• Anonym (Felpåmig)

    Jag tycker inte om bebisar :/

    Så länge jag kan minnas så har jag känt mig väldigt obekväm i närheten av bebisar och små barn.

    När någon kommer till jobb och ska visa upp sin nyfödda bebis så springer alla dit och alla vill hålla osv men jag försöker springa så långt bort jag kan och se till att vara så upptagen det går, för att slippa.

    Jag är fruktansvärt obekväm och osäker i närheten.

    Om det kommer någon med en hund eller annat djur istället så är jag den som är framme först. Jag förstår mig på djur men inte barn.

    Alla sa att jag skulle växa ifrån det, att det var annorlunda med egna barn osv. Så träffade jag en man som hade en dotter på 3år. Vi var ihop tills hon blev 17år och jag uppfostrade henne som mitt barn. Hennes biologiska mamma var inte i bilden. Ändå har jag inte blivit av med min fobi. Jag tycker inte om bebisar eller små barn som bara skriker och saglar. Jag vet inte hur jag ska betee mig eller vad jag ska säga. Jag kan inte lyfta en bebis eller hålla den i famnen.

    Är det fler som känner som jag? Vad kan man göra?

  • Svar på tråden Jag tycker inte om bebisar :/
  • Pope Joan II
    Anonym (Felpåmig) skrev 2019-03-21 09:59:18 följande:

    Så länge jag kan minnas så har jag känt mig väldigt obekväm i närheten av bebisar och små barn.

    När någon kommer till jobb och ska visa upp sin nyfödda bebis så springer alla dit och alla vill hålla osv men jag försöker springa så långt bort jag kan och se till att vara så upptagen det går, för att slippa.

    Jag är fruktansvärt obekväm och osäker i närheten.

    Om det kommer någon med en hund eller annat djur istället så är jag den som är framme först. Jag förstår mig på djur men inte barn.

    Alla sa att jag skulle växa ifrån det, att det var annorlunda med egna barn osv. Så träffade jag en man som hade en dotter på 3år. Vi var ihop tills hon blev 17år och jag uppfostrade henne som mitt barn. Hennes biologiska mamma var inte i bilden. Ändå har jag inte blivit av med min fobi. Jag tycker inte om bebisar eller små barn som bara skriker och saglar. Jag vet inte hur jag ska betee mig eller vad jag ska säga. Jag kan inte lyfta en bebis eller hålla den i famnen.

    Är det fler som känner som jag? Vad kan man göra?


    Vill du ha egna barn? Vad är det som gör att du önskar åtgärda problemet, så att säga? 
  • Anonym (Felpåmig)
    Pope Joan II skrev 2019-03-21 10:08:59 följande:

    Vill du ha egna barn? Vad är det som gör att du önskar åtgärda problemet, så att säga? 


    Nä jag vill inte ha egna barn. Är snart 40år så jag är för gammal nu ändå.

    Men alla vänner och släkt har ju barn och jag kan inte sitta rädd i en hörna eller avboka varje gång.

    Jag har försökt ta efter hur andra gör men det märks på mig att jag är osäker.

    Det värsta är när någon propsar på att jag ska hålla barnet/bebisen fast jag säger nej.
  • Pope Joan II
    Anonym (Felpåmig) skrev 2019-03-21 10:14:07 följande:
    Nä jag vill inte ha egna barn. Är snart 40år så jag är för gammal nu ändå.

    Men alla vänner och släkt har ju barn och jag kan inte sitta rädd i en hörna eller avboka varje gång.

    Jag har försökt ta efter hur andra gör men det märks på mig att jag är osäker.

    Det värsta är när någon propsar på att jag ska hålla barnet/bebisen fast jag säger nej.
    Du kanske ska satsa på att våga vara tydlig med att du gärna kommer till tillställningar där det finns bebisar men att du inte vill hålla dem och att du förväntar dig att andra respekterar ditt beslut snarare än att försöka lära dig gilla bebisar? Det senare hade haft topprioritet om du själv velat skaffa barn eller oplanerat blivit gravid och haft för avsikt att behålla men så är ju inte fallet och då tycker jag att det verkar onödigt att göra något annat än att vänligt men bestämt avböja närkontakt med andras bebisar. 
  • ALM82

    Precis som ovan säger; Vill du ha egna barn? Varför vill du "bota" detta?

    Jag tycker t.ex inte om ormar (ingen fobi), men inte tänker jag bota mig så att jag kan hålla i en då detta inte stör mig nämnvärt i livet.

