• Anonym (ts)

    Varför gnäller alla på 90-talister?

    Till och börja med är jag själv 90-talist, 98 för att vara exakt, och därför känner jag att jag vill uttala mig om denna fråga från mitt perspektiv.

    Det sägs att vi är söndercurlade och lata, inte fattar hur ''den riktiga världen'' funkar osv. Jag är rätt så curlad, men det är ju inte jag som curlat mig själv. Varför ifrågasätter ingen vår föräldrageneration istället? Och skolan? Skolan har hela tiden präntat i oss att ''alla är lika värda'', informerat mycket om våra rättigheter, däremot har vi aldrig pratat om skyldigheter. Och när vi sedan gick ut skolan blir man såklart lite ''chockad'' när man inser att världen och samhället inte alls ser ut som vi har fått lära oss. Vi är inte lika värda, allt handlar om hård och kall konkurrens. 

    Jag tror att de som uppfostrat oss själva har växt upp med en väldigt naiv bild av världen och sedan fört den vidare till oss, trots att samhället gradvis förändrats till något annat än vad det var för 30-40 år sedan och bakåt. Dessa generationer har överlag haft det lätt, växt upp i ett samhälle med uppåtgående tillväxtkurva, och har kunnat ''leva livet''. Generationerna innan, som växte upp under världskrigen förfasade sig nog över hur de efterkommande betedde sig. Det var då som t ex raggarkulturen kom, sedan modsen, punkarna osv, folk som levde dekadent och inte direkt ville ta något samhällsansvar. Det här har alltså mina föräldrar och många andra i min ålders föräldrar växt upp i. 

    Många ''äldre'' idag tillhör 40-talistgenerationen, däribland mina morföräldrar. Dessa har generellt haft ett otroligt bra liv, mina morföräldrar äger ett stort hus, har en ny bil för ca 350 000 och har alltid åkt till ställen som Thailand, Bali, Gran canaria, varje år. När de var unga kunde man få jobb hur lätt som helst och även bostad som sedan gått upp enormt i värde. Där kan vi prata om en totalt curlad generation.

    Jämför detta med vår (90-talisterna) situation. Vi påminner mer om de som var unga på 1920-talet och däromkring. Allt går neråt. Arbetsmarknaden är skev, med timanställningar, bemanningsföretag, där arbetsgivaren får allt mer makt över arbetstagaren. Politiska krafter vill återinföra låglönejobb och en ny underklass håller på att bildas. Bostadssituationen vet vi nog alla hur den är, och det blir vanligare att folk på 30+ bor kvar hemma. Sedan är det vi som kommer få bemöta framtidsfrågor som klimatet, artificiell intelligens som tar allt fler jobb, konsekvenserna av migrationen de senaste årtiondena som vi inte varit med och röstat om och de växande utanförskapsområdena. Det sägs att pension inte ens kommer finnas när vi når den åldern utan vi ska vara beredda på att spara ihop allt själva. 

    Så med detta sagt, varför gnälls det så mycket på oss 90-talister och yngre när vi är en skapelse av tidigare generationer?

     

  • Svar på tråden Varför gnäller alla på 90-talister?
  • Lilyje

    Lättare att gnälla och skylla på andra än att ta ansvar för sitt eget agerande :)

    -80-talist.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Benny Retro
    Lilyje skrev 2019-03-19 00:20:45 följande:

    Lättare att gnälla och skylla på andra än att ta ansvar för sitt eget agerande :)

    -80-talist.


    Inte lättare. Däremot effektivare.

    Vidare är 80-talister knappast bättre.
  • Anonym (SignadTur)

    Jag tror det kan "behövas" en verklig ekonomisk kris, likt den på 90-talet eller 70-talet för att 90-talisterna ska förstå de äldre generationernas position och tankevärld. Jag minns ju själv hur det var på 90-talet (är född i slutet av 70-talet). Lite svårt att föreställa sig idag, men på den tiden hade jag en enda vän med jobb. Alla andra, inklusive jag själv, gick på arbetsmarknadsåtgärder eller gjorde inget alls i min (stora) bekantskapskrets. Föräldrarna gick i konkurs och vi fick flytta från vårt hus.

    Idag har jag det fantastiskt på många sätt. Bland annat är jag på papperet multimiljonär (bostadskarriär) och har ett toppjobb (och många av mina nuvarande vänner är i samma situation). Det kunde jag inte föreställa mig när jag hade någon tusenlapp i månaden att leva på efter att hyran var betald, klippte mitt eget hår och gjorde mitt eget vin, om jag ville festa, för drygt tjugo år sedan...

  • Tom Araya

    90-talister har nog stor del i fostran av de barn som andra idag får hantera på förskola och skola...här finns ju en del att önska av föräldraansvar, om man säger så.

  • Anonym (ts)
    Lilyje skrev 2019-03-19 00:20:45 följande:

    Lättare att gnälla och skylla på andra än att ta ansvar för sitt eget agerande :)

    -80-talist.


    Ja precis, fast omvänt då. De tidigare generationerna skyller på oss istället för att se vad de själva bidragit till. (fattade ironin men det funkar ju från båda perspektiven)
    Anonym (SignadTur) skrev 2019-03-19 00:41:47 följande:

    Jag tror det kan "behövas" en verklig ekonomisk kris, likt den på 90-talet eller 70-talet för att 90-talisterna ska förstå de äldre generationernas position och tankevärld. Jag minns ju själv hur det var på 90-talet (är född i slutet av 70-talet). Lite svårt att föreställa sig idag, men på den tiden hade jag en enda vän med jobb. Alla andra, inklusive jag själv, gick på arbetsmarknadsåtgärder eller gjorde inget alls i min (stora) bekantskapskrets. Föräldrarna gick i konkurs och vi fick flytta från vårt hus.

