• Tiiina01

    hur räkna jag?

    Plussade i går med en vanlig sticka och ett clearblue digital, fick v 2-3 vilket ska vara 4-5 v
    Har inte haft någpn mens sen 24/11-28/11 förra året, då ja slutade med ppiller då,

    känns som de blir lite långt att räkna från november? 

  • Svar på tråden hur räkna jag?
  • Anonym (A)

    Såklart kan du inte räkna från senaste mens om det var så länge sedan och clearblue visar 2-3. Då är det ju som du säger v. 4-5 du är i. Mer noggrannt än så kan du nog inte få det om du inte vet när du du hade ÄL.

  • Anonym (Tilde)

    Du bör kontakta mvc och ber att man gör ett ultraljud för att fastställa hur långt gången du är.

  • Anonym (A)
    Anonym (Tilde) skrev 2019-03-13 09:48:42 följande:

    Du bör kontakta mvc och ber att man gör ett ultraljud för att fastställa hur långt gången du är.


    Finns det ingen direkt anledning till tidigt ultraljud brukar man få vänta tills det går att se på vanligt UL, då det behövs VUL såpass tidigt i graviditeten.. så de kommer nog fastställa det på UL runt v. 12.
  • Anonym (Tilde)
    Anonym (A) skrev 2019-03-13 09:54:47 följande:
    Finns det ingen direkt anledning till tidigt ultraljud brukar man få vänta tills det går att se på vanligt UL, då det behövs VUL såpass tidigt i graviditeten.. så de kommer nog fastställa det på UL runt v. 12.
    Fast min erfarenhet är att man gärna daterar en graviditet just för att veta när i tiden man ska boka in senare undersökningar just KUB.
    Men självklart kan TS barnmorska säga annorlunda. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Tilde) skrev 2019-03-13 10:35:47 följande:

    Fast min erfarenhet är att man gärna daterar en graviditet just för att veta när i tiden man ska boka in senare undersökningar just KUB.

    Men självklart kan TS barnmorska säga annorlunda. 


    Så kan du ju såklart vara, men enligt min erfarenhet är de inte så frikostiga med VUL då det inte får/kan göras överallt och av vem som helst. Och såpass tidigt ser man ju inget på vanligt UL.
  • Mascaraklumpar

    För egen del så kan du räkna utifrån vad när du själv tror att du blev gravid. MVC ska dock räkna från den senaste mensen eller fastställa graviditetslängden med ultraljud. Skulle man förlita sig på halvseriösa tester och vad kvinnan själv känner oh tror så skulle man missa fönstret för KUB och RUL för ganska många kvinnor i din situation. 

  • vardagsprat
    Anonym (A) skrev 2019-03-13 10:43:38 följande:

    Så kan du ju såklart vara, men enligt min erfarenhet är de inte så frikostiga med VUL då det inte får/kan göras överallt och av vem som helst. Och såpass tidigt ser man ju inget på vanligt UL.


    Jag har fått göra tidigt UL i vecka 8-9 för att fastställa graviditetslängd. Annars riskerar man ju att missa fönster för KUB och så. Man ser oftast jättebra med vanligt UL också i de veckorna. Jag har fått se tickande hjärtan (väntar tvillingar) och då är jag ändå ganska mycket överviktig! Sen kan det skilja sig mycket mellan landstingen, där jag bor erbjuds alla KUB och då är de ofta frikostiga med både VUL och tidiga UL :)

    Så TS, kontakta du en BM. Säg att du inte alls vet när du blev gravid med tanke på hur längesedan det var du hade mens, de kommer säkert kika på dig :)
  • Anonym (A)
    vardagsprat skrev 2019-03-17 14:44:59 följande:

    Jag har fått göra tidigt UL i vecka 8-9 för att fastställa graviditetslängd. Annars riskerar man ju att missa fönster för KUB och så. Man ser oftast jättebra med vanligt UL också i de veckorna. Jag har fått se tickande hjärtan (väntar tvillingar) och då är jag ändå ganska mycket överviktig! Sen kan det skilja sig mycket mellan landstingen, där jag bor erbjuds alla KUB och då är de ofta frikostiga med både VUL och tidiga UL :)

    Så TS, kontakta du en BM. Säg att du inte alls vet när du blev gravid med tanke på hur längesedan det var du hade mens, de kommer säkert kika på dig :)


    I v. 8-9 är det ju inga problem, men tänkte eftersom ts trodde sig vara i v. 4-5... då ser man ju knappt något på VUL.
Svar på tråden hur räkna jag?