• Knasigkatt

    Skaffa barn efter att min visstidsanställning löpt ut?

    jag och min sambo funderar på att skaffa barn. Jag har ett års vikariat och vi funderar på att försöka bli gravida under vikariatet för att sedan 1-3 månader efter vikariatet planera att barnet ska födas. Jag vet att det inte går att planera barn men detta tror vi skulle kunna vara optimalt om det går.

    Som jag förstått så kommer jag ha en bra SGI eftersom jag haft en inkomst längre än 240 dagar. Men låt oss säga att barnet inte föds förens 3-6 månader efter vikariatet och jag är arbetslös en längre period. Jag kan väl inte söka a-kassa då när jag går i Väntan på en förlossning och egentligen inte tänkt arbeta? Kan jag istället få ut föräldrapenning innan barnet är fött?

    Är det någon som haft en visstidsanställning och planerar barn ändå? Jag vet inte om jag orkar vänta på den perfekta tajmingen med "fast tjänst"..

  • Svar på tråden Skaffa barn efter att min visstidsanställning löpt ut?
  • Jojjans

    Direkt efter ditt vikariat går ut måste du anmäla dig hos arbetsförmedlingen för att behålla din SGI (det gäller oavsett när efter vikariatet som barnet föds). Du måste alltid ha en registrerad sysselsättning (arbetande, arbetslös, sjukskriven eller föräldraledig) för att bibehålla en upparbetad SGI.

    Så, anmäl dig på arbetsförmedlingen ändå, även om du sen förklarar för dom att du kanske inte kan arbeta. Eller så söker du några jobb lite halvhjärtat och ingen lär anställa någon som är höggravid ändå. Men så kommer du behöva göra.

    Men ring försäkringskassan och fråga, dom brukar vara väldigt hjälpsamma.

  • Aleksandrajuni

    När man har arbetsinkomster minst 6 månader i en följd har man rätt till en SGI. När man har rätt till en SGI har man också rätt att avbryta arbete eller gå ner i tid när det är mindre än ett halvår kvar till beräknad förlossning utan att SGI:n ska påverkas negativt. Förutsättningen för detta är ju såklart att du arbetat i minst 6 månader innan du slutar arbeta..

    Sedan finns det något som kallas för 240-dagars villkoret.
    Det är ett ytterligare villkor för att man ska ha rätt till en högre föräldrapenning..

    240-dagarsvillkoret innebär att du ska ha haft rätt till en SGI under 240 dagar före barnet föds/beräknas födas.

    Detta innebär exempelvis att om du arbetar ett helt år (ingen tjänstledighet/föräldraledighet/annan obetald ledighet) och sedan väntar barn inom 6 månader efter arbetet upphört har du med största sannolikhet rätt till en SGI och därmed en bra föräldrapenning!

     

  • Snöoväder

    Vad händer när man varit studieledig och får barn?

    Har ju haft fast jobb i flera år men studerar just nu. Får man lägre då?

    Jag kommer ju avbryta mina studier tillslut för att vara hemma och ta upp de igen om något år. Är det då bättre att avbryta nu och gå tillbaka till arbetet för att få ersättning?

  • Jojjans
    Snöoväder skrev 2019-04-07 20:46:51 följande:

    Vad händer när man varit studieledig och får barn?

    Har ju haft fast jobb i flera år men studerar just nu. Får man lägre då?

    Jag kommer ju avbryta mina studier tillslut för att vara hemma och ta upp de igen om något år. Är det då bättre att avbryta nu och gå tillbaka till arbetet för att få ersättning?


    Så länge du varenda dag sen du slutade arbeta antingen har varit studerande eller arbetslös så kommer din SGI från ditt fasta arbete bestå. Men du får inte vara ledig utan att anmäla dig som arbetslös, då kan din SGI påverkas. Men ring och prata med försäkringskassan (går att göra anonymt med) för dom är jättesnälla med att förklara.
  • Snöoväder
    Jojjans skrev 2019-04-07 20:55:57 följande:

    Så länge du varenda dag sen du slutade arbeta antingen har varit studerande eller arbetslös så kommer din SGI från ditt fasta arbete bestå. Men du får inte vara ledig utan att anmäla dig som arbetslös, då kan din SGI påverkas. Men ring och prata med försäkringskassan (går att göra anonymt med) för dom är jättesnälla med att förklara.


    Tack för svar! Ne jag studerar ju heltid och jobbar extra ibland så då borde det inte vara någon fara
  • Hawk

    Med studier är du skyddad nen när du slutar studera måste du ha ?sysselsättning? från dag ett annars blir du nollad. Slutar du arbeta exempelvis har du tre månader ?fritt? om detta inte ändrats sen 2016. Som jag förstår det har de också ändrat så att din SGI är skyddad när du studerar även om du inte tar studiebidrag, så länge du är berättigad. Tidigare var du tvungen att ta studiebidraget minst annars räknades du som ?ej sysselsatt? och fick nollad SGI.

  • Hawk

    För att vara tydligare då, är det max tre månader mellan du slutade arbeta och började studera är din SGI skyddad. Du bör kunna ta studieledigt för föräldrarledighet när som i terminen och hoppa på igen när det är dags. Barnets första år är väl SGI skyddad oavsett tror jag, men om du behöver passa med kurserna och vara ledig innan barnet föds behöver du kanske ta ut graviditetspenning för att inte få glapp.

  • Snöoväder
    Hawk skrev 2019-04-08 10:45:44 följande:

    För att vara tydligare då, är det max tre månader mellan du slutade arbeta och började studera är din SGI skyddad. Du bör kunna ta studieledigt för föräldrarledighet när som i terminen och hoppa på igen när det är dags. Barnets första år är väl SGI skyddad oavsett tror jag, men om du behöver passa med kurserna och vara ledig innan barnet föds behöver du kanske ta ut graviditetspenning för att inte få glapp.


    Vad bra Jag har ju min tjänst kvar när jag är klar med mina studier så då ska det inte vara någon fara!
Svar på tråden Skaffa barn efter att min visstidsanställning löpt ut?