• Anonym (oro)

    får ångest vid dejting

    jag har efter 15 års förhållande varit singel i 4 år.. jag har dejtat en del under denna period, några längre och några kortare perioder.. haft ett kortare förhållande på ca 8 månader som visade sig vara skit psykiskt och lång tid efter relationens avbrott. 

    Så man kan säga att jag har lite erfarenheter av dejting, både bra och dåliga som format mig till hur jag är nu.. 
    De senaste personerna som jag dejtat har varit duktiga på att prata om hur mkt dom gillar en och att dom gärna vill fortsätta ses osv för att sedan när det väl börjar bli seriösare så gör dom så att det rinner ut i sanden, det börjar med att de bokar om dejten för att sedan inte kunna och sedan blir det inte av alls och kommunikationen dör. Detta har gjort mig såå frustrerad och sårad, inte för att jag känner en förlust för den personen utan mer för att jag känner mig så dum/naiv. 
    Jag har nu försökt söka efter en person som är annorlunda från de andra jag dejtat och tror mig ha funnit en annorlunda person.. 

    Till detta hör då att jag nu fått ångest där jag överanalyserar hela dagarna vad saker kan betyda som killen gör.. Jag kan än typ inte ta på något, vilket gör mig lite orolig. Det enda som hänt är att han ombokade en träff pga för mkt jobb, vi sågs sedan någon dag efter.. och nu händer det igen att han ombokar en dag vi skulle setts till en tidigare dag, vilket gjorde att vi bara kommer ses "ett dygn" denna vecka. 
    Det jag oxå noterat är att han själv inte hör av sig lika ofta som de första veckorna men han hör fortfarande av sig under dagen. 
    Det dummaste jag noterat men som ligger i denna ångestgryta är att vi inte längre är "bästa vänner" på snap. Sjukt löjligt men det får min hjärna att gå på högvarv "har han en annan tjej han nu funnit mer intressantare som han pratar med". 
    Han har uttryck att han endast vill träffa mig och lära känna mig och i framtiden träffa mina barn, kan ge små hintar om det som är gulligt. Så om jag ska gå på hans ord så har vi inga problem och det flyter på..Han pratar även om hur det skulle kunna bli om vi flyttade ihop (bor i olika städer), om jag kan tänka mig flytta osv.. Och jag tänker att man inte pratar om sånt om man som kille inte är seriös/intresserad av ett förhållande. Hans familj vet om mig men jag har inte träffat dom.

    Det som är jobbigt är att min tillit till män generellt inte är så hög. Jag har dålig erfarenhet av personer som säger en sak men som sedan gör motsatsen. Jag går och mår dåligt över att typ vänta på att den dagen ska komma, då han inte gör sak av sina ord och det som är mest jobbigt nu är att jag går  runt och tror att han inte kommer vilja ses imorgon fredag som planerat.. och det är bara min känsla, inte något han sagt eller hintat om.. 

    Vad ska jag göra för att minska denna ångestkänsla i kroppen? Jag säger inget till killen om hur jag känner och jag gör mig medvetet inte för på utan försöker matcha hans energi. 

  • Svar på tråden får ångest vid dejting
  • Anonym (89)

    Magkänslan brukar inte vara fel. Om det fortsätter så tänker jag att du får se över om ni verkligen ska fortsätta att ses. Om allt hade varit rätt och okomplicerat hade du märkt det. Då ska man inte känna att man behöver tvivla på den andre. Ofta de där subtila signalerna som brukar stämma.

  • Anonym (oro)
    Anonym (89) skrev 2019-03-21 09:06:13 följande:

    Magkänslan brukar inte vara fel. Om det fortsätter så tänker jag att du får se över om ni verkligen ska fortsätta att ses. Om allt hade varit rätt och okomplicerat hade du märkt det. Då ska man inte känna att man behöver tvivla på den andre. Ofta de där subtila signalerna som brukar stämma.


    men tänk om allt detta bara ligger hos mig? jag vill inte göra något förhastat heller pga detta. Han har hittills inte gjort något "fel"..
  • Fjäril kär

    Jag tror att du skulle behöva vara singel en längre period och jobba på dig själv , att få upp självkänslan och må bättre.

  • Anonym (89)
    Anonym (oro) skrev 2019-03-21 09:11:46 följande:

    men tänk om allt detta bara ligger hos mig? jag vill inte göra något förhastat heller pga detta. Han har hittills inte gjort något "fel"..


    Det finns säkert skäl till att du känner så. I de fall jag känt av subtila saker har det alltid stämt och killen har fasat ut kontakten. Om du inte har ett överdrivet bekräftelsebehov så tror jag inte att det ligger hos dig. Om man märker av en förändring i beteende hos den andre, så brukar det det finnas en orsak till det.
  • Anonym (oro)
    Fjäril kär skrev 2019-03-21 09:20:15 följande:

    Jag tror att du skulle behöva vara singel en längre period och jobba på dig själv , att få upp självkänslan och må bättre.


