• Ariellan

    Råkat ge ljummet kranvatten

    Min man har råkat ge vårt barn ljummet kranvatten i gröt ett par gånger, hur orolig behöver jag vara att barnet nu ska bli sjukt?!

    Någon annan som råkat göra det någon gång?

  • Svar på tråden Råkat ge ljummet kranvatten
  • Ariellan
    3mmaHavsg1itter skrev 2019-03-07 18:09:14 följande:

    Hur gammalt är barnet?

    Det är dock oberoende åldern förmodligen heeeelt ofarligt om det bara hände ett par gånger :)


    Snart 5 månader.

    Skönt att höra! :)
  • nnnnnnnn

    att man inte ska göra gröten på hett kranvatten är egentligen en kvarleva från tiden när alla rör var av koppar, numera brukar det inte vara gjorda av koppar (som läcker ut metall i vattnet när man kör hett vatten genom dem).
    Det är också en kvarleva från tiden när vattenkvalitén var tveksam, så man behövde koka vattnet innan man gav spädbarnen vatten  - detta är inte nödvändigt idag i de allra flesta hushåll, men om man har egen brunn bör man testa vattnet såklart...

    Så det är väldigt otroligt att det skulle göra någon större skada

  • trollhona
    Ariellan skrev 2019-03-07 17:55:56 följande:

    Min man har råkat ge vårt barn ljummet kranvatten i gröt ett par gånger, hur orolig behöver jag vara att barnet nu ska bli sjukt?!

    Någon annan som råkat göra det någon gång?


    Det är väl liten risk, men det beror helt på hur ni bor. Hus med dåliga rör kan släppa igenom partiklar som är svåra för små bebismagar att hantera.
    Ett tips är att du kokar kranvatten och häller upp i en termos eller kanna, så tar du av det när du ska göra gröt.
  • Babymama

    Jag minns inte om vi gett bebis ljummet kranvatten här hemma men innan vi fick barn hade jag inte en aning om att ljummet kranvatten var ett no no så jag drack det för jämnan (tyckte det var lättare att dricka än kallt som gav mig huvudvärk). Jag har aldrig blivit magsjuk eller märkt något konstigt så jag tror inte alls att det är något att oroa sig för :)

    Bebismagar klarar en hel del ändå! Två av mina barn har när de fått vara blöjfria lyckats bajsa och stoppa bajset i munnen, ena lyckades på något vis med denna bedrift två gånger till och med, hahaha, men inte ens det blev de sjuka av!

  • 3mmaHavsg1itter

    Jag minns hur orolig man är över allt i början, speciellt med första barnet. Jag ringde 1177 en gång när min bebis hade skurit sig på en vass papperskant o det kom typ en 0,5 millimeter stor (liten...) bloddroppe. Trodde bebisen skulle dö :D

    Om det hade handlat om en prematur bebis, men med 5 månader är barnet ju redan stark! Absolut ingen fara oroa dig inte :) fast jag vet hur lätt det är att noja

  • Pilsner
    nnnnnnnn skrev 2019-03-07 19:44:44 följande:

    att man inte ska göra gröten på hett kranvatten är egentligen en kvarleva från tiden när alla rör var av koppar, numera brukar det inte vara gjorda av koppar (som läcker ut metall i vattnet när man kör hett vatten genom dem).


    Gamla varmvattenberedare var klädda med koppar på insidan, så om vattnet stod länge i dessa blev det påverkat.
  • Bananböjaren
    nnnnnnnn skrev 2019-03-07 19:44:44 följande:

    att man inte ska göra gröten på hett kranvatten är egentligen en kvarleva från tiden när alla rör var av koppar, numera brukar det inte vara gjorda av koppar (som läcker ut metall i vattnet när man kör hett vatten genom dem).
    Det är också en kvarleva från tiden när vattenkvalitén var tveksam, så man behövde koka vattnet innan man gav spädbarnen vatten  - detta är inte nödvändigt idag i de allra flesta hushåll, men om man har egen brunn bör man testa vattnet såklart...

    Så det är väldigt otroligt att det skulle göra någon större skada


    Det där blev väldigt fel och är inte alls orsaken till varför man inte ska få i sig varmvattnet från kran. Majoriteten av hushållen i Sverige har kopparledningar. Kopparrör är fortfarande väldigt vanligt även i nybyggen.

    Orsaken till att man inte ska använda varmvattnet ur kran är att det bildas betydligt mera bakterier i varmvattenledningarna än i kallvattnet. Bakterier som bildas i kranvattnet trivs bäst i temperaturer mellan 25-50 grader.
    Varmvattenberedaren är därför inställd på över 60 grader. Då dör eventuella bakterier  i beredaren. I rören kan de bildas när varmvattnet kyls av.
Svar på tråden Råkat ge ljummet kranvatten