    Jag har en dotter på 10 månader och skulle inte ta illa upp alls om någon inte vill komma och titta på henne eller hålla i henne... 

  • Anonym (Fia)

    Tills jag fick egna barn var jag också obekväm med bäbisar. Kunde titta på dem på håll och säga Åh vad söt, för det förväntas ju. Men var helt ointresserad av dem och förstod inte vad att fussande handlade om. Efter mina egna barn så är jag fortfarande ointresserad av bäbisar, men inte lika obekväm.

    Men problemet här är väl att dina vänner inte respekterar att du inte vill hålla i bäbisen eller engagera dig i den? Du har ju all rätt till dina känslor och intressen.

  • annabellelee

    Jag har egna barn som jag älskar men har aldrig förstått det här med att gulla med andras bebisar. Om någon har med en söt litenb bebis umgås jag med de andra vuxna och säger bara ett pliktskyldigt "nämen oj vad fin hon är!"

    Ingen brukar någonsin kräva att jag ska lyfta upp och gosa med deras bebis.

  • Dexter dot com

    Känner likadant men ser det inte som ett problem. Blir jag erbjuden att hålla i ett barn säger jag som det är- att jag inte känner mig bekväm och inte vill. 

  • BuoBä

    Man måste inte älska småbarn, men för att vara socialt smidig kan det vara bra att i alla fall uppmärksamma barnet och föräldrarna.

    Gäller det bebisar så öva in några klyschor som "alla" använder, typ "åh så söt" och "är det inte pappas näsa?". Sen tänker du ut några ursäkter till att inte komma för nära, tex "det är så mycket hundhår på den här tröjan" eller "det känns som om jag kanske håller på att bli förkyld". Allt med smuts och baciller är gångbart. Eller helt enkelt "nej nej, låt NN hålla först! Hen ser så ivrig ut.". Förhoppningsvis hinner det aldrig bli din tur.

  • Anonym (Felpåmig)
    Pope Joan II skrev 2019-03-21 10:18:35 följande:

    Du kanske ska satsa på att våga vara tydlig med att du gärna kommer till tillställningar där det finns bebisar men att du inte vill hålla dem och att du förväntar dig att andra respekterar ditt beslut snarare än att försöka lära dig gilla bebisar? Det senare hade haft topprioritet om du själv velat skaffa barn eller oplanerat blivit gravid och haft för avsikt att behålla men så är ju inte fallet och då tycker jag att det verkar onödigt att göra något annat än att vänligt men bestämt avböja närkontakt med andras bebisar. 


    Tro mig, jag har klargjort många gånger att jag inte tycker om bebisar och inte vill hålla. Men det är alltid någon som ändå tycker att jag ska testa. ?Hon är ju sååå snäll och lätt att hålla?. Det är trist att behöva dra ner stämningen och diskutera varje gång jag inte vill. Alltså blir det att jag säger nej och går. (Vilket gör att jag framgår som konstig/onormal)Eller så får jag sitta där med en unge i famnen och en puls som slår 210.

    Hade folk sagt att de inte tyckte om hundar så hade det respekterats men bebisar och små barn måste alla tycka om. Annars är man konstig. Och jag är trött på att vara konstig.
  • Anonym (Felpåmig)
    ALM82 skrev 2019-03-21 10:26:19 följande:

    Precis som ovan säger; Vill du ha egna barn? Varför vill du "bota" detta?

    Jag tycker t.ex inte om ormar (ingen fobi), men inte tänker jag bota mig så att jag kan hålla i en då detta inte stör mig nämnvärt i livet.

    Jag har en dotter på 10 månader och skulle inte ta illa upp alls om någon inte vill komma och titta på henne eller hålla i henne... 


    Vet inte om jämförelsen orm och bebis är så lika men jag förstår din poäng.

    Skillnaden är att de flesta har barn och de finns överallt. Det är inte normalt att inte tycka om barn. Som kvinna måste man ha de där moderskänslorna.

    Jag uppfostrade min styvdotter utan att äcklas nämnvärt men det är hemskt att erkänna att hon inte fick någon närhet. Andra berättar att barnen får sova i deras sängar osv men hon fick alltid ligga på sitt rum i sin säng.

    Idag är hon bekräftelsesökande och jag känner att det lite är mitt fel.
Svar på tråden Jag tycker inte om bebisar :/