• Anonym (Ny npf-mamma)

    Hur funkar kontaktdagar?

    Min son fick en npf-diagnos för några veckor sedan. Idag har de en dag med schemabrytande aktiviteter och han är rätt uppstressad över det så jag tänkte vara med honom. Man har ju rätt till några kontaktdagar per år, men hur funkar det egentligen? Måste man föranmäla att han har en diagnos som berättigar till detta eller ansöker jag bara om vab som vanligt? Tycker informationen på fk:s hemsida är lite otydlig...

  • Svar på tråden Hur funkar kontaktdagar?
  • mammatill6

    Du måste anmäla till FK att han har en diagnos första gången. Vi hade ansökt om vårdbidrag så då hade de läkarintyget. Kontaktdagarna kan du använda till att följa med honom i skolan om set va det du tänkte.

  • Anonym (Ny npf-mamma)
    mammatill6 skrev 2019-03-11 08:07:56 följande:

    Du måste anmäla till FK att han har en diagnos första gången. Vi hade ansökt om vårdbidrag så då hade de läkarintyget. Kontaktdagarna kan du använda till att följa med honom i skolan om set va det du tänkte.


    Ok, så man anmäler diagnosen samtidigt som man ansöker om ersättning alltså. Det låter ju bra. :)
  • Anonym (IH)

    En kompis missade att adhd inte berättigar till kontaktdagar, det var surt att upptäcka i efterhand. Därför brukar jag ta upp det i trådar där det inte framgår vilken typ av npf barnet har.

  • Anonym (Ny npf-mamma)
    Anonym (IH) skrev 2019-03-11 09:11:51 följande:

    En kompis missade att adhd inte berättigar till kontaktdagar, det var surt att upptäcka i efterhand. Därför brukar jag ta upp det i trådar där det inte framgår vilken typ av npf barnet har.


    Gör det inte? Det är ju jättekonstigt... I vårt fall är det dock autism.
  • Anonym (IH)
    Anonym (Ny npf-mamma) skrev 2019-03-11 09:31:05 följande:
    Gör det inte? Det är ju jättekonstigt... I vårt fall är det dock autism.

    Nej, barnet ska tillhöra LSS och det gör inte barn med enbart ADHD i normalfallet.
    Ja, det är jättekonstigt för ett barn med adhd kan behöva mer stöd än ett med autism.
Svar på tråden Hur funkar kontaktdagar?