• Anonym (Anonym (TS))

    Kan man ha hyra på 6500-7000 kr med fsk? Vilka tillägg? Tack!

    Hej!

    Det är så att jag har låg inkomst relaterad sjukersättning och bostads tillägg har jag.. Jag får allt som allt 12 000 i månaden just nu.. Själva sjukersättning är på ca 7000 bara tror jag. Hursomhelst är jag fattig. Dock behöver jag flytta och det är typ brådis..

    Jag har hittat fina lägenheter online och vill bara flytta iom alla omständigheter omkring, men när jag letar så sitter jag och kollar på max 5000 i hyra och jag vet inte varför jag gör så! Visst kan fsk hjälpa mig även om lägenhet skulle kosta 6000 eller 6500?

    Exempel kallhyra 5000.. El och annat kanske kostar 500-1000 kr på sommaren och 2000 extra på vintern, etc.. Exempel med liten stuga, eller om en hyreslägenhet kostar 6200-6500 i månaden. Kan fsk hjälpa till med sånt tro?

    Jag ska ringa dom imorgon och höra vilken hjälp jag kan få och om jag har rätt till andra bidrag. Jag har bostadstillägg nu enbart tror jag, men läste att vissa andra har både bostads tillägg och bostads bidrag. Det har jag aldrig haft..

    Jag vet inte om jag missat tillägg inom fsk, men må ha missat detta.

    Hursomhelst.. Uppskattar hjälp kring vad jag undrar över när det gäller flytt, för om dom kan hjälpa flyttar jag så fort som möjligt. Tusen tack. Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-21 02:01
    Det är så att min hyra inkl el kostar 5500 idag, men jag hitta en som vill byta och den kostar 6200 kr i månaden och el kanske 200. 6400-6500 kr. Hade varit så extremt tacksam om fsk kunde hjälpa till med detta.. Ska höra med dom. Jag måste ha missförstått detta med att dom bara hjälper med max 4700 kr i månaden i hyra och att jag därför enbart letat max 5000 kr lägenheter vilket är svårt att hitta. Tack

  • Svar på tråden Kan man ha hyra på 6500-7000 kr med fsk? Vilka tillägg? Tack!
  • Ms H

    Man kan få både bostadsbidrag och bostadstillägg, förutsatt att man uppfyller kraven för respektive bidrag.

  • Anonym (Anonym (TS))

    Ok tack. Ang hyra.. Kan man få hjälp med en hyra som ligger på ca 6000 eller 6500 kr? Tack.

  • Anonym (Anonym (TS))

    Bostadsbidrag är bara för människor med barn fick jag reda på. Jag kan inte få sånt som singel.

  • Anonym (Anonym (TS))

    Bostadsbidrag är bara för människor med barn fick jag reda på. Jag kan inte få sånt som singel. Och max ersättning verkar vara 5200 kr med en hyra på 5600 kr.

  • Anonym (Anonym (TS))

    Bostadsbidrag är bara för människor med barn fick jag reda på. Jag kan inte få sånt som singel. Och max ersättning verkar vara 5200 kr med en hyra på 5600 kr som max hyra!

  • Anonym (kan)

    Min dotter har aktivitetsersättning och de räknar på en hyra med 5000 kr (lite mer nu tror jag faktiskt) men när jag ringde och kollade så fanns ett annat alternativ, minns inte vad det hette, men som gjorde att hon kunde få ytterligare lite mer hjälp då det knappt finns en etta ens här som inte kostar minst 6500 kr. 

  • Anonym (Anonym (TS))

    Jaha. Intressant. Vad kan det heta? Kan du ta reda på mer där? Hade varit bra att veta. Bra att hon fick hjälp föressten! Tack för hjälpen.

  • Anonym (FK)

    Alltså bostadstillägg beräknas på hyran, det är inte så att Fk gör en bedömning om de vill hjälpa dig med den eller den lägenheten utan är en krass beräkning där man får 96% av hyreskostnaden upp till 5.000 kr. Därefter 70% mellan 5.000 och 5.600 kr. Om din hyra är 6.000 eller 10.000 struntar FK i för du får upp till taket oavsett. Du kan bo var du vill.

    Det står klart och tydligt på FK:s hemsida också

  • Anonym (Anonym (TS))
    Anonym (FK) skrev 2019-03-21 22:16:32 följande:

    Alltså bostadstillägg beräknas på hyran, det är inte så att Fk gör en bedömning om de vill hjälpa dig med den eller den lägenheten utan är en krass beräkning där man får 96% av hyreskostnaden upp till 5.000 kr. Därefter 70% mellan 5.000 och 5.600 kr. Om din hyra är 6.000 eller 10.000 struntar FK i för du får upp till taket oavsett. Du kan bo var du vill.

    Det står klart och tydligt på FK:s hemsida också


    Jaha. Okej. Tack för svaret! Jo, men då får jag leta lägenhet runt 5000-5500 kr online då! Det går säkert att hitta nån som vill byta så.. Inte lättaste.

    Hur är det med el? Det ingår inte va? Om man har en hyra på 5000 kr och el på 500 kr så hjälper inte fsk med el väl?
  • Anonym (Bostad)

    Vi betalt 7000 för vår femma. Har 5200 i bostadsbidrag så vi kommer lindrigt undan

  • Anonym (FK)
    Anonym (Anonym (TS)) skrev 2019-03-21 23:42:02 följande:
    Jaha. Okej. Tack för svaret! Jo, men då får jag leta lägenhet runt 5000-5500 kr online då! Det går säkert att hitta nån som vill byta så.. Inte lättaste.

