• Anonym (Granskning demo)

    En fråga till feminister

    Tycker ni att det är bra eller dåligt att det finns ett starkt motstånd till feminismen, t ex här på Familjeliv?

  • Svar på tråden En fråga till feminister
  • Anonym (X)

    Men det klart. Jag tycker alla borde vara feminister.

    Sen är många feminister (tror på lika värde ellan könen) men vill inte kalla sig för det då de tänker på radikalister inom gruppen, vilket jag tycker är superlöjligt. Man kan ju tycka om fotboll utan att tro att man behöver vara en fotbollshulligan för det.

  • Anonym (Hanna)

    Diskussionen om begreppet feminism tycker jag är relativt ointressant, huruvida folk vill använda det ordet för att beskriva sin strävan för jämställdhet i samhället eller ej. Jag tycker sakfrågorna är det viktiga. I min verklighet går inte heller folk runt och ettikerar sig på det sättet, så man ser mer till vad folk gör än hätill vad de kallar sig. Det är det viktiga.

    Jag tycker att diskussionen här oftast handlar om själva begreppet. Många diskussioner kretsar också kring enstaka bloggare som tex är marxister, anarkister osv men diskussionen handlar endast om deras feminism utan att man sätter in det i det ideologiska sammanhamget i övrigt. Det kan jag tycka är lite tråkigt och inte tillför mig så mycket.

    Men det är klart att man skulle önska att "alla" människor strävade efter ett jämställ och jämlikt samhälle Det är ju viktiga värden som jag tor på och givetvis vill jag att samhälle hela tiden ska utvecklas positovt i riktning mot ett mer jämställt och jämlikt samhälle.

    En viktig del i ett jämlikts fritt samhälle är dock individens rätt till sina egna åsikter, så den värnar jag förstås.

  • Anonym (Pi)

    Dåligt. Jag tror inte folk riktigt förstår vad feminismen är.

  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2019-03-21 06:23:34 följande:

    Men det klart. Jag tycker alla borde vara feminister.

    Sen är många feminister (tror på lika värde ellan könen) men vill inte kalla sig för det då de tänker på radikalister inom gruppen, vilket jag tycker är superlöjligt. Man kan ju tycka om fotboll utan att tro att man behöver vara en fotbollshulligan för det.


    Håller med, är så trött på de okunniga personer som definierar feminismen utifrån en radikal och extremt liten minoritet, och använder det som argument för att motarbeta kvinnor och feminismen. Feminismen arbetar för frihet och jämlikhet åt alla.
  • Anonym (Bengt)

    Avsändandet av ordet Feminism är så viktigt för mig att jag vägrar att se de problemen som feminismen löser. Hade man haft ett annat ord så hade jag varit för jämställdhet och lika villkor oavsett kön.

    Jag tycker det är så viktigt att man använder exakt rätt ord. Dessutom vill jag påpeka att det trots att 99.9% av alla övergrepp begås av män faktiskt fanns en kvinna som 1989 våldtog en kille. Så nu kan man inte påstå att bara män våldtar.

  • annabellelee

    Jag kan ärligt talat inte begripa att det 2019 ännu finns de som är motståndare till feminism. Det gör mig ärligt talat mörkrädd.

    Härinne frodas kvinnohat, rasism och allmän bitterhet och det skrämmer mig.

  • Anonym (Man)
    Anonym (Granskning demo) skrev 2019-03-21 06:20:12 följande:

    Tycker ni att det är bra eller dåligt att det finns ett starkt motstånd till feminismen, t ex här på Familjeliv?


    Var och en har rätt till sin åsikt. En del de som verka vara starka motståndera till feminism verkar ha svårt att forumler vad de igentligen är emot. Att några tokdårar sagt att de hatar män eller att alla ska samma rättigheter eller möjligheter? De verkat också ha svårt att definera vad feminism är och vem som är eller inte är feminist.


  • Anonym (Granskning demo)
    Anonym (X) skrev 2019-03-21 06:23:34 följande:

    Men det klart. Jag tycker alla borde vara feminister.

    Sen är många feminister (tror på lika värde ellan könen) men vill inte kalla sig för det då de tänker på radikalister inom gruppen, vilket jag tycker är superlöjligt. Man kan ju tycka om fotboll utan att tro att man behöver vara en fotbollshulligan för det.


    Men är det inte bra med kritik och granskning?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Granskning demo) skrev 2019-03-21 12:46:00 följande:
    Men är det inte bra med kritik och granskning?
    Jo, om det är kritik och granskning på något seriöst sätt.

    Inte det som tyvärr är vanligast här :"Jag hatar feminister för feministen X har sagt att alla män våldtar"
    "Feminister kämpar inte för män", "Feminister förbjuder pojkar att vara pojkar"

    Därfter noll förmåga att förklara vad man menar, inse skillnaden på vad en person säger och vad ett ord betyder mm

    Kan du själv förklara vad som krävs för att var att vara feminist och vad feminsismen står för?


Svar på tråden En fråga till feminister