• Alexiis

    Gravid diabetiker typ 1 + reumatism

    Hej alla fina! Finns massa gamla trådar om gravida diabetiker typ 1, har läst allt jag sett men

    Jag undrar hur andra ligger i sitt blodsocker under graviditet men även ni som fött barn som haft svängit blodsocker hur har det gått? Man läser ju massa om olika komplikationer men mest hjärtfel vilket skrämmer mig otroligt.

    För min egen del låg mitt blodsocker inte jätte bra när jag blev gravid men det beror både på slarv från min egna sida men också för jag had reumatism och tvingas gå på kortison (som höjer blodsocker väldigt mycket) men även för min sjukdom varit dålig och kan jag knappt röra mig pga smärta så skenar blodsocker också iväg. Sen jag fick reda på min graviditet har blodsockert varit ganska bra men ibland skenar det iväg till 10-12 och då är det svårt att få med det:/ tacksam för svar kram

  • Svar på tråden Gravid diabetiker typ 1 + reumatism
  • Jag019

    Hej! Är gravid i vecka 12 och har diabetes typ 1. Har också sett de gamla trådarna och läst mycket.

    Mitt blodsocker svänger jättemycket men oftast till högst 10-12. Men däremellan är det också väldigt lågt.... Brukar vanligtvis ha bra blodsocker som är lätt att styra men inte nu (när det dessutom är viktigare). Går på spec-mvc och de är ändå nöjda för det är tydligen precis såhär det är i början då hormonerna spökar. Mitt HbA1c är 47 och de nöjer dem sig också med. Efter ett par besök på spec-mvc känner jag mig mer trygg med att det är såhär i början. :)

    Hur går det för dig? Vilken vecka är du i?

  • Alexiis

    Tack för svar :) jag är i v 10 idag eller 10+0, mina värden i början svängde mycket det första 4veckor (2 om man räknar sen befruktning) och då var de väl som högst 15, nu under dessa veckor där jag försökt sköta mig ordentligt så är det precis som du, som mest 10-12 men också många låga värden, jag försökte i början hejda rekylerna med extra insulin för jag blir stressad när det är påväg rakt upp i snabb fart men läkaren på spec BVC tyckte inte jag skulle göra så, så har slutat med det. Har bara varit på spec BVC en gång ännu men det kändes endå bra, kom in i ett rum med typ sex människor av olika yrken och min diabetes ssk ringer varje torsdag och hjälper mig med insulindos osv och hon låter ganska nöjd med man själv sätter ju ganska stor press, särkilt eftersom jag inte låg bra innan graviditet..

    skönt med fler diabetiker som är gravida nu och hoppas allt går bra för dig.

Svar på tråden Gravid diabetiker typ 1 + reumatism