• Anonym (Ts)

    Gå ner i vikt med järnbrist som vego

    Jag har gått upp minst 20 kg och blivit överviktig. Vågar inte väga mig igen.

    Jag har järnbrist. Trots järntabletter så blöder jag så mycket vid mens att det aldrig blir bra. Så 2 veckor per månad mår jag skit, orkar knappt upp ur sängen så äter för att orka. Och då blir det ofta skit mat eller godis för snabb energi för jag har barn och måste orka med. Jag är vegeterian och vego mat gör mig inte mätt så blir lätt att jag öser i mig mer skit för tillfällig boost typ.

    Testade måltidsersättningar ett tag. Mådde jätte bra. Men var i ketos så då mår man ju bra. Var typ hög. Tyvärr är det inte hållbart, kroppen tar skada.

    Så hur ska jag göra? Är så trött och klen och orkar knappt kliva upp så träning är inte ofta ett alternativ. Tränar jag så orkar jag knappt någonting för blir andfådd bara jag reser mig. Läkaren tycker att jag ska fortsätta med järntabletter, vägrar utreda mig. Men efter 1 år med tabletter och ingen bättring så vet jag inte vad jag ska göra.

    Järnet och järndepåerna är i botten ännu. Han föreslår depression. Men klart som fan man blir deprimerad när man orkar vara vaken 2 timmar åt gången. Varför kan han inte bara utreda mig?! Det lär ju vara mer bakom typ trasig tarm eller magsår.

    Men hur som haver. Jag MÅSTE gå ner i vikt nu. Äcklas av att se mig i spegeln. Hur gör man? Bort med kolhydrater antar jag. Men hur ska jag äta som vego för att bli mätt? Halvfabrikat på soja är skit med tillagt socker och panering. Linser, ärtor och bönor mättar inte. Inget mättar. Ösa på med typ olja och avokado gör en bara fetare.

    Önskar att jag bara hade klarat av att äta kött, mådde som bäst då. Men det är fan vidrigt och äckligt så jag skulle aldrig klara av det.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt med järnbrist som vego
  • Anonym (Utmattad fet reumatiker)

    Är i liknande sits så följer för att kunna ta del av eventuella råd du får. Har också gått upp 20 kg pga medicinering och mycket stillasittande då jag har så förskräckligt ont i alla leder. Mår illa av att se mina stora fula kläder och min spegelbild ger mig ångest.. Har alltid varit smal så det känns som ett stort nedslag att ha gått över linjen från normalviktig till överviktig enligt BMI.

  • enola

    Jag börjar med en massa frågor: Hur länge har du varit vegetarian? Hur länge har du haft järnbrist, och när började du gå upp i vikt? Alltså, är viktökningen ett resultat av att du pga tröttheten som kommer av järnbristen inte orkar äta ordentligt?

    Vad äter du? Ser dina kostvanor annorlunda ut nu än innan du började må dåligt?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Utmattad fet reumatiker) skrev 2019-03-08 22:36:55 följande:

    Är i liknande sits så följer för att kunna ta del av eventuella råd du får. Har också gått upp 20 kg pga medicinering och mycket stillasittande då jag har så förskräckligt ont i alla leder. Mår illa av att se mina stora fula kläder och min spegelbild ger mig ångest.. Har alltid varit smal så det känns som ett stort nedslag att ha gått över linjen från normalviktig till överviktig enligt BMI.


    Äter du också veg? Jag har också varit smal. Innan barnen var jag underviktig men efter sista förlossningen fick jag problem med järn och jag går bara upp och upp. Jag intalade mig att jag inte var så stor, men läkaren skrev i journalen "lite obesitas" och svärfar sa att jag var fet men alla har olika anledningar. Mår sjukt dåligt över vikten. :(
  • Tow2Mater

    Varför tycker du kött är 'vidrigt och äckligt'? Jag tycker inte grönsaker är särskilt gott generellt, men jag äter det ändå för att kroppen behöver det. Provat t ex lamm?

  • Aniiee

    Rent krasst är bästa lösningen att börja äta kött. Det är där du får hemjärn. Blodpuddingen och levern och det där, you know. Jerky....

