• Anonym (Anonym)

    Blir min dotter misshandlad

    Min dotter är 18 och bor hemma. På helgerna är hon hos sin 6 år äldre pojkvän. När hon kommer hem efter att ha varit där så har hon alltid blåmärken på kinderna och halsen. Jag har frågat henne om det, men hon säger bara att hon inte vet hur hon fått dem, att hon tror hon bara sovit konstigt. Jag har träffat hennes kille, och han känns inte som någon som skulle slå sin tjej. Han är väluppfostrad och har bra kvinnosyn. Men jag är ändå orolig. Vad bör jag som förälder göra?

  • Svar på tråden Blir min dotter misshandlad
  • Anonym (Blåmärken)

    Det kan vara en del av sexlekar, kan vara misshandel. Svårt att säga. Var uppmärksam på om hon börjar dra sig undan och han mer kontrollerande.

  • Pierott

    Kvinnomisshandlare brukar vara väldigt karismatiska personer, det är oftast den man misstänker minst som slår sina partners hårdast.

    OM du är säker på att han inte misshandlar henne kan det helt enkelt vara så att dom har ett hårt sexliv, men det tror jag inte du ska fråga henne om ifall ni inte har en väldigt öppen kommunikation gällande sånt.

  • Anonym (***)

    Det som talar mot det är ju att de som misshandlar fysiskt i regel gör det så att det inte syns när man har kläder på sig.

    Å andra sidan, hade det berott på annat än misshandel/sex, så hade hon ju talat om det. 

  • Colourfulrainbow

    Finns ingen risk att man får blåmärken på kinder och hals av att "sova konstigt". Jag som är väldigt ljus i hyn, och har ytliga blodkärl i ansiktet (och därför skulle ett blåmärke synas lättare), vrider och vänder mig ofta och ändrar om bland kuddarna har aldrig fått ett blåmärke i ansiktet. 

    Något är det ju. 

    Hur är er relation? Kan ni prata öppet?

  • Anonym (Anonym)
    Colourfulrainbow skrev 2019-03-10 19:48:13 följande:

    Finns ingen risk att man får blåmärken på kinder och hals av att "sova konstigt". Jag som är väldigt ljus i hyn, och har ytliga blodkärl i ansiktet (och därför skulle ett blåmärke synas lättare), vrider och vänder mig ofta och ändrar om bland kuddarna har aldrig fått ett blåmärke i ansiktet. 

    Något är det ju. 

    Hur är er relation? Kan ni prata öppet?


    Nej, hon är inte öppen varken mot mig eller sin mamma.
  • Anonym (Anonym)
    Colourfulrainbow skrev 2019-03-10 19:48:13 följande:

    Finns ingen risk att man får blåmärken på kinder och hals av att "sova konstigt". Jag som är väldigt ljus i hyn, och har ytliga blodkärl i ansiktet (och därför skulle ett blåmärke synas lättare), vrider och vänder mig ofta och ändrar om bland kuddarna har aldrig fått ett blåmärke i ansiktet. 

    Något är det ju. 

    Hur är er relation? Kan ni prata öppet?


    Nej, hon är inte öppen varken mot mig eller sin mamma.
  • fornminne
    Pierott skrev 2019-03-10 19:31:30 följande:
    Kvinnomisshandlare brukar vara väldigt karismatiska personer, det är oftast den man misstänker minst som slår sina partners hårdast. OM du är säker på att han inte misshandlar henne kan det helt enkelt vara så att dom har ett hårt sexliv, men det tror jag inte du ska fråga henne om ifall ni inte har en väldigt öppen kommunikation gällande sånt.

    Det där är en sanning med modifikation. Det finns många socialt missanpassade kvinnomisshandlare. Kriminella, missbrukare, kåkfarare. Män som de flesta märker att de står varning i pannan på. Sen kan en del av dessa vara väldigt karismatiska på sitt sätt. Men inte framstår de som några svärmorsdrömmar inte. Däremot stämmer det att det också finns misshandlare som ingen skulle tro det om. Väluppfostrade män med välordnade liv och sunda värderingar - på ytan. Har ts otur, har dottern råkat ut för en sån. Men det kan finnas andra förklaringar. OCH sådana män slår oftast där det inte syns. Eller angriper på andra sätt, misshandlar psykiskt eller vad det nu handlar om. Att en på ytan välfungerande våldsman skulle låta henne åka hem till föräldrarna med synliga blåmärken, vecka efter vecka, låter föga troligt, om än inte omöjligt. Dessutom skulle tjejen i så fall försöka sminka över dem eller dölja dem, eller må dåligt, kanske försöka bryta med killen. Dvs det borde märkas på andra sätt.
  • Anonym (tja)
    fornminne skrev 2019-03-10 20:23:18 följande:
    Det där är en sanning med modifikation. Det finns många socialt missanpassade kvinnomisshandlare. Kriminella, missbrukare, kåkfarare. Män som de flesta märker att de står varning i pannan på. Sen kan en del av dessa vara väldigt karismatiska på sitt sätt. Men inte framstår de som några svärmorsdrömmar inte. Däremot stämmer det att det också finns misshandlare som ingen skulle tro det om. Väluppfostrade män med välordnade liv och sunda värderingar - på ytan. Har ts otur, har dottern råkat ut för en sån. Men det kan finnas andra förklaringar. OCH sådana män slår oftast där det inte syns. Eller angriper på andra sätt, misshandlar psykiskt eller vad det nu handlar om. Att en på ytan välfungerande våldsman skulle låta henne åka hem till föräldrarna med synliga blåmärken, vecka efter vecka, låter föga troligt, om än inte omöjligt. Dessutom skulle tjejen i så fall försöka sminka över dem eller dölja dem, eller må dåligt, kanske försöka bryta med killen. Dvs det borde märkas på andra sätt.

    Det finns hela skalan. Många som slår sina partners är "vanliga" män på ytan, andra inte. Men det är en myt att misshandlare i allmänhet skulle vara väldigt karismatiska och populära. En del är det, men långt ifrån alla. Likaså är det en myt att "vanliga" män är värst. Åtskilliga kvinnor har blivit ihjälslagna, eller svårt skadade, av uppenbart farliga män som de har haft relationer med. Män som de flesta inte skulle ta i med tång. Sen finns dessa odjur också bland socialt välanpassade män, men de är knappast vanligast där.
  • Anonym (Oj)

    Jadu, jag kan säga som så att min pojkvän brukar pussa mig överallt och ibland suga sig fast på halsen. Ibland pussar mig massa på kinden och börjar bita och suga på min kind.

    Det är så vi gosar. Har fått frågan många gånger om han slagit mig etc. Men nej. Vi gosar så och ibland får jag även sugmärken på låren när vi haft sex efter att han haft oral med mig

Svar på tråden Blir min dotter misshandlad