• Anonym (Ts)

    Bra idé eller dålig idé

    Jag har ett barn nyss fylla två år som inte trivs på dagis. Jag har haft svårt med jobbet pga detta och haft svårt att jobba långa dagar men har nu blivit erbjuden ett annat jobb men det är i staden bredvid och omständigheterna är lite speciella. Jag kan inte ta med barnet dit. Men det är enbart på helger och 3 helger i månaden. Då skulle jag kunna korta ner mina andra arbetsdagar. Så jag pratade med min syster och hon har erbjudit sig ta hand om mitt barn hos sig på helgerna.

    Barnet skulle alltså vara på dagis 2-3 timmar per dag i veckan och sen hemma med mig resten. 3/4 helger per månad hos min syster och då sova där fre-sön. Bra idé? Jag vill gärna ha det här jobbet. Barnet känner inte min syster så bra nu men jobbet börjar först i mitten av maj så vi hinner ju vänja det tills dess.

    Vill gärna ha forskning och riktiga rekommendationer på vad som är bra för barn och inte än att höra massa tyckanden eller att jag är dålig mamma utan orsak. Barnets pappa är ej med i bilden. Min syster har inga egna barn.

    Man måste ju jobba. Vill inte heller gå in på varför jag inte kan ta med barnet till staden jag skulle jobba i. Så inga såna tips tack. Vill bara veta om detta vore skadligt för mitt barn eller om det är okej eller kanske tom bra att jag tar jobbet.

  • Svar på tråden Bra idé eller dålig idé
  • Långbenopluto

    Nä, en dålig idé. Du kan inte begära att din syster bokar upp sig med ditt barn så många helger. Det funkar säkert i ett kort förlopp.... men inte i längden. 

  • Anonym (Ts)

    Hon har inga egna barn men tycker om barn så har sagt att det är helt okej. Skulle hon ändra sig får jag väl sluta på det jobbet. Har nog ändå inte tänkt jobba där för alltid liksom men kanske 1-2 år.

  • Anonym (L)

    Dålig ide. Din syster får ingen fritid. Hon kommer ledsna om en månad då hon inser att hon kanske vill kunna äta middag med kompisar, gå på dejter, krogen, annat. Det är ditt barn som du har skaffat, då får du ta hand om ditt barn. Dessutom om hon har dålig kontakt med barnet så vet hon kanske inte vad det innebör att vara med ett så litet barn en hel helg.

    Så jo, det kan bli skadligt för ditt barn för du kommer inte kunna fortsätta jobba där längre än ett halvår, om ens det. Dumt att byta trygghet mot otrygghet.

  • Anonym (N)

    Byt förskola kanske vore en idé? :)

    Börja plugga, csn, barnbidrag, bostadsbidrag borde kunna dra runt det?

    Finnen det någon utöver din syster som skulle kunna på helgerna? Om du nu väljer att gå vidare med idén.

  • Fjäril kär

    Dålig idé .

    Vad gör du om din syster är sjuk en helg? Eller vad gör du om ditt barn blir sjuk medan du jobbar?

    Du kan inte ta för givet att din syster alltid kan ställa upp. Hon kanske träffar en kille om en månad och vill dejta.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2019-03-22 07:59:48 följande:

    Dålig ide. Din syster får ingen fritid. Hon kommer ledsna om en månad då hon inser att hon kanske vill kunna äta middag med kompisar, gå på dejter, krogen, annat. Det är ditt barn som du har skaffat, då får du ta hand om ditt barn. Dessutom om hon har dålig kontakt med barnet så vet hon kanske inte vad det innebör att vara med ett så litet barn en hel helg.

    Så jo, det kan bli skadligt för ditt barn för du kommer inte kunna fortsätta jobba där längre än ett halvår, om ens det. Dumt att byta trygghet mot otrygghet.


    Jag tror inte hon tröttnar. Hon är 36 år och har alltid önskat sig barn men har ingen partner att skaffa med. Jag vänjer ju in barnet hos henne att jag är med i början och successivt. Hon lär sig. Jag kunde inte heller nåt om barn innan jag fick ett eget. Men om hon inte tröttnar, är det då skadligt verkligen? Tänker så det inte blir nåt trauma.
    Anonym (N) skrev 2019-03-22 08:12:58 följande:

    Byt förskola kanske vore en idé? :)

    Börja plugga, csn, barnbidrag, bostadsbidrag borde kunna dra runt det?

    Finnen det någon utöver din syster som skulle kunna på helgerna? Om du nu väljer att gå vidare med idén.


    Har provat två, ingen skillnad. Tror det blir jobbigt för honom med alla barnen. Skulle inte bli förvånad om han har lite autismdrag. Men är förstår för liten för en sån bedömning. Han gillar inte stoj och stök runtomkring.

    Nej det är bara min syster som kan ställa upp så. Blir hon sjuk så får jag ju vabba från jobbet. Blir det inte dessutom värre för en liten om det är olika personer?

