Inlägg från: Akidoki |Visa alla inlägg
  • Akidoki

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    uhsumkat skrev 2019-03-13 10:34:04 följande:
    Du tror att det är en maktdemonstration för att du tvingas viga en dag eller två åt ditt eget barn?

    Jösses...
    Vilken otroligt låg argumentationsteknik.
    Halmgubbar kallas det där.
  • Akidoki
    uhsumkat skrev 2019-03-13 13:06:46 följande:
    Jo vi tycker nog lika här, att många föräldrar sätter sig på tvären och påstår att de "verkligen inte kan" när det i själva verket handlar om att de inte vill, att de kräver att skolan anpassar sig efter dem, kanske för att de är vana att alltid i alla lägen få sin vilja igenom. 

    Det som saknas hos många föräldrar är att sätta sig själv i det större sammanhanget. Det handlar för läraren inte om att anpassa sig efter ett barn och en förälder utan hundratals anpassningar.  Jag tror att många föräldrar väljer att känna som att lärare har ett maktövertag bara av den enkla anledningen att föräldern inte vill anpassa sig. "Du ska inte tro att du är min morsa som kan beordra mig att göra saker".

    För som någon sa i denna tråd: de här absurda kraven på anpassning efter föräldrars välvilja finns intre hos andra yrkeskårer som tex vården. Varför?
    Har du barn?
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-13 21:25:49 följande:

    Det inte samma polis som tar emot dig klockan åtta som klockan fem. En lärare ska ta emot sina elever klockan åtta och sedan vara kvar på jobbet de tider föräldrar tycker passar dem. Dessutom hinna planera och individanpassa planeringen för alla ämnen, klasser och individer.


    Nu måste jag få inflika, 8-17 är fullt normal arbetstid. Jag tycker att du verkar väldigt gnällig, och det låter som om det där med förtroendetid lett till väldigt bortskämda lärare.

    Sedan förstår jag inte din ståndpunkt. Du är säkert medveten om att föräldrar har fler dagar och tider att ta ledigt på än bara utvecklingssamtal, eftersom du verkar vara förälder själv. Genom att hålla hårt på att arbetstid efter lektionerna är slut gör du hemma blir det ju så klart lättare för dig att kunna gå på det som rör dina barn.

    Jag som förälder tycker att det är tråkigt att utvecklingssamtal läggs på skoltid eftersom jag anser att många barn behöver all den tid de kan få.

    Jag förstår också att diskussionen inte ska föras med vissa lärare som dig till exempel, som verkar ha en väldigt negativ uppfattning om alla andra föräldrar förutom dig själv.

    Diskussionen ska föras med skolledning och politiker, för lärares förtroendetid får inte påverka utbildningen negativt, då har vi strax förtroendekris istället.
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-14 11:55:38 följande:

    Det är lika svårt för en lärare att få ut övertid som det är för en förälder att få ledigt mitt på dagen, om inte svårare. I mitt uppdrag ligger det att jag ska ERBJUDA samtal, sedan är det upp till föräldrarna om de tycker det är viktigt nog. Har rektorn bestämt att samtalen ska ligga 10-14, ja då är det det jag ska erbjuda.

    Det är väldigt enkelt, men verkar väldigt svårt att acceptera.


    Borde inte du ha lektioner vid den här tiden?
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-14 17:27:50 följande:

    Klart jag vet hur det kan vara i andra yrken, men det gör det ändå inte till min arbetsuppgift att lösa. Det ligger på föräldrarna.

    Frågan är hur en lärare kan lägga utvecklingssamtal mitt på dagen och svaret ligger hos rektor och lärarfack. Sedan om man tycker annorlunda har ingen betydelse. Jag har svarat för reglerna som gäller och de kan vare sig du eller jag ändra på. Jag kan vara snäll och offra mig, men det kan ingen kräva av mig.

    Förövrigt har jag sämst samtal 16-18 för då är min ork slut och jag behöver hem och äta middag innan jag kan jobba mer.

    Du måste skilja god vilja från regler.


    Menar du att du inte klarar av att jobba efter 16.00?

    Förtroendeingivande, verkligen. Den bild du ger av läraryrket är att det är någon slags anpassad anställning för individer med olika svårigheter...
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-15 08:56:00 följande:

    I det läget har jag haft ordinarie lektioner med allt vad det innebär plus 4-6 samtal. Jag har också förtroendetiden två timmar per dag som jag gör när jag kommer hem. Det blir en arbetsdag på 12 timmar, 11, 5 om jag lyckas få ut min rast. Efter några sådana dagar är man inte värst pigg.


    Fast det var inte vad du skrev. Du vet många av oss arbetar 8-17 och det inkluderat tunga klientmöten. Är du verkligen lärare? Kanske du skulle bli mer effektiv och orka mer om du lät bli familjeliv på arbetstid?

