• SweetJune

    Ni som fick tredje eller fler barn - gick pappan ner i tid när du var föräldraledig?

    Hej!
    Vi ska snart få tredje barnet. De andra är då 5 år och 2 1/2 år. Vi funderar på om maken ska gå ner i tid till hösten. Han gjorde det när andra kom och var ledig en gång i veckan. Men det påverkar ekonomin mycket men samtidigt underlättar det för mig och han får tillbringa mer tid med barnen vilket är guld värt.
    Hur gjorde ni? gick er respektive ner i tid? ledigt i veckan eller kortare dagar?

    Tacksam om ni vill dela med er

  • Svar på tråden Ni som fick tredje eller fler barn - gick pappan ner i tid när du var föräldraledig?
  • mammalovis

    Vi har samma åldersskillnad på 3 stycken.

    Pappan gick inte ner i tid, utan vi har sparat dagarna. Han har förlängt sommaren istället. Jag har jobbat mindre tid när yngsta börjat på förskolan. 60% arbete barnets andra och 80% barnets tredje år. Det har varit skönt att kunna hämta tidigare efter förskoleklassen. De andra två var lediga måndagar och fredagar från förskolan. Nu är vi fortfarande lediga fredagar, vilket gagnar en trött skoltjej också. Hur vi gör till hösten när mellan börjar i förskoleklass har vi inte bestämt ännu. Jag skulle väl föredra att fortsätta 80% då jag fortfarande inte mår bra av Levaxinbehandlingen efter halva sköldkörteln plockades bort p g a cancer. Underproduktionen startade nog vid första graviditeten ...

    Sonen har ändå fått mycket tid med pappa, då sonen varit en nattuggla och gärna vaken till 22 även när han började i förskola, så han är verkligen pappas pojke.

  • Elin P

    Ja mannen har jobbat 80-90% sedan barn nr 3 föddes. Det har varit att han tagit bort dagar i sitt schema då. Vi jobbar nu deltid ca 85 % var. Tar oss råd med det. Pengarna är inte värt så mycket som tid och luft i schemat. Vi prioriterar bort sådant som dyrare semester, teknikprylar och försöker ha en billig livsstil.

  • Anonym (Anna)

    Nej, pappan gick inte ner i tid. Med trean la han kanske 8 av 10 av pappadagarna man får för första tiden så att han kunde hämta och ibland lämna i några veckor i början. Jag har haft svårt att gå i början pga foglossning så det var guld värt.

    Med fyran tog han alla 10 dagar direkt, men sen var det ändå sommarlov för skol- och förskolebarnen så jag hade alla barn hemma strax efter att fyran fötts.

    Men att han gått ner i tid när jag ändå varit hemma och föräldraledig har han inte varit. Bättre att spara det till senare isf så barnen får kortare dagar när även yngsta börjar förskolan. Däremot har han tagit ledigt vid tandläkarbesök och sånt för äldre syskon i början.

  • nnnnnnnn

    FÖrst 10 pappadagar = 2 veckor
    Sen tog jag 5 veckors semester och han tog FL = 5 veckor till
    Sen tog han 5 veckors semester = 5 veckor till
    Så 12 veckor helt lediga tillsammans.
    Sen jobbade han 50% (ledig 2 dagar + lite kortare dagar i övrigt)  i 5 månader och sedan 80% (onsdagar ledigt) tills vi började dela på jobb/FL.

    Principen vi haft när vi haft små barn har varit:
    1:a året föräldrarna jobbar max 80% tillsammans tex 40% vars.
    1-1,5 år, max 120% jobb tex 60% vars
    1,5-3 år max 150 % jobb tex 75% vars,
    Sen ca 80% vars tills föräldrapenningen är slut.

    Med trean hade vi sparat ihop till kök och badrumsrenovering som vi fortfarande inte gjort eftersom vi tog de pengarna till att vara hemma utan FL första året.
    Sen har vi tagit FP så vi säkrat vår SGI = dagarna räcker väldigt länge.

  • Anonym (alkolina)

    Krävde att pappan skulle ned i tid redan när vi fick första. 75% fungerar utmärkt. Man lever lite billigare och bevakar sin budget, men man får tid med familjen. Mer värt än allt guld i afrika.

Svar på tråden Ni som fick tredje eller fler barn - gick pappan ner i tid när du var föräldraledig?