• Anonym (Mamman)

    Ärr mitt i ansiktet

    Åh min vackra prinsessa. Har en underbar 2årig flicka. Mörka ögon långt brunt lockigt hår, med inslag av rött. Hon har fått höra hela sitt liv hur söt hon är, vacker som en docka. Självklart är hon fortfarande vacker!! Men jag är så ledsen. Får så dåligt samvete. För två månader sen halkade hon på golvet och landade så tokigt att hon slog upp kinden. Fick limmas. Nu har hon ett tjockt ärr mitt på kinden. 2cm stor kanske, ljusrosa och syns tydligt. När hon ler drar huden in, det blir en grop av ärret. Hon är ju min vackra prinsessa. Men jag är så orolig att detta ärr ska stanna kvar. Visst om det vore något hon föddes med. Men pga en jävla olycka, så ska hon behöva ha ett fult ärr mitt i ansiktet ????????

    Söker väl lite tröst och om någon varit med om samma, och om någon vet o sånt försvinner med åren?

  • Svar på tråden Ärr mitt i ansiktet
  • Anonym (hepp)

    Jag upplever din inställning till ditt barns "skönhet" ganska skrämmande. Hoppas att du i framtiden lär dottern att skönhet kommer inifrån och att inga ärr i världen kan göra henne mindre vacker, även om du uppenbarligen inte själv tror på det.

  • Anonym (...)

    Jag tror TS är lite chockad och katastroftänker. Tror inte hon bryr sig så mkt om ett ärr men just när det påverkar ansiktsmimiken är det mer känsligt. Och man får ju hög ersättning från försäkringsbolag för ärr i ansiktet av en anledning. TS dotter är liten och TS kommer säkert bearbeta sina känslor för detta och bemöta dottern på bästa sätt ang ärret men hon måste ju få lov att vara lite ledsen för en sådan här sak - dottern ser ju inte vad hon skriver här. Det är en del av bearbetningen. Självklart är inte dotterns utseende det viktigaste för henne. Var snäll med henne.

  • mammatill6
    Anonym (...) skrev 2019-03-19 06:19:30 följande:

    Jag tror TS är lite chockad och katastroftänker. Tror inte hon bryr sig så mkt om ett ärr men just när det påverkar ansiktsmimiken är det mer känsligt. Och man får ju hög ersättning från försäkringsbolag för ärr i ansiktet av en anledning. TS dotter är liten och TS kommer säkert bearbeta sina känslor för detta och bemöta dottern på bästa sätt ang ärret men hon måste ju få lov att vara lite ledsen för en sådan här sak - dottern ser ju inte vad hon skriver här. Det är en del av bearbetningen. Självklart är inte dotterns utseende det viktigaste för henne. Var snäll med henne.


    Tror vi fick 3000 för sonens panna. Så värst mycket ger det inte på barn då det oftast försvinner.

    Sambon fick 20000 för ett ärr på hakan, stor skillnad.
  • Anonym (...)
    mammatill6 skrev 2019-03-19 06:21:29 följande:

    Tror vi fick 3000 för sonens panna. Så värst mycket ger det inte på barn då det oftast försvinner.

    Sambon fick 20000 för ett ärr på hakan, stor skillnad.


    Mm hakan är nog mer känsligt än pannan. Kan nog också vara bra att vänta lite och se hur mkt mindre det blir och inte söka så fort. Skulle gissa att kinden ligger mellan hakan och pannan i "svårighetsgrad".

    Många barn tycker nog ärr i pannan är lugnt iom Harry potter...
  • Linda2barnsmamma

    Min dotter va 2 år När hon ramla ståendes från en fåtölj o ner med pannan i marmorbordet.

    Blev ett jack på ca 2 cm × 1 cm mitt i pannan. Limmades. Hon fick efter 2 år, 8000 kr för vanprydande ärr.

    Olyckor händer, och min flicka är lika vacker som innan ärret

  • Anonym (IH)

    Sonen fick 3000 för ett ärr mitt på kinden. Idag tror de flesta att det är en smilgrop.

  • Anonym (...)


    Så här blev ärret i pannan.

    Hur blev din dotters Linda2barnsmamma? Det här ärret tejpades bara.
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (...) skrev 2019-03-19 11:32:41 följande:

    Så här blev ärret i pannan.

    Hur blev din dotters Linda2barnsmamma? Det här ärret tejpades bara.


