• Anonym (Josefin)

    Är arbetsgivaren skyldig att göra en plan för mig?

    Hej. Sjukskriven helt 8 veckor och jobbet  har  verkligen inte ställt upp när jag kom tillbaka på 50 % för ett par veckor sedan. Jag fick en skada på ena ögat i julas som gjorde att jag har problem med synen. Att sitta framför en dator är krävande, i dagsljus behöver jag solglasögon och anstränger jag ögat eskalerar det till migrän. När olyckan skedde blev jag sjukt deppig och hade migrän dygnet runt i 4 veckor. Har tidigare haft viss ångestproblematik och detta triggade igång ångest och sömnsvårigheter, Varit hos flera olika ögonläkare och har nu äntligen hittat en privatläkare som jag får betala massor för, att göra en operation. (35000 kr för vikrektomi i Holland)) Förmodligen blir den av i juni. 
    Vanliga VC sjukskrev mig helt 8 veckor och nu e jag tillbaka på 50 % och mår mycket bättre. Dock är ögat som det är, men det känns lugnande att jag äntligen hittat en läkare som kan operera mig. 
    När jag har kommit tillbaka på halvtid nu, så har jag blivit satt på att monotont granskningsarbete. Annars är jag normalt i produktion och skapar egna artiklar och annat skriftligt material. Jag har flera gånger sagt att jag vill ha mina vanliga arbetsuppgifter och det jag gör nu är oerhört ostimulerande och stressigt.  MIN FRÅGA: Skulle jag ha fått vara delaktig i en rehab-plan som innehåller vilka uppgifter jag ska få göra? 
    Kommer vara sjukskriven på 50 % fram till op. 

  • Svar på tråden Är arbetsgivaren skyldig att göra en plan för mig?
  • Anonym (ace)

    Jo, du ska vara involverad i upprättandet av rehab-planen. Det ska du prata med ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud om. Däremot har din AG rätt att leda och fördela arbetet.

    Hur mycket kontakt har du med företagshälsovården? Om du kan få dem att rekommendera andra uppgifter än granskningsarbetet så väger det mycket tyngre än din egen önskan eller ens din egen läkares rekommendation.

Svar på tråden Är arbetsgivaren skyldig att göra en plan för mig?