• Ulleribulleri

    Matpeng, handläggningstid?

    Har ansökt om matpeng ( heter det så? ) från kommunen fram till barnbidraget kommer då det blev glapp med utbetalning från försäkringskassan. Ansökte i början av veckan då jag insåg att det blev ohållbart att klara oss men har fortfarande inte fått något beslut. Imorgon är det fredag och har jätteångest över helgen.

    Någon som vet hur lång tid det tar för dem att besluta och hur får man utbetalning om man får beviljat?

  • Svar på tråden Matpeng, handläggningstid?
  • Anonym (Itsucks)

    Det kan ta ungefär ca upp till 1 månad om du har otur.. beror på vilken kommun det är. Testa ansök om matkasse på givingpeople

  • Ulleribulleri

    En månad?? Herregud...då går vi under ju! Trodde det gick betydligt fortare då jag förklarade att situationen var helt oväntad och att jag ( dumt nog? ) väntade tills det var helt tomt överallt. Läst att de kan vilja kontrollera kyl/skafferi om man söker så antog det var en " akuthjälp"

  • Anonym (Vera)
    Ulleribulleri skrev 2019-03-14 17:41:01 följande:

    En månad?? Herregud...då går vi under ju! Trodde det gick betydligt fortare då jag förklarade att situationen var helt oväntad och att jag ( dumt nog? ) väntade tills det var helt tomt överallt. Läst att de kan vilja kontrollera kyl/skafferi om man söker så antog det var en " akuthjälp"


    Är det tomt i skafferiet och frysen också? Ring den imorgon och fråga hur det går med ansökan, eller gå dit.
  • Ulleribulleri

    Ansökte när det var tomt på både konto och i skåpen.

    Och det var i början av veckan! Ringde dem i förmiddags och fick svaret att det tas i turordning av en handläggare och att de inte kunde säga någon tid.

  • Anonym (Mamma till 8)

    Ring och hävda nöd

    Brukar kunna gå att få hämta rekvisition hos dom då.

  • Ulleribulleri

    Men det var i " nöd" jag ansökte? Sa att allt var slut ( väntade bokstavligen tills det var tomt) och förklarade varför pengarna inte räckt osv...

    Besökte dem personligen och fick prata med en handläggare direkt som skrev i en ansökan och sen fick jag skriva ut kontoutdrag. Sen skulle de höra av sig sa de. Hade lite pant som vi levt på senaste dagarna men imorgon och framförallt helgen kommer aldrig att gå!

    Har inte haft något bidrag därifrån förut så vet inte hur det går till och förväntar mig såklart inte att de skall ge mig pengar för mina är slut. Men när jag läste så stod det att de kollar om det verkligen är tomt, annars hade jag nog inte väntat så länge Trodde det skulle gå fortare när det var helt slut allt.

  • Anonym (Vera)
    Ulleribulleri skrev 2019-03-14 19:30:32 följande:

    Men det var i " nöd" jag ansökte? Sa att allt var slut ( väntade bokstavligen tills det var tomt) och förklarade varför pengarna inte räckt osv...

    Besökte dem personligen och fick prata med en handläggare direkt som skrev i en ansökan och sen fick jag skriva ut kontoutdrag. Sen skulle de höra av sig sa de. Hade lite pant som vi levt på senaste dagarna men imorgon och framförallt helgen kommer aldrig att gå!

    Har inte haft något bidrag därifrån förut så vet inte hur det går till och förväntar mig såklart inte att de skall ge mig pengar för mina är slut. Men när jag läste så stod det att de kollar om det verkligen är tomt, annars hade jag nog inte väntat så länge Trodde det skulle gå fortare när det var helt slut allt.


    Ta kontakt med dem igen imorgon bitti. En akut ansökan brukar handläggas samma dag eller dagen efter. En del kommuner betalar ut matpengar, andra beviljar matlådor. Har du ingen du kan låna en hundring av?
  • Ulleribulleri

    Får ringa dem imorgon igen och försöka förklara att det var tomt redan i måndags

    Nej, det har inte gått att låna av någon, har inte så många att fråga. Men får leta vidare och så ta kontakt med kommunen imorgon.

    Tack för svaren!

  • Anonym (Amanda)

    mat.se kommer maten dagen efter hemlevererad och man kan ta det på faktura och delbetala månaderna efter, alltså du betalar inget nu. Är du hos kronofogden kan du ju be någon annan stå på fakturan sen att du betalar till den.

    Finns all möjlig mat där, precis som i en vanlig mataffär fast på nätet!

  • Ulleribulleri

    Tack, de levererade inte hit dessvärre, annars bra tips!

    Har skickat en ansökan till giving people som det första svaret tipsade om. Får hoppas på att de handlägger snabbt.

  • Anonym (Mamma till 8)

    Finns en grupp som heter Swichakuten på Facebook där många brukar kunna vara snälla att låna ut ett par hundra.

  • alexias mamma

    Men gå till närmaste kyrka och förklara läget. Dom kan hjälpa till med både matlasse, kläder och pengar. Gå dit det första su gör imorgon bitti.

    Det kommer lösa sig :)

  • Ulleribulleri

    Tack! Skall försöka med era tips, jo det måste ju gå på något vis! Hoppas någon annan kanske läser som också tror man skall vänta tills det är helt tomt. Det ska man inte!

  • Anonym (Vera)
    Ulleribulleri skrev 2019-03-15 08:11:25 följande:

    Utanför Skara i en liten håla?


    Hur gick det idag?
  • Ulleribulleri

    Handläggaren som hade fått ärendet var inte ens där på fredagar men ringt kyrkan och fått tid på måndag för att prata med en diakon ( ? ). De hjälpte inte med pengar men " basvaror" som ej va kylvaror.

Svar på tråden Matpeng, handläggningstid?