    Hur är det med el? Det ingår inte va? Om man har en hyra på 5000 kr och el på 500 kr så hjälper inte fsk med el väl?
    Nej, el finns inget bidrag för mer än hos Socialtjänsten.

    Du måste inte leta en lgh som kostar 5.000-5.500 kr, du kan ta en som kostar 6.500 om du vill. Bara det att du inte får bostadstillägg för det som överstiger 5.600 kr. Du får alltså 5.220 kr i bostadstillägg om din hyra är 5.600, 6.800 eller 9.300. Är du med?
  • Anonym (Anonym (TS))
    Anonym (FK) skrev 2019-03-22 09:42:22 följande:

    Nej, el finns inget bidrag för mer än hos Socialtjänsten.

    Du måste inte leta en lgh som kostar 5.000-5.500 kr, du kan ta en som kostar 6.500 om du vill. Bara det att du inte får bostadstillägg för det som överstiger 5.600 kr. Du får alltså 5.220 kr i bostadstillägg om din hyra är 5.600, 6.800 eller 9.300. Är du med?


    Jag är med. Jag förstår. Klart att jag skulle kunna välja en lägenhet för 6500 kr, men jag har 12 tusen totalt varje månad inkl bostadstillägg.. 7000 + 5000 i bostadstillägg eller nått sånt. Om jag haft mer ersättning från fsk om saker gått rätt till förr hade jag kunnat haft 10 000 + 5000 kr i bostadstillägg, etc.

    Jag skulle kunna ha högre hyra om jag sa upp vissa dyra tjänster som dyrt telefon abonnemang och dyrt internet och annat dock. Spara in på annat. Så det är säkert möjligt att jag skulle kunna komma runt så.
  • Anonym (Anonym (TS))

    Kan man teoretiskt få hjälp av både fsk och socialen för att öka pengar varje månad? Mest nyfiken, och inget jag direkt behöver så. Van dock att ha ca 500-1000 kr kvar när alla mina räkningar, hyra och allt är betalt nu. Det är inte kul att va så fattig och ha alla utgifter jag har, etc.

    Jag tror inte att jag skulle gå runt som det är just nu dock om jag valde en lägenhet för 6500 istället för 5500 kr. Hade behövt dra in på andra saker då och betala av nått litet lån jag har osv.

    Det går att överleva, men det går inte direkt att leva ut när man inte har pengar har jag märkt, men ska försöka bli rik i framtiden sen ändå så om/när jag kan jobba sen.

  • Ms H
    Anonym (Anonym (TS)) skrev 2019-03-22 19:45:28 följande:

    Kan man teoretiskt få hjälp av både fsk och socialen för att öka pengar varje månad? Mest nyfiken, och inget jag direkt behöver så. Van dock att ha ca 500-1000 kr kvar när alla mina räkningar, hyra och allt är betalt nu. Det är inte kul att va så fattig och ha alla utgifter jag har, etc.

    Jag tror inte att jag skulle gå runt som det är just nu dock om jag valde en lägenhet för 6500 istället för 5500 kr. Hade behövt dra in på andra saker då och betala av nått litet lån jag har osv.

    Det går att överleva, men det går inte direkt att leva ut när man inte har pengar har jag märkt, men ska försöka bli rik i framtiden sen ändå så om/när jag kan jobba sen.


    Ja, om man får ?för lite? från FK. Men det är inte man själv som avgör vad som är för lite, det finns strikta regler för vad man har rätt till från Soc.
  • Anonym (Hmm)

    Varför måste du flytta? Funkar inte lägenheten du bor i?

  • Anonym (FK)
    Anonym (Anonym (TS)) skrev 2019-03-22 19:45:28 följande:

    Kan man teoretiskt få hjälp av både fsk och socialen för att öka pengar varje månad? Mest nyfiken, och inget jag direkt behöver så. Van dock att ha ca 500-1000 kr kvar när alla mina räkningar, hyra och allt är betalt nu. Det är inte kul att va så fattig och ha alla utgifter jag har, etc.

    Jag tror inte att jag skulle gå runt som det är just nu dock om jag valde en lägenhet för 6500 istället för 5500 kr. Hade behövt dra in på andra saker då och betala av nått litet lån jag har osv.

    Det går att överleva, men det går inte direkt att leva ut när man inte har pengar har jag märkt, men ska försöka bli rik i framtiden sen ändå så om/när jag kan jobba sen.


    Det kan man, såvida man ligger under normen. Det gör du sannolikt inte. Du kan prova att räkna på det. När du betalt hyra och andra godkända räkningar så ska du ha 4.000 kr kvar som är normen. Godkända räkningar är el, hemförsäkring, vårdavgifter, mediciner inom högkostnadsskyddet. Busskort varierar men oftast ska man ha någon aktivitet för att få det, i ditt fall om du har flera besök hos vården varje vecka som du måste ta dig till.

    Jag tänker när du säger att du har 500-1.000 kr kvar så kan det finnas en del utgifter du kan dra in på? Du verkar ha uppemot 6.000 kr i räkningar förutom hyran och det är mycket för en ensam person.
Svar på tråden Kan man ha hyra på 6500-7000 kr med fsk? Vilka tillägg? Tack!