• Novalii

    Roligt och klurigt avslöjande av graviditet

    Hej alla!

    Jag är gravid med första barnet. Det blir även första barnbarnet och första barnbarns barnet :)

    Jag vill avslöja att jag är gravid på ett roligt men gärna klurigt sätt.

    Min mamma älskar att pyssla, sticka, virka. Så där är jag inne på att ge henne tex mönster på något mönster tex på en bebiskofta och säga typ ?jag har ett nytt önskemål om vad du ska virka, ha gärna den klar till oktober?.

    Min pappa är elektriker och älskar gåtor, korsord och allt som är lite klurigt.

    Jag hde velat skriva ett kort typ ?nu ska vi se hur lång tid det tar innan ljuset går upp? och ge honom något klurigt. Men vaaaaad! Haha

    Har även övervägt att bara komma dit lite spontant med en övernattnibgsväska innehållande pyjamas, blöjor, napp mm och säga att ?det är bäst att vara ute i god tid?.

    Helst hade jag dock velat ha något lite mer klurigt där de verkligen får tänka efter.

    Mormor och morfar tänkte jag något mer enkelt, tex ge dem en ask med bebisstrumpor i och ett kort där det står ?vi ses i oktober?, typ.

    Vad har ni andra gjort för skoj?

  • Svar på tråden Roligt och klurigt avslöjande av graviditet
  • Anonym (nja)

    Jag skulle aldrig göra någon happening på det sättet, åtminstone inte så tidigt. Jag jobbar på gynadelning och möter kvinnor som gör abort pga fosterskador som upptäckts sent. Det är väl roligare att bara berätta om graviditeten utan att ge en massa saker? :)

  • Anonym (Isa)
    Anonym (nja) skrev 2019-03-08 10:33:40 följande:

    Jag skulle aldrig göra någon happening på det sättet, åtminstone inte så tidigt. Jag jobbar på gynadelning och möter kvinnor som gör abort pga fosterskador som upptäckts sent. Det är väl roligare att bara berätta om graviditeten utan att ge en massa saker? :)


    Jag håller med.
    Vi gav blivande farmor en mugg med 'världens bästa farmor'. Veckan efter fick vi ett sent missfall. 
  • Anonym (Tr)
    Anonym (nja) skrev 2019-03-08 10:33:40 följande:

    Jag skulle aldrig göra någon happening på det sättet, åtminstone inte så tidigt. Jag jobbar på gynadelning och möter kvinnor som gör abort pga fosterskador som upptäckts sent. Det är väl roligare att bara berätta om graviditeten utan att ge en massa saker? :)


    Anonym (Isa) skrev 2019-03-08 11:05:24 följande:

    Jag håller med.

    Vi gav blivande farmor en mugg med 'världens bästa farmor'. Veckan efter fick vi ett sent missfall. 


    Det står inget i ts om varken hur långt gången hon är nu, eller kommer att vara när hon berättar???

    Någon gång måste man väl berätta ändå? Och det vill ts göra på ett skojigt sätt.

    Ts, jag har dålig fantasi tyvärr. Själva hade vi köpt tröjor där det stod ?mom to be? resp ?dad 2016? och hade på oss en hel helg när vi besökte släkt (tre olika besök) och INGEN såg och förstod...
  • Anonym (tänkte)

    Jag hade tänkt göra nåt skoj, men drabbades nästan direkt av svårt illamående som gjorde att jag inte ens orkade stå upp vissa dagar.

    Så efter att jag pratat med mina föräldrar några gånger och de undrade, men är du fortfarande magsjuk, din stackare? så fick jag berätta att jag var gravid, och egentligen överlycklig över det, även om det inte riktigt framgick då eftersom jag mådde så ruttet. 

    Barnen kom ändå, utan skojig happening. 

  • louisa83

    Har du kollat på Youtube videos? Sök på pregnancy announcements. Då får du upp massa home videos av människor som sagt till släkt och vänner att de är gravida på massa olika och roliga sätt! Jag önskar att jag upptäckt dessa videos när jag också var gravid och inte efter, då hade jag kunnat sno nån idé (jag announcade på det gamla traditionella sättet). Men jag sitter iallafall och kollar på videona ibland för skojs skull, de är så otroligt roliga och känslosamma och jag älskar att se alla släktingars reaktioner.

  • Novalii

    Man får barnet/missfall oavsett hur man berättar det, det har ni rätt i :)


     


    Jag ÄLSKAR överraskningar och jag älskar folks reaktioner. Så för MIG känns det rätt att även detta ska vara en lurig överraskning. Det vore inte första gången jag överraskar nära och kära om man säger som så. 


    Blir det sedan missfall/sent missfall så kommer det såklart att vara oerhört tufft, vilket det varit oavsett hur jag berättar. Om det däremot INTE blir missfall och det kommer en liten bebis i sept/okt så kommer det vara sååå fina roliga minnen som jag kommer kunna glädjas åt i många år. Och även berätta för mitt barn i framtiden.

    Så... För mig känns det rätt! :)

    Sen måste det inte vara att ge presenter. Jag tänker även kanske att jag när jag fyller år i april ska ha bordsplacering där det står mormor, morfar istället för då mamma pappa. Och sen mamma och pappa till mig och sambon. Då är det ingen gåva men jag vill se deras min när de förvirrat ser bordsplaceringen.. Hehehe


     


    Tack för tips om Youtube, det hade jag inte ens tänkt på. Ska genast in och titta! 

Svar på tråden Roligt och klurigt avslöjande av graviditet