    Idag har jag det fantastiskt på många sätt. Bland annat är jag på papperet multimiljonär (bostadskarriär) och har ett toppjobb (och många av mina nuvarande vänner är i samma situation). Det kunde jag inte föreställa mig när jag hade någon tusenlapp i månaden att leva på efter att hyran var betald, klippte mitt eget hår och gjorde mitt eget vin, om jag ville festa, för drygt tjugo år sedan...


    Den kommer nog, krisen alltså. Men oavsett ekonomiska kriser har vi andra typer av mer långvariga kriser att bemöta, som jag nämnde i nedersta delen av TS. Klimatfrågan, AI, migrationsfrågan osv. Dessa är något som tidigare generationer bidragit till men inte själva behövt ta konsekvenserna av, kanske delvis, men inte under merparten av livet.

    Visst har det varit ekonomisk kris på både 70 och 90-talen men samhället i övrigt såg annorlunda ut då, särskilt på 70-talet. Vet inte vad som hände någon gång på 80-talet men då skulle ju allt plötsligt privatiseras, släppas fritt och det kunde man tjäna på då, vi som kom efter har dock missat det tåget. 
  • Benny Retro
    Anonym (SignadTur) skrev 2019-03-19 00:41:47 följande:

    Idag har jag det fantastiskt på många sätt. Bland annat är jag på papperet multimiljonär (bostadskarriär) och har ett toppjobb (och många av mina nuvarande vänner är i samma situation)...


    Dina föräldrar måste vara stolta.
  • Lilyje
    Anonym (ts) skrev 2019-03-19 00:51:03 följande:

    Ja precis, fast omvänt då. De tidigare generationerna skyller på oss istället för att se vad de själva bidragit till. (fattade ironin men det funkar ju från båda perspektiven);


    Det var det jag menade, de äldre skyller gärna på att 90-talisterna är så bortskämda och hemska, men det är ju de äldre som gjort 90-talisterna så. Sen tycker jag väl inte att 90-talisterna är så annorlunda mot t.ex oss 80-talister, vi är alla summan av vår uppfostran och vår omgivning.

    Sen kan man ju hoppas att vi lär oss av våra föräldrars misstag och uppfostrar våra barn bättre.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (ts) skrev 2019-03-19 00:51:03 följande:

    Ja precis, fast omvänt då. De tidigare generationerna skyller på oss istället för att se vad de själva bidragit till. (fattade ironin men det funkar ju från båda perspektiven)Den kommer nog, krisen alltså. Men oavsett ekonomiska kriser har vi andra typer av mer långvariga kriser att bemöta, som jag nämnde i nedersta delen av TS. Klimatfrågan, AI, migrationsfrågan osv. Dessa är något som tidigare generationer bidragit till men inte själva behövt ta konsekvenserna av, kanske delvis, men inte under merparten av livet.

    Visst har det varit ekonomisk kris på både 70 och 90-talen men samhället i övrigt såg annorlunda ut då, särskilt på 70-talet. Vet inte vad som hände någon gång på 80-talet men då skulle ju allt plötsligt privatiseras, släppas fritt och det kunde man tjäna på då, vi som kom efter har dock missat det tåget. 


    De äldre generationerna skyller inte på er. De säger bara att ni är dåligt rustade för hur samhället de facto ser ut, vilket du uppger dig hålla med om.

    Jo, skolan upplyste er om skyldigheter. Det tog ni inte till er pga. era föräldrars curling.

    Oavsett, vad ska du göra nu? Förutom att gnälla då?
  • Anonym (Och)
    Tom Araya skrev 2019-03-19 00:42:38 följande:

    90-talister har nog stor del i fostran av de barn som andra idag får hantera på förskola och skola...här finns ju en del att önska av föräldraansvar, om man säger så.


    Jag är född 90 och håller med om att många barn idag är riktigt odrägliga, däremot av de jag känner så är dessa i regel barn till 80-talister.

    Jag har tre barn på 3-9 år och får bara höra hur väluppfostrade de är. Tom rektorn på

    skolan har påpekat det, så man märker ju av dagens standard när det är så uppseendeväckande med barn som kan uppföra sig.
  • Johanna1986

    Om vi ska se de från en arbetsgivares sida istället. Arbetar i en ställning där det krävs att jag ser allt ur min arbetsgivares perspektiv.

    Vi anställer många gånger 90-talister på prov. Många kommer försent till jobb, moralen e inte bra. Står med mobilerna framför kunder, de ?ser inte? vad som behövs göras. Utan väntar på att man pekar på gör de, gör de mm. Vissa pallar inte trycket å struntar i att dyka upp. Utan att säga något. Vissa har fått chansen till fast jobb men tackar nej å säger att jobbet inte va något för dem. Just detta fenomen e väldigt mycket mer vanligt bland 90-talisterna än andra grupper. Vid intervjuer frågats de ganska snabbt om lönen (vi kör enligt avtal) vissa vill ha mer utan att ens ha någon utbildning mm.

    Vi har haft föräldrar som varit med under intervjuer eller sökt jobb åt sina barn mm.

    Min chef e en bra man med bra värderingar. Han e rättvis å man har chans att klättra ifall man önskar å har ?rätt? inställning. Bara man kommunicerar å berättar vad man har på hjärtat så brukar allt vara ok så tycker inte han kör ?tyran chefstricket? så de e inte därför 90-talisterna slutar.

Svar på tråden Varför gnäller alla på 90-talister?