    Ser ganska exakt likadant ut kunde nästan tro de va min dotters panna.. Hihi
  • Anonym (Mamman)

    Ni som kritiserar att jag kallar henne fina prinsessa. Hon var min prinsessa, och hon ÄR min prinsessa. Grejen är att jag har extremt dåligt samvete. Jag känner ju att det är mitt fel. Jag var precis bredvid. Jag är så orolig hur hon ska känna över sitt ärr, när hon är i en känslig ålder. Och det känns så dumt att hon ska behöva ha ett ärr i ansiktet bara för att hon halkade lite hemma. Inte ens en större olycka. Om ni förstår hur jag menar.

  • BurningDiamond
    Anonym (Mamman) skrev 2019-03-19 13:15:13 följande:

    Ni som kritiserar att jag kallar henne fina prinsessa. Hon var min prinsessa, och hon ÄR min prinsessa. Grejen är att jag har extremt dåligt samvete. Jag känner ju att det är mitt fel. Jag var precis bredvid. Jag är så orolig hur hon ska känna över sitt ärr, när hon är i en känslig ålder. Och det känns så dumt att hon ska behöva ha ett ärr i ansiktet bara för att hon halkade lite hemma. Inte ens en större olycka. Om ni förstår hur jag menar.


    Jag tror inte att det är så farligt som du känner. Det låter som ärret är en "smil-grop"? Se bara till att ge flickan det bästa självförtroendet och självkänslan du kan.

    Vad du kan göra är att spara undan lite varje månad, och om det verkligen ger henne problem när hon blir äldre så finns det en buffert för t. ex. laser eller annan kosmetiskt ingrepp. Förmodligen så kommer hon vara stark nog att inte behöva göra något, och då kan du/ni bjuda på (del av?) körkortet eller grundplåt till första lägenheten eller språkresa eller annat kul.
  • Lillmajsan

    Tror inte det är någon fara. har själv ett ärr på lite mera än en cm vid ena ögat som syns väl och som jag fick när jag var två. Också pga en olycka i hemmet. Inget som bekommer mig. Viss sminkning kan jag dock bli missnöjd med pga det men i det stora hela, vad gör det? sambon hade inte ens reflekterat över mitt ärr förrän jag nämnde det för någon månad sedan och då har vi ändå varit tillsammans i två år och han har inte sätt det. Så det är nog ingen fara på taketSolig

  • Anonym (Mamman)
    Lillmajsan skrev 2019-03-20 16:36:02 följande:

    Tror inte det är någon fara. har själv ett ärr på lite mera än en cm vid ena ögat som syns väl och som jag fick när jag var två. Också pga en olycka i hemmet. Inget som bekommer mig. Viss sminkning kan jag dock bli missnöjd med pga det men i det stora hela, vad gör det? sambon hade inte ens reflekterat över mitt ärr förrän jag nämnde det för någon månad sedan och då har vi ändå varit tillsammans i två år och han har inte sätt det. Så det är nog ingen fara på taket


    Jag hoppas det. Mår extremt dåligt av att hon har detta ärr för att hon halkade på en sak på golvet. Jag hade sett saken en halvtimme innan, men jag tog inte upp den. Så det hela är mitt fel.

    Tydligen är det halt just där, för hon halkade på samma ställe ett par dagar senare, men utan något sak ivägen.
  • Colourfulrainbow

    Det är inte ditt fel att hon ramlade. Folk i alla åldrar ramlar, det händer.

    Vad har hennes hårfärg och lockar med saken att göra?

    Gör ingen big deal av det. Om du inte bryr dig kommer hon garanterat inte att bry sig.

  • Anonym (Mamman)
    Colourfulrainbow skrev 2019-03-23 13:47:15 följande:

    Det är inte ditt fel att hon ramlade. Folk i alla åldrar ramlar, det händer.

    Vad har hennes hårfärg och lockar med saken att göra?

    Gör ingen big deal av det. Om du inte bryr dig kommer hon garanterat inte att bry sig.


    Självklart gör jag ingen sak av det inför min dotter. Mår bara dåligt över detta. Hennes hår har ingenting med detta att göra. Var ganska känslosam när jag gjorde inlägget och villebara skriva om hur fantastiskt fin min älskade dotter är.
  • Mantrasina

    Anmäl det till försäkringsbolaget nu så att ni kan begära ersättning av försäkringsbolaget när tiden gått. 

  • Pierott

    Tror var o varannan person har ärr i ansiktet, det tillhör liksom barndomen. Jag har ett långt fult ärr på hakan, men varken jag eller nån annan tänker på det. Så gör du ingen stor grej av det så gör nog ingen annan de heller.

Svar på tråden Ärr mitt i ansiktet