• Jojjoooo

    Underhållsstöd? Dagis avgift?

    Har en liten fråga...

    för tillfället har jag min son 24/7 förutom varannan helg. Jag får underhållsstöd. När det blir varannan vecka blir jag såklart av med mitt underhållsstöd, men dagisavgiften? Hur ska man göra där? På barnets dagis baseras avgiften av hushållets alla inkomster, hur fasen gör man om ungen har två olika hem, han kommer vara skriven här hos mig iofs, så då blir det ju våra inkomster vi har här hemma som avgiften baseras på. Men eftersom pappan kommer att ha barnet på dagis under sina veckor så tycker ju jag att han är skyldig att betala hälften? Kan man göra så? Om han inte vill betala då? Jag tycker inte det är mer än rätt att han ska betala hälften av avgiften eftersom han kommer ha honom på dagis. Det skulle ju jag med om jag hade haft honom 24/7 men tycker ändå på nå sätt att han också ska betala även fast det baseras på våran inkomst och han har honom varannan vecka och betalar för det. (Avgiften blir högre ju mer vi tjänar) det är ett tag kvar tills det blir vv men jag är ganska säker på att det kommer bli tjafs om detta.

  • Svar på tråden Underhållsstöd? Dagis avgift?
  • äldreochklokare
    Fjäril kär skrev 2019-03-19 15:32:53 följande:

    Det brukar gå utmärkt att dela fakturan så ni betalar hälften var. Ta kontakt med kommunen.


    Det beror på vilken kommun det gäller. Min kommun delar inte på fakturan, jättemånga som ber om det men de säger bara att de inte kan göra det rent teknikst (dåligt) 
  • äldreochklokare
    Jojjoooo skrev 2019-03-19 19:43:39 följande:

    Det är en privat förskola. Vi sköter avgiften på heder och samvete själva.


    då säger du till pappan att ni ska dela på det, den dagen det blir aktuellt. 
  • Jojjoooo

    Som jag skrev så är det en privat förskola och inte kommunal! Okej, då får jag helt enkelt säga att vi får dela på den när dagen kommer!

  • Fliselisan

    Kan ni få delad avgift? Ring kommunen och kolla, i en del men inte alla kommuner går det.

    Räkningen skickas dit barnet är skrivet, och om det är hos er så baseras avgiften på din och din mans inkomst. Vet inte om det är ngn skillnad ombudet är en sambo.

    Antar att han ska ha halva barnbidraget? Om inte avgiften kan delas via kommunen kanske ni två kan kvitta avgiften mot barnbidraget (beror ju såklart på hur mycket avgiften är).

    Såklart ska han betala avgiften om ni har vv, liksom halva barnbidraget borde tillfalla honom.

  • Fliselisan

    Sorry, missade att det är en privat. Men då kan du ju höra med förskolechefen / deras admin om det här att ordna?

  • Jojjoooo

    Då skulle jag ju lika gärna kunna behålla i stort sett hela barnbidraget när det blir vv (haha hade helt glömt bort de bidraget) eftersom avgiften ligger precis vid 1000kr..

  • sysop
    Fliselisan skrev 2019-03-20 19:18:57 följande:

    Kan ni få delad avgift? Ring kommunen och kolla, i en del men inte alla kommuner går det.

    Räkningen skickas dit barnet är skrivet, och om det är hos er så baseras avgiften på din och din mans inkomst. Vet inte om det är ngn skillnad ombudet är en sambo.

    Antar att han ska ha halva barnbidraget? Om inte avgiften kan delas via kommunen kanske ni två kan kvitta avgiften mot barnbidraget (beror ju såklart på hur mycket avgiften är).

    Såklart ska han betala avgiften om ni har vv, liksom halva barnbidraget borde tillfalla honom.


    Har föräldrarna inte ett gemensamt boende så baseras avgiften på den sammanlagda inkomsten i hushållet där barnet är folkbokfört.

    Vissa kommuner kan dela på fakturan vilket är bra, men det finns tyvärr inget krav i lagen för att kommunen måste göra det.

    Barnbidraget utgår från vart barnet har sin dygnsvila, och är det frågan om växelvist boende som går gränsen vid 18d/m för att man ska kunna kräva hela barnbidraget.

    Det bästa är om man kommer överens om totalen av kostnader för barnet och delar dessa på ett bra sätt.
  • Fliselisan
    Jojjoooo skrev 2019-03-21 12:22:53 följande:

    Då skulle jag ju lika gärna kunna behålla i stort sett hela barnbidraget när det blir vv (haha hade helt glömt bort de bidraget) eftersom avgiften ligger precis vid 1000kr..


    Ja, och hoppas att han inte begär halva barnbidraget via försäkringskassan, om han nu är lite snål när det gäller pengar.
  • Brumma
    Jojjoooo skrev 2019-03-21 12:22:53 följande:

    Då skulle jag ju lika gärna kunna behålla i stort sett hela barnbidraget när det blir vv (haha hade helt glömt bort de bidraget) eftersom avgiften ligger precis vid 1000kr..


    Du kan inte behålla barnbidraget om pappan vill ha hälften.

    Gällande förskoleavgiften - kontakta rektirn/förskolechefen på förskolan och förklara att ni kommer ha växelvis boende. Be dem dela på avgiften precis som de gör i de flesta kommuner. Då beräknas avgiften på era respektive hushåll och respektive behov.
  • MuffinsMamma

    Självklart ska han betala hälften! Annars ska han inte nyttja förskolan heller. I våran kommun har vi delad avgift som dessutom baseras på respektive boendes inkomst. Barnets pappa betalar mindre då han är själv men jag har sambo. Skulle ju vara fel att hans avgift inte baserades på hans inkomst!

Svar på tråden Underhållsstöd? Dagis avgift?