• Anonym (Fundersam)

    Hur färdig ska man vara med sina ex innan man inleder något nytt? Var går gränsen för er?

    Som titeln lyder. Var går gränsen för er läsare?

  • Svar på tråden Hur färdig ska man vara med sina ex innan man inleder något nytt? Var går gränsen för er?
  • Fjäril kär

    Känslomässigt klar med sitt ex. Både vad gäller kärlek men också ältande och dåligt samvete. Samt även hatiska känslor och sabotage gentemot exet/gemensamma barn.

  • Anonym (Själviskt men...)

    Min exfru lämnade mig för tre år sedan. Jag älskar henne fortfarande, men jag måste ju få leva ändå? Så jag har ingen gräns. Man behöver inte vara färdig alls, utan saknandet för exet kan värka som ett sår som aldrig läker. Hade jag påstått något annat eller krävt att någon annan skall vara färdig hade jag hycklat.

  • Anonym (Em)

    I början av mitt och min sambos förhållande så vågade han inte berätta för sitt senaste ex att vi var ett par. Han var rädd att hon skulle bli sårad och att hon inte skulle låta honom träffa sin son efter avtalade tider..detta var ju totalt oacceptabelt för mig. Antingen fick han berätta eller så kunde vi sluta träffas sa jag. Har inte tid för att leka.

  • Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-03-22 06:54:37 följande:

    Som titeln lyder. Var går gränsen för er läsare?


    Så länge exet skulle påverka negativt i en ny relation bör man vara försiktig.

    Om den nya drabbas av ältanden, jämförelse, sorg om exet gifters odyl bör man vänta.
  • Anonym (fff)

    Om man går in i en ny relation men jämför med sitt ex hela tiden - då är man inte alls redo, men jag tycker det är många som gör just så. Det är oerhört taskigt mot den nya.
    Det är illa nog om man går och ältar för sig själv när man träffat en ny, och förstås ännu värre om man också använder den nya som terapeut och ältar högt och vill bolla. Balansen mellan att bara berätta lite om gamla relationer (som jag tycker är normalt, man berättar ju om sitt tidigare liv) och att hamna i det första läget, kan vara svår för vissa.

    Om man vet att man inte gör det jag nyss skrivit, och också kan hålla i sär känslorna för hur det var då och nu, då är man redo för något nytt. 

    Jag träffade en man som bara hade varit skild på papperet i några månader. Jag kände mig rätt skeptisk, men gav det en chans. Det visade sig att de sista året bott på olika våningar i sitt hus och inte haft sex, verkligen bara delat hus för att de var tvungna, och den som skulle flytta ut, kunde inte flytta förrän 6 månader efter att skilsmässan var klar, för det tog tid att hitta nytt boende. I detta fall var han så totalt färdig som man bara kan bli. Idag är vi gifta och allt fungerar toppen. Inte en enda gång har jag tvekat på om han var färdig med sitt ex eller inte. Är det så tydligt är det inget att fundera på. 

  • Anonym (Fundersam)

    Tack alla för svar. Gav mig lite mer att fundera på. Kram till er

  • Anonym (...)
    Anonym (Själviskt men...) skrev 2019-03-22 07:04:05 följande:

    Min exfru lämnade mig för tre år sedan. Jag älskar henne fortfarande, men jag måste ju få leva ändå? Så jag har ingen gräns. Man behöver inte vara färdig alls, utan saknandet för exet kan värka som ett sår som aldrig läker. Hade jag påstått något annat eller krävt att någon annan skall vara färdig hade jag hycklat.


    Hoppas verkligen du är ärlig med detta till en ev. dejt.

    Varför inte jobba på att komma över ditt ex istället?
  • Anonym (Plattsättare)
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-03-22 06:54:37 följande:

    Som titeln lyder. Var går gränsen för er läsare?


    Som flera andra säger så känslomässigt klar. Det innebär även i praktiken att man slutar hänga med varandra i tid och otid. Slut betyder slut liksom .

    Jag har oerhört svårt med en ny dejt som bara "måste" borra upp hyllor, handla på IKEA, fika etc med exet i nån slags missriktad dåligt samvete/kvarvarande känslor. Det är sjukt sårande.

    I så fall dejtar man inte alls.
  • Pope Joan II

    Kärlek och sex måste vara helt färdigt och överstökat. Vänskap får för min del gärna vara resten av livet.

  • Bjoer
    Anonym (...) skrev 2019-03-22 07:42:23 följande:
    Hoppas verkligen du är ärlig med detta till en ev. dejt.

    Varför inte jobba på att komma över ditt ex istället?
    Ett bra sätt att komma över sitt ex är ju att träffa nya människor. Leva lite istället för att älta det som kunde varit.
Svar på tråden Hur färdig ska man vara med sina ex innan man inleder något nytt? Var går gränsen för er?