• Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)

    Sverige 7:e lyckligaste landet

    Hade det varit intressant att se könsfördelningen i denna lyckoundersökning? Hur hade i så fall fördelningen sett ut, tror DU?

  • Svar på tråden Sverige 7:e lyckligaste landet
  • Aniiee

    All datar gå oftast att hitta någonstans såd et är bara att leta rätt på den.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)
    sillson skrev 2019-03-20 20:23:59 följande:

    Systemkollaps!


    Vad har det med saken att göra? Hela världen är ju i systemkollaps då i o m att de flesta hamnar under topp 25.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge) skrev 2019-03-20 21:43:23 följande:
    Vad har det med saken att göra? Hela världen är ju i systemkollaps då i o m att de flesta hamnar under topp 25.
    Fast Sverige Låg bland topp 3 fram tills för några år sedan vad jag minns och vi borde ha samma typ av välfärdssystem som våra nordiska grannländer. Kan man tycka.
  • Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-03-21 12:04:30 följande:

    Fast Sverige Låg bland topp 3 fram tills för några år sedan vad jag minns och vi borde ha samma typ av välfärdssystem som våra nordiska grannländer. Kan man tycka.


    Ingen aning varför vi i så fall har sjunkit.
  • Kjell2
    Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge) skrev 2019-03-21 12:41:10 följande:
    Ingen aning varför vi i så fall har sjunkit.
    Kan vara så att vi är lika lyckliga men lyckan har ökat i andra länder.


  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge) skrev 2019-03-21 12:41:10 följande:
    Ingen aning varför vi i så fall har sjunkit.
    Det är ju lätt att räkna ut. Inkomstskillnaderna har ökat enormt sedan Alliansen kom till makten och efterföljande regeringar har inte gjort något för att rätta till det.
  • Kjell2
    Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge) skrev 2019-03-21 12:41:10 följande:
    Ingen aning varför vi i så fall har sjunkit.
    Enligt rapporten så är lyckan i Sverige nästan oförändrad. Så förklaringen till vår tappade postion är att människor i andra länder har ökat sin lycka.


  • Kjell2
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-03-21 13:39:43 följande:
    Det är ju lätt att räkna ut. Inkomstskillnaderna har ökat enormt sedan Alliansen kom till makten och efterföljande regeringar har inte gjort något för att rätta till det.
    Sverige har nästan samma lyckopoäng för perioden 2005-2008 (S och M statsminster) som 2016-18 (S statsminister). Så en tolkning av rapporten är att vilket block statsminsytern kommer ifrån inte påverkar lyckan.


  • Anonym (Hmmm...)
    Kjell2 skrev 2019-03-21 14:50:32 följande:
    Enligt rapporten så är lyckan i Sverige nästan oförändrad. Så förklaringen till vår tappade postion är att människor i andra länder har ökat sin lycka.
    Då borde även vi försöka öka vår lycka. Vi har i alla fall lyckas spotta upp oss två snäpp från tidigare mätning men det räcker inte.
  • Kjell2
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-03-21 14:54:18 följande:
    Då borde även vi försöka öka vår lycka. Vi har i alla fall lyckas spotta upp oss två snäpp från tidigare mätning men det räcker inte.
    Frågan är vilken underkategori vi ska jobba med; öka BNP, minska korruption, öka givmildhet eller någon annat?


  • Anonym (Hmmm...)
    Kjell2 skrev 2019-03-21 15:36:59 följande:
    Frågan är vilken underkategori vi ska jobba med; öka BNP, minska korruption, öka givmildhet eller någon annat?
    Alla givetvis.
  • Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)
    Kjell2 skrev 2019-03-21 12:42:49 följande:

    Kan vara så att vi är lika lyckliga men lyckan har ökat i andra länder.


    Kan mycket väl vara så, ja.
  • Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-03-21 13:39:43 följande:

    Det är ju lätt att räkna ut. Inkomstskillnaderna har ökat enormt sedan Alliansen kom till makten och efterföljande regeringar har inte gjort något för att rätta till det.


    Fast Finland har ju också stora inkomstskillnader.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge) skrev 2019-03-22 04:50:28 följande:
    Fast Finland har ju också stora inkomstskillnader.
    Inte samma som i Sverige tror jag. Inkomstskillnaderna har ökat väldigt markant sedan Alliansen kom till makten.
  • Kjell2
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-03-22 07:54:57 följande:

    Inte samma som i Sverige tror jag. Inkomstskillnaderna har ökat väldigt markant sedan Alliansen kom till makten.


    Möjligt, men vi har samma lycka nu som för tio år sedan. Så inkomstklyftor verkar i så fall inte påverka befolkningens lycka.
  • Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2019-03-22 07:54:57 följande:

    Inte samma som i Sverige tror jag. Inkomstskillnaderna har ökat väldigt markant sedan Alliansen kom till makten.


    Började dessvärre redan med Perssons sanering i finanspolitiken.
  • Anonym (Finland toppar, följt av Danmark & Norge)
    Kjell2 skrev 2019-03-22 08:13:06 följande:

    Möjligt, men vi har samma lycka nu som för tio år sedan. Så inkomstklyftor verkar i så fall inte påverka befolkningens lycka.


    Tror hen menade att det i så fall är ett sätt att öka lyckan ännu mer. Dock tvivlar jag på att vi var lyckligast 1981 (det år då inkomstskillnaderna var minst, om jag minns rätt).
Svar på tråden Sverige 7:e lyckligaste landet