• Beya

    Min treåring envisas med att äta flaska mitt i natten:(

    Hon har inte alltid gjort det men iaf nu i 6 mån skriker hon efter flaska(ersättning) mitt i natten. Dessutom ska hon ha det på morgonen och när hon ska lägga sig. Tycker hon är alldeles för stor för det nu..
    Hur hade ni gjort? Någon som har det likadant?

  • Svar på tråden Min treåring envisas med att äta flaska mitt i natten:(
  • Liten ekorre

    Hon hade ju inte skrikigt efter flaska om hon inte fått den. En treåring behöver varken äta på natten eller dricka från nappflaska så jag hade slängt bort flaskan helt enkelt och tatt några skriknätter.


  • Amla07

    Absolut, så hade vi det också. Har ni testat att byta till välling för större barn på kvällen? Eller mackor och gröt innan nattning. Antingen är det hunger eller så är det närhetsbehov.

  • Amla07

    Om det inte är hunger så är det väl behov av närhet och ömhet. Att låta barnet ligga och skrika och vara ledset mitt i natten är väl det sista man bör göra. Jösses...!

  • Anna60

    Så länge du ger flaskan så kommer barnet ta flaskan. Det finns kvinnor som ammar sina barn tills de är fem år, bara för att de inte orkar ta striden och bestämma - så som föräldrar bör göra.

    Ta in barnet i er säng, när skriket efter flaskan kommer så prata med barnet, sätt i öronproppar och håll om. Det tar tre nätter. På kvällen ger du gröt så barnet är riktigt mätt istället för flaska. Släng flaskan. Gör som många av oss gjorde med napparna: "den skickade vi till barn som inte har napp/flaska". Osv.

  • Beya

    Ibland tror jag det att det är som hon är hungrig, för hon slukar den med en gång. Ibland tar hon bara några klunkar. Så det har väl blivit en ful ovana. Hon kommer in i vår säng varje natt så närhet får hon. Hon gillar inte välling.
    På morgonen ger jag henne macka, men då skriker hon efter flaskan ist:/

  • legomum

    Jag skulle dra ner på mängden 75% av vad hon får idag.

    Ha den mängden några nätter och sedan dra ner till 50%

    Bara för hon är tre år så måste man inte bara ta bort och gå igenom skriknätter.

    Onödiga konflikter tycker jag.

    Tillslut har du bara 20- 25% och ha den flaskan kall vid sängen. Vill hon ha dricker hon annars låter hon bli.

    Så gjorde jag med min ena som aldrig ville sluta (kändes det som) med 23- flaskan.

    Inte en enda natt med skrik eller konflikter.

    Kanske något för er?

  • Beya
    legomum skrev 2019-03-11 13:18:39 följande:

    Jag skulle dra ner på mängden 75% av vad hon får idag.

    Ha den mängden några nätter och sedan dra ner till 50%

    Bara för hon är tre år så måste man inte bara ta bort och gå igenom skriknätter.

    Onödiga konflikter tycker jag.

    Tillslut har du bara 20- 25% och ha den flaskan kall vid sängen. Vill hon ha dricker hon annars låter hon bli.

    Så gjorde jag med min ena som aldrig ville sluta (kändes det som) med 23- flaskan.

    Inte en enda natt med skrik eller konflikter.

    Kanske något för er?


    Bra tips! Det ska jag testa. Drar mig extra för skriknätter nu när jag precis börjat nytt jobb, vill gärna vara så pigg och alert som möjligt.
    Men att ha den färdig, den klarar sig ju bara max en timme innan den blir dålig?
  • Bertram

    Häll massa salt eller nåt annat äckligt i. Slutar hon nog rätt snart om det smakar urk.

  • Åttionio89

    Hade lite samma problem med min 3 åring för ett tag sen men jag bara sa en dag att nu är vällingen slut! Visst försökte hon med att pappa skulle handla välling osv men vi stod på oss och hon accepterade det! Mot vår stora förvåning då hon gallskrikit ibland på nätterna när vi försökt få henne somna om utan. Är det en sak jag lärt mig är det att man som förälder måste våga ta kommandot, sen kan man ju välja tidpunkt och nu med ditt nya jobb kanske det är dumt men om ett par veckor kanske när du känner dig stark o redo! Det värsta man kan göra är att vika sig för barnets vädjan när man väl bestämt sig! Då kommer det bara bli ännu tuffare nästa gång.. Lycka till :)

  • Beya
    Åttionio89 skrev 2019-03-11 21:37:47 följande:

    Hade lite samma problem med min 3 åring för ett tag sen men jag bara sa en dag att nu är vällingen slut! Visst försökte hon med att pappa skulle handla välling osv men vi stod på oss och hon accepterade det! Mot vår stora förvåning då hon gallskrikit ibland på nätterna när vi försökt få henne somna om utan. Är det en sak jag lärt mig är det att man som förälder måste våga ta kommandot, sen kan man ju välja tidpunkt och nu med ditt nya jobb kanske det är dumt men om ett par veckor kanske när du känner dig stark o redo! Det värsta man kan göra är att vika sig för barnets vädjan när man väl bestämt sig! Då kommer det bara bli ännu tuffare nästa gång.. Lycka till :)


    Tack! Vet ju att du har rätt och så kommer det få bli.
  • legomum
    Beya skrev 2019-03-11 15:33:27 följande:
    Bra tips! Det ska jag testa. Drar mig extra för skriknätter nu när jag precis börjat nytt jobb, vill gärna vara så pigg och alert som möjligt.
    Men att ha den färdig, den klarar sig ju bara max en timme innan den blir dålig?
    Gör du iordning lite innan du går och lägger dig så håller vällingen några timmar. Eller så går du upp och gör kall välling helt enkelt.
    Man gör det som man känner är bäst.


  • MsM84

    Sonen har flera gånger kommit in i ovanan med att vilja ha en flaska välling mitt i natten (efter sjukdom). Vi berättade för honom att nu blir det inte mer mitt i natten, får bara innan sova och på morgonen. Sen när han vaknade och ville ha mitt i natten fick han en flaska med vatten i och vi förklarade igen att man äter inte mitt i natten utan man får bara vatten då. Inga jätteprotester och det gick över efter någon natt.

  • mammalovis

    Ta bort alla nappflaskor, det är ju bara för bebisar. Ska man äta något får man använda ett vanligt glas. Vi gjorde så med vår dotter, helt plötsligt var det inte lika intressant längre. Sedan kan man ju förbereda några dagar först att på t ex fredag blir det bara vatten, om du vill ha något på natten, för det säger tandläkaren. Dina tänder måste vila från mat på natten, annars blir det hål.

    Eller också späder man ut vällingen med mer och mer vatten, så har ni bytt ut det ändå ganska snart. Annars är det väl smidigast att ta striden närmast en helg. Om man börjar på torsdagen är det bara en tuff trött arbetsdag. Sedan går det ju ta varannan natt.

Svar på tråden Min treåring envisas med att äta flaska mitt i natten:(