• hoppsansaloppsan

    Namnhjälp?

    Hej.

    Jag väntar barn och har svårt att komma på ett namn. Är av franskt ursprung och vill gärna ha ett franskt flicknamn. Namnet får gärna ha smeknamnspotential, men det är inget krav. Jag är öppen för det mesta. Tack för eventuell hjälp!

  • Svar på tråden Namnhjälp?
  • fluu

    Enkelt och vackert:

    Marianne, Sophie,Amelie, Celia/Celie, Gabrielle, Charlotte, Adina/Adine, Adele, Noelle, Beatrice, Elise, Desireé, Henrietta, Julie.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Emma)

    Min dotter heter Juliette. Tycker att det namnet både är vackert och samtidigt tufft när man säger det högt. :) Vi kallar henne ganska ofta för Juli också, om man nu vill ha ett kortare smeknamn.

  • trollhona
    fluu skrev 2019-03-12 21:51:04 följande:

    Enkelt och vackert:

    Marianne, Sophie,Amelie, Celia/Celie, Gabrielle, Charlotte, Adina/Adine, Adele, Noelle, Beatrice, Elise, Desireé, Henrietta, Julie.


    Detta inlägg täckte precis alla de namn jag tänkte föreslå. Marianne, Amelie, och Adele.

    Enkla och fina, fungerar bra i Sverige utan att vara för krångliga med uttal och stavning.
  • trollhona
    Blanka är ju den svenska versionen på Blanche, blev populärt under 1600talet efter franska influenser. Så det kan också vara ett alternativ.
  • Amorosha

    Min dotter heter Noelle. Smeknamn kan bli tex Ellie, Nellie eller bara Elle som alla små barn kallar henne :)

  • Amorosha

    Min dotter heter Noelle. Smeknamn kan bli tex Ellie, Nellie eller bara Elle som alla små barn kallar henne :)

  • Anonym (Värmdö)

    Marie tycker jag är enkelt och fint

    Annars Noelle, Adele, Beatrice, Desiree, Esme, Amelie

Svar på tråden Namnhjälp?