg. Kontakta läraren och hör dig för hur du ska göra. Det hade jag gjort.

    Jag läste en fristående kurs för några år sedan där vi hade ett rött stort grupparbete. Vi var 5st ingen gruppen, varav två som aldrig kom på gruppmöterna vi hade (alla bodde i närheten av universitet) eller ja, de kom på första gruppmöte. De gjorde aldrig de delarna de skulle göra. Vi gick till läraren och förklarade och de slutade med att vi tre skickade arbetet i våra namn. De andra var i speciellt glada när de insåg att de inte var med i grupparbetet...
  • Anonym (student)

    Jag är student och brukar alltid vara tydlig med att jag inte gör andras arbeten eller ljuger om folks insatser när jag samarbetar med någon ny.

    Har aldrig haft problem men detta är vad jag hade gjort:

    Påtala problemet för studenten som inte gör sitt så snart jag märker det.

    Givit en chans till.

    Tala om att jag kommer kontakta läraren om att samarbetet inte fungerar.

    Ta kontakt med läraren och beskriva situationen och vad jag gjort för att lösa det hela men att det varit utan gehör.

    Kommit överens med läraren om hur jag löser uppgiften utan att drabbas av den andra studentens ovilja att samarbeta.

  • Anonym (...)

    Har hört många småbarnsmammor som skriver in sig på distanskurser bara för att skydda som SGI. De har inte ens vid ansökan tänkt ta några poäng utan det är enbart ett sätt att förlänga föräldraledigheten

  • Tiina87
    Anonym (...) skrev 2019-03-05 18:06:02 följande:

    Har hört många småbarnsmammor som skriver in sig på distanskurser bara för att skydda som SGI. De har inte ens vid ansökan tänkt ta några poäng utan det är enbart ett sätt att förlänga föräldraledigheten


    Finns säkert de som gör det och för min del är det helt ok. Men det är inte ok att förstöra för andra.
Svar på tråden Akut - grupparbete som inte fungerar, vad göra?