    Alltså det är klart det finns fler människor i vårt liv men inte som kan passa en hel helg.
  • Anonym (Lugn och fin)

    En tvååring som inte trivs på dagis? Det går över .

    En tvååring är fortfarande väldigt liten och det är väldigt dumt att laborera och jonglera i onödan.

    Ha is i magen och ha en bra dialog med personal på dagis istället och ha det som prioritet.

    Alla barn har perioder där de inte trivs på dagis och det går över.

  • Anonym (Trebarnsmor)

    Ditt barn kommer vänja sig vid dagis, det tror jag inte du behöver oroa dig för.

    Att sätta sig i beroendeställning av en familjemedlem är att bädda för problem. Det skulle jag aldrig utsätta mig för. Tänk också på ditt barn, det är ju på helgerna man har tid att umgås med andra barnfamiljer. Så, en riktig dålig idé att ta det där jobbet.

  • Anonym (MMM)

    Låter din nuvarande arbetsgivare dig gå ner till 2-3 timmar per dag?

    Vad jobbar du med?

  • Anonym (MMM)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-22 09:23:23 följande:
    Jag tror inte hon tröttnar. Hon är 36 år och har alltid önskat sig barn men har ingen partner att skaffa med. Jag vänjer ju in barnet hos henne att jag är med i början och successivt. Hon lär sig. Jag kunde inte heller nåt om barn innan jag fick ett eget. Men om hon inte tröttnar, är det då skadligt verkligen? Tänker så det inte blir nåt trauma.
    Anonym (N) skrev 2019-03-22 08:12:58 följande:

    Byt förskola kanske vore en idé? :)

    Börja plugga, csn, barnbidrag, bostadsbidrag borde kunna dra runt det?

    Finnen det någon utöver din syster som skulle kunna på helgerna? Om du nu väljer att gå vidare med idén.


    Har provat två, ingen skillnad. Tror det blir jobbigt för honom med alla barnen. Skulle inte bli förvånad om han har lite autismdrag. Men är förstår för liten för en sån bedömning. Han gillar inte stoj och stök runtomkring.

    Nej det är bara min syster som kan ställa upp så. Blir hon sjuk så får jag ju vabba från jobbet. Blir det inte dessutom värre för en liten om det är olika personer?

    Alltså det är klart det finns fler människor i vårt liv men inte som kan passa en hel helg.
    Jobbigt med alla barn? Han ska ju vara på dagis i 2-3 timmar per dag, sedan med en annan person på helgerna. Han kommer att få fler personer omkring sig, kommer att vara väldigt kort tid på dagis varje dag, vilket kan upplevas som stressande. Låter som en dålig idé.
  • Anonym (Ts)

    Han mår bäst första 1-2h på dagis, sedan blir han trött och ledsen. Orkar inte med även om han får vila/sova där.

    Min syster är ensamstående och har det mkt lugnt hemma så det gör nog inget. Hon är ju bara en person och inte nån som ränner runt. Hade hon inte jobbat hade jag bett henne ha honom på veckodagarna istället men det går ju inte.

    Vill inte skriva vad jag jobbar med men ja, det funkar att gå ner i tid. Det knepiga är det ekonomiska.

    Laborera i onödan? Min syster är ju bara en person. Och hon är släkt. Så det är ingen fara tror jag. Frågan är om det blir dåligt att vara borta så mycket från mig. Men två nätter i veckan funkar väl i tvåårsåldern, tre i treårsåldern etc?

  • Anonym (mumin)

    Det finns såklart ingenting traumatiskt med att tas om hand av sin moster. Det viktigaste är att det inte blir fler än någon övernattning åt gången eftersom hen fortfarande är så liten och att du har tid med hen resten av tiden, och då tänker jag mig heldagar.

    Om det är någon realistisk lösning vete fan. Tänk om dom syster tröttnar? Vad gör du då?

  • Anonym (Sofie)

    Tycker inte att det låter som någon stabil lösning, även om det såklart skulle kunna fungera ett tag.

    Din syster är ju inte speciellt gammal om hon är 36. Det är ju inte som att det är helt kört för henne om hon vill träffa någon och skaffa barn. Att lova bort nästan varje helg i upp till 2 år är väldigt mycket. Hon kanske vill göra någon mindre resa någon helg eller göra något som hon inte kan ta med ditt barn till. Finns väldigt stor risk att din syster känner sig för bunden.

  • Ällingen

    Jag tror absolut att detta kan vara en bra idé. Sen vet man ju inte förrän ni har börjat testa och kört igång. Visst, din syster kan tröttna men det kan ju dröja länge innan dess. Å din son, om han funkar med sin moster, får lugn och ro. Att det skulle vara traumatiskt för din son att vara hos sin moster, om han trivs där, tror jag inte. Men du känner ju han bäst av oss alla här. Du verkar vara en bra och omtänksam mamma, och du skulle nog aldrig ha kvar din son i en jobbig situation om den skulle uppstå. Hoppas det går vägen för dig, sonen och moster :)

Svar på tråden Bra idé eller dålig idé