    Jag försöker tänka att det handlar om dålig självkänsla men när jag letar om vad det innebär så känner jag inte att det är det. Jag mår annars bra och har ett bra stabilt liv i övrigt. Att ha en partner är det sista som fattas.. och 4 år som singel känns rätt länge. 
    Jag vet att jag ser bra ut och att jag är en bra person med bra värderingar. 
  • Anonym (oro)
    Anonym (89) skrev 2019-03-21 09:25:29 följande:
    Det finns säkert skäl till att du känner så. I de fall jag känt av subtila saker har det alltid stämt och killen har fasat ut kontakten. Om du inte har ett överdrivet bekräftelsebehov så tror jag inte att det ligger hos dig. Om man märker av en förändring i beteende hos den andre, så brukar det det finnas en orsak till det.
    Det kanske är det här bekräftelsebehovet som är mitt problem.. vet inte.. hur vet man vad som är normalt/onormalt? 
  • Anonym (Greta)

    Låter som att det är ditt förflutna som spökar och du skulle behöva få ur det ur systemet. Kanske en längre tid utan dejter vore bra för dig och att jobba på att få bort dina dåliga erfarenheter. Det känns lite nu som att du uppfyller din egen profetia med att träffa män du inte litar på pga överanalyser som du själv skapar.

  • Fjäril kär
    Anonym (oro) skrev 2019-03-21 09:26:43 följande:

    Jag försöker tänka att det handlar om dålig självkänsla men när jag letar om vad det innebär så känner jag inte att det är det. Jag mår annars bra och har ett bra stabilt liv i övrigt. Att ha en partner är det sista som fattas.. och 4 år som singel känns rätt länge. 

    Jag vet att jag ser bra ut och att jag är en bra person med bra värderingar. 


    Fast att överanalysera och känna att du håller inne med en del av dig själv är inte ett sunt beteende och bottnar ju i dina dåliga erfarenheter. Faller du för fel killar så är ju den gemensamma nämnaren du själv.
  • Anonym (oro)
    Anonym (Greta) skrev 2019-03-21 09:34:55 följande:

    Låter som att det är ditt förflutna som spökar och du skulle behöva få ur det ur systemet. Kanske en längre tid utan dejter vore bra för dig och att jobba på att få bort dina dåliga erfarenheter. Det känns lite nu som att du uppfyller din egen profetia med att träffa män du inte litar på pga överanalyser som du själv skapar.


    Hur gör man det? att få bort sina dåliga erfarenheter. Låter lite som att det är de jag gör.. så jag försöker att behålla allt inne och inte visa honom något.. som person så vet jag att jag mår sämre när jag inte har koll/kontroll på saker och på människor man dejtar kan man inte ha koll/kontroll på.. vill de inte mer så vill dom inte, finns inget man kan göra eller bör göra för att dom ska stanna..
  • Anonym (oro)
    Fjäril kär skrev 2019-03-21 09:37:42 följande:
    Fast att överanalysera och känna att du håller inne med en del av dig själv är inte ett sunt beteende och bottnar ju i dina dåliga erfarenheter. Faller du för fel killar så är ju den gemensamma nämnaren du själv.
    Ja jag har  tänk på att det kan vara den typ av kille jag attraheras av som gett mig mina dåliga erfarenheter.. så därför har jag aktivt valt denna kille jag dejtar nu som jag tycker är riiiktigt fin och verkar bra samt som inte har de egenskaper som den typ jag vanligast brukar dras till. denna kille har gett mig väldigt mkt bekräftelse så att jag inte borde tvivla.. men det är när det blir dom här grejerna, att omboka/avboka som gör att jag då tänker "aha okej, nu börjas det, det är nu det skiter sig"..
  • Fjäril kär
    Anonym (oro) skrev 2019-03-21 09:44:35 följande:

    Ja jag har  tänk på att det kan vara den typ av kille jag attraheras av som gett mig mina dåliga erfarenheter.. så därför har jag aktivt valt denna kille jag dejtar nu som jag tycker är riiiktigt fin och verkar bra samt som inte har de egenskaper som den typ jag vanligast brukar dras till. denna kille har gett mig väldigt mkt bekräftelse så att jag inte borde tvivla.. men det är när det blir dom här grejerna, att omboka/avboka som gör att jag då tänker "aha okej, nu börjas det, det är nu det skiter sig"..


    Å andra sidan kan en killes minskade intresse bero på att han ser att du inte är helt ärlig mot honom och förstår att du döljer vad du egentligen känner och tycker. I kombination med bekräftelsebehov och kontrollbehov är det ingen bra kombination och något som är negativt för dig.

    Och det är här självkänslan kommer in . Du måste lita på att du duger precis som du är .
Svar på tråden får ångest vid dejting