    Annars kanske du behöver byta till ett mindre krävande arbete?
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-15 08:51:16 följande:

    Jo det borde jag, men min goda vilja att göra allt för elever, skola och föräldrar tog till slut ut sin rätt. Jag är på väg tillbaka, men jag kommer helt klart sätta tydligare gränser när jag kommer tillbaka. Bland annat tänker jag prioritera mig själv när jag bokar samtal, att jobba 8-18 plus två timmar till funkar inte.


    Du har ju inte direkt i argumentationen här visat prov på någon god vilja. Men du kanske tänkte att om du hintar om utbrändhet så slipper du fler jobbiga mothugg?
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-15 14:56:02 följande:
    Hur svårt ska det vara att förstå, jag diskuterar de regler som gäller och jag har inte befogenhet att ändra dem. Sedan vad jag som enskild lärare väljer att göra har inge med saken att göra. Bara för att jag väljer att strunta i reglerna och vara tillmötesgåendet, så betyder inte det att alla lärare vill eller måste göra det.

    Vill jag slippa jobbiga mothugg så loggar jag ut.
    Som du loggar ut från ditt arbete när lektionerna är slut för dagen menar du?
  • Akidoki
    Crash Man skrev 2019-03-15 17:41:06 följande:
    Jag tror inte att de som inte arbetar som lärare riktigt kan inse vilken oerhörd arbetsbörda lärare har. Jag är inte emot att ha utvecklingssamtal på kvällar eller tidig morgon, men jag tycker framförallt att läraren ska få bestämma när dessa samtal passar bäst. Som jag nämnt tre gånger nu. Varför tycker föräldrarna att de kan tvinga läraren att arbeta på en tid som inte passar denne, men inte tvärtom.
    Du får gärna förklara hur du menar.
    Föräldrarna arbetar på sina jobb. Våra jobb är jämförbara med lärarnas jobb.
    På mitt jobb arbetar jag senare en dag i veckan för att det ska fungera för de kommuninvånare som behöver träffa mig men inte kan komma på dagtid.

    Det blir bara löjligt att påstå att andra inte förstår lärares arbetssituation. Du har ingen aning om vad ex. jag jobbar med.
    Jag skulle kunna hävda att lärare inte har en aning om vad det innebär att ha hög arbetsbelastning på riktigt, men jag gör inte det för det skulle vara löjligt.


  • Akidoki
    hammarhajen skrev 2019-03-15 17:58:55 följande:
    Vet du, jag lägger ner. Om du inte vill eller kan förstå att det krävs energi och fokus också för utvecklingssamtal så har du en helt annan syn på skolans betydelse än vad jag har. Att prata om lärande och utveckling och har allt fokus på sig själv, kan vara en stor anspänning för många barn. Även om de har lätt för sig och trygga relationer till föräldrar och lärare. En del går hellre till tandläkaren än på utvecklingssamtal, för andra är det tvärt om. 

    De samtal jag haft runt 16.30 - 17.00 med barn som varit först i skolan och sedan på fritids är sällan så bra som de som ligger tidigare på dagen. Just för att barnen är trötta och hungriga då. 

    Många barn är ju lika trötta vid 18.00 som jag är vid 22.00 på kvällen. Inte skulle jag vilja ha mitt medarbetarsamtal när jag är som tröttast och bara vill hem. Utvecklingssamtalet är inte primärt till för föräldrar, utan för att barn och föräldrar tillsammans med läraren ska kunna reflektera över barnets lärande, styrkor och utmaningar. 

    Med det sagt kan man självklart ha samtal vid olika tider på dagen, precis som man kan gå till tandläkaren vid olika tider. 
    För att vara pedagoger har ni varit väldigt opedagogiska i er förmåga att lägga fram era argument i den här tråden, alla ni som säger er vara lärare.

    Det har handlat om att ni minsan har rätt att gå hem vid lektionernas slut, och att rektorn då inte FÅR bestämma över er mer, det har handlat om att ni är trötta och hungriga och inte vill jobba mer, det har handlat om att föräldrarna ska anpassar sig till er eftersom DET ÄR NI SOM BESTÄMMER!!! Så det så!

    Om det egentligen handlar om en bedömning om att barnen inte orkar delta i utvecklingssamtalet på det sätt ni bedömer att barnet behöver göra för att det ska bli ett givande utvecklingssamtal, då köper åtminstone jag det.

    Men jag vill tillägga att föräldrar inte är fullkomligt dumma i huvudet generellt sett, jag kan se på mitt barn om hen är trött. Mitt barn är inte redo för sängen kl. 18.00.
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?