    Är det helt omöjligt för dig att komma över blockade gentemot kött så finns det mycket järn i mörk choklad, cucurbita-frön och kli också, så ha det i bakhuvudet (dock tar kroppen inte upp riktigt så mycket av det järnet).

    Avokado och olja gör dig inte fetare, särskilt om du äter för lite fett. Du måste äta lagom med fett av rätt sorter.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Ts)
    enola skrev 2019-03-08 22:51:23 följande:

    Jag börjar med en massa frågor: Hur länge har du varit vegetarian? Hur länge har du haft järnbrist, och när började du gå upp i vikt? Alltså, är viktökningen ett resultat av att du pga tröttheten som kommer av järnbristen inte orkar äta ordentligt?

    Vad äter du? Ser dina kostvanor annorlunda ut nu än innan du började må dåligt?


    Började må skit för 3 år sen. Då åt jag veg och fisk. Innan dess åt jag kyckling och mådde bra. Inte ätit rött kött på 6 år. Slutade med fisk för 2 år sen. En järntablett innehåller mer än 4 dagars ranson än kött och jag äter 2 tabletter per dag tillsammans med c vitamin och minst 2h mellan koffein och kalcium.

    Jag är säker på att viktökningen beror pga trötthet och att jag inte blir mätt. Så jag fyller magen med skit som ger tillfällig energi.
  • Anonym (Ts)
    Aniiee skrev 2019-03-09 00:24:03 följande:

    Rent krasst är bästa lösningen att börja äta kött. Det är där du får hemjärn. Blodpuddingen och levern och det där, you know. Jerky....

    Är det helt omöjligt för dig att komma över blockade gentemot kött så finns det mycket järn i mörk choklad, cucurbita-frön och kli också, så ha det i bakhuvudet (dock tar kroppen inte upp riktigt så mycket av det järnet).

    Avokado och olja gör dig inte fetare, särskilt om du äter för lite fett. Du måste äta lagom med fett av rätt sorter.


    Trodde du var vego? Men nej, jag klarar inte av att tugga lik utan att spy. Choklad vill jag inte äta på grund av kalorier. Aldrog hört talas om cucurbita frön?! Måste googla. Samt hemjärn. Får man bara hemjärn av kött? Har fått för mig det. Har testat både niferex droppar och .. ja vad de nu heter som jag äter för tillfället. Men de ska vara vegetariska. Vet du möjligtvist om det finns hemjärn på tablett/droppar? Jag kan tänka mig att äta det pga jag är i princip död annars.. Antar att inte alla kroppar klarar sig helt på vegetariskt.
  • Aniiee
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-09 01:09:13 följande:
    1: Trodde du var vego? Men nej, jag klarar inte av att tugga lik utan att spy. 2: Choklad vill jag inte äta på grund av kalorier. 3: Aldrog hört talas om cucurbita frön?! Måste googla. 4: Samt hemjärn. Får man bara hemjärn av kött? Har fått för mig det. Har testat både niferex droppar och .. ja vad de nu heter som jag äter för tillfället. Men de ska vara vegetariska. Vet du möjligtvist om det finns hemjärn på tablett/droppar? Jag kan tänka mig att äta det pga jag är i princip död annars.. 5: Antar att inte alla kroppar klarar sig helt på vegetariskt.
    1: Var fick du det ifrån? Äter mycket vegetariskt, dock.
    2: Det är så man blir tjock från början... =P
    3 Samlingsnamn för squash, pumpa, gurka, mm.
    4: Hemjärn finns mycket riktigt endast i kött och fisk. Det finns tabletter, Hemofer.  Finns receptfritt 
    5: Det är tyvärr så. 

    Sen kanske du ska ligga på vården en del också, om du orkar. Det kan ju vara andra saker också som spökar. Om inte annat bör du nog få till en hel blodstatus.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Tow2Mater

    Kan du tänka dig insekter, eller likställer (he he, lite roligt) du det med lik också? (Mördar du om du trampar på en myra?)

    "Insekter är i många fall näringsrikare än annat kött och till exempel 100 gram syrsa innehåller åtta till 20 milligram järn medan 100 gram nötkött endast innehåller sex milligram järn. Insekter innehåller även rikligt med nyttiga fetter, kalk och zink." (ref. FN som vill vi ska äta mer inseker.)

Svar på tråden Gå ner i vikt med